Kļūstot par mammu, sieviete uz kādu brīdi noiet maliņā no rosīgās darba tirgus skatuves. Tomēr, kad ir aprasts ar jauno māmiņas lomu, daļā sieviešu atgriežas dzinulis – turpināt sevi realizēt profesionālā gultnē, piemēram, radīt savu biznesu.
Protams, tas nav tik vienkārši kā izklausās: izdomā un dari, bet vairāki pieredzes stāsti apliecina - mammas loma ir savienojama ar biznesu. Ar iedvesmas stāstiem un pieredzi sievietes, kas, auklējot savus mazuļus, radījušas arī savu biznesu, dalījās diskusijā Ņemt un rīkoties: Māmiņa un bizness? Visas kā viena gan apgalvo - bez tuvāko cilvēku atbalsta tas nebūtu iespējams, jo ir vajadzīgs atbalsta plecs, kā arī ir samērā grūti spert pirmo soli - saņemties un sākt darīt.
Skatās uz eksportu
Piemēram, 25 gadus vecā Ulla Krūmiņa ir divu bērnu mamma un vismaz pirms bērnu dzimšanās noteikti sevi neredzēja uzņēmējas ampluā. Bija citas intereses. Viņa stāsta, ka allaž paticis būt kustībā, nevis sēdēt mājās un neko nedarīt. Pēc vairāku skolu absolvēšanas viņa nolēmusi apgūt šūšanas prasmes - tāpat vien, sava prieka pēc. Interesi par šiem šūšanas materiāliem izrādījusi viņas meitiņa - labprāt ar tiem spēlējusies, tanī brīdī Ulla aizdomājusies - varbūt kas tāds saista arī citu mazu bērnu uzmanību. Un tā radās zīmola TakTil iedīgļi - radīt bērnu (līdz 6 gadu vecumam) attīstošas grāmatas no auduma. Laika gaitā tapusi aktivitāšu sedziņa, alfabēta koferītis, kas piedāvā caur spēli iemācīties burtus. Pirmā produktu testētāja bija Ullas vecākā meita (tagad viņai ir četri gadi). Ulla atzīst - lai arī produkti bija sataisīti, mājaslapa gatava, viņai bija ļoti grūti par sevi paziņot plašākai publikai. «Atceros, ka starta pogu nolēmu spiest vēlu vakarā ar domu - visi jau gulēs, neviens neredzēs, bet jau nākamajā rītā saņēmu pirmo pasūtījumu. Tās sajūtas bija neaprakstāmas,» stāsta Ulla, piebilstot, ka šobrīd viena pati nespētu tikt ar visu galā, tāpēc iesaistīta ģimene.
Tā kā viņa tagad strādā arī algotu darbu, TakTil zīmola attīstībai viņa velta vakara un nakts stundas, kad bērni devušies pie miera. Viņa šobrīd kopā ar citiem bērnu rotaļlietu ražotājiem Latvijā ir izveidojuši biedrību, tādējādi apvienojot spēkus, lai iekļūtu eksporta tirgos. Piemēram, pirms laika biedrība bija izstādē Vācijā, tagad esot jāapkopo kontakti un jāvirzās uz nospraustā mērķa īstenošanu.
Ulla stāsta, ka šobrīd līdzekļi, kas tiek nopelnīti TakTil, tiek ieguldīti biznesa attīstībā, bet atalgojums no ikdienas darba sedz ikdienas vajadzības.
Pēc pirmajiem atteikumiem nepadoties
Savukārt produkta Witty Dicie radītāja, trīs bērnu mamma Aiga JakušinaĀdama biznesa vidē darbojas jau sesto gadu. Viņas pirmais veikums bija audio spēle, piemēram, ko uzspēlēt, braucot mašīnā kopā ar bērnu. Šobrīd ir radīta mobilā aplikācija. «Noteikti ieteiktu izmantot atbalsta iespējas - biznesa inkubatorus, eskalatorus un citas. Tas palīdz. Piemēram, esmu gājusi uz biznesa inkubatoru. Pirmajā reizē mani neuzņēma, bet otrreiz gan. Sapratu, ka ar ideju vien nepietiek, ir jāapliecina, ka tu esi darītājs,» secina Aiga. Viņa arī akcentē - nevajag uzreiz mest plinti krūmos pēc pirmajiem atteikumiem, jo iekļūt tirdzniecības vietās ar vēl nezināmu produktu nav vienkārši. Ar atplestām rokām negaida. «Protams, mani sapņi par pārdotiem 70 000 disku ātri noplaka pēc sarunas ar vairumtirgotāju, bet, neskatoties uz sākotnējo skepsi, viņš pats pēc trīs nedēļām zvanīja un teica, ka tirdzniecības vietas prasa vēl,» stāsta Aiga. «Domāju, ka, uzsākot biznesu, nevajadzētu uzreiz aiziet prom no algota darba. Bērnu kopšanas periods ir labs laiks, lai pārbaudītu, vai ideju var pārvērst biznesā,» ir pārliecināta Aiga.
Bērns veicina biznesa uzsākšanu
Bet Ieva Zālamane papildus divu bērnu audzināšanai ir arī zīmola Kaktumaiss radītāja. Par biznesa uzsākšanu savā ziņā jāpateicas tieši bērniem. «Dzīvoklis ir mazs, bet mantu arvien vairāk un vairāk, tāpēc radās jautājums, kur to visu salikt, lai būtu vairāk vietas. Tā arī radās Kaktumaiss, kas var kalpot arī kā interjera priekšmets.» Viņa stāsta, ka visgrūtāk bija atrast izejmateriālus. Par dizainu gādā pati Ieva, piepalīdz arī vīrs. Ieva gan norāda, ka Kaktumaisu viņa neuztver kā biznesa projektu, bet savu hobiju, kā iespēju izpausties radoši. Viņa savam produktam par labāko pārdošanas kanālu uzskata sociālos tīklus, jo veikalā šāda prece bez stāsta, kas tas ir un kur noder, cilvēkus neuzrunā.