Palēnām izmirst lauku autobusi

No 1. maija notikusi otrā lauku autobusu reisu retināšana. Latgalē lielākais vietējo autobusu maršrutu reisu samazinājums skāris Daugavpils un Preiļu novadus.

Bet pirmais vilnis pāri gāja jau no 2009. gada 1. septembra, kad sakarā ar valsts dotācijas samazināšanu vietējās nozīmes maršrutu autobusiem lauki piedzīvoja pirmo sabiedriskā transporta tīrīšanas vilni, kad samazināja ievērojamu daļu maršrutu un pa lauku ceļiem aizvien biežāk sāka ripot pašvaldību nodrošinātie skolēnu autobusi.

Samazināšana var turpināties

Daudzas apdzīvotas vietas laukos palikušas kā rezervāta teritorijas gandrīz vispār bez sabiedriskajiem transporta pakalpojumiem. Dažviet pašvaldības ar saviem autobusiem pāris reizes nedēļā pieved braukt gribētājus 5–10 kilometru līdz galvenajiem ceļiem un autobusiem, kuri kursē. Neatkarīgā centās noskaidrot, kā slēgto reisu apdalītajiem pārvietoties pēc 30. maija, kad līdz ar mācību gada beigām beigs kursēt arī skolu autobusi? Lielai daļai lauku iedzīvotāju aiztikšana uz tālo novada centru, par Rīgu pat nerunājot, jau tagad kā jaunlatvietim Pēterpili lūkoties, jo privātais auto nav pa kabatai.

"No Satiksmes ministrijas saņemts rīkojums – ja maršrutā mazāk par septiņiem cilvēkiem, tas ir jāslēdz. Valsts piešķirtā finansējuma reģionālajam sabiedriskajam transportam šobrīd vienalga nepietiek, un jau tagad zināms, ka šī samazināšana var nebūt pēdējā," Neatkarīgajai norāda Daugavpils novada domes komunālās saimniecības nodaļas galvenā speciāliste Anita Pabērza. Ir maršruti, kuros autobusi kursē divas trīs dienas nedēļā agri no rīta un vēlu pēcpusdienā. Dienas vidū lauku cilvēki no šīm vietām bez sava transporta līdzekļa nekur netiek. Arī tarifu palielināt nevar, jo arī tad cilvēki brauks vēl mazāk, skaidro A. Pabērza.

Cietuši visi Latgales pagasti

Latgales plānošanas reģiona (LPR) Sabiedriskā transporta nodaļas vadītājs Vladislavs Stankevičs Neatkarīgajai stāsta, ka lēmums ar maiju atkal slēgt vietējas nozīmes autobusu maršrutu reisus pieņemts sakarā ar kārtējo valsts dotācijas samazināšanu vietējās nozīmes maršrutu autobusiem, kas spiedis samazināt pasažieru pārvadājumu viena kilometra pašizmaksu. To, kurus maršrutus slēgt vai kuros izdarīt korekcijas, LPR Attīstības padome izlēmusi ciešā sadarbībā ar Autotransporta direkciju un novadu pašvaldībām. Rezultātā LPR, pašvaldību un pārvadātāju kopīgi izstrādātais optimizācijas plāns paredz grozījumus 7–8 procentos maršrutu tīkla, kas tika darīts, analizējot pasažieru un ieņēmumu plūsmu. Samazinājums nav skāris starppilsētu maršrutus, arī daļa reģionālo autobusu maršrutu pagarināti. V. Stankevičs teic, ka tas darīts, ņemot vērā arī iedzīvotāju vēstules. Piemēram, samazinot par trim reisiem, tika atstāts viens no rīta un viens vakarā. Katru mēnesi maršrutu plāns tikšot pārskatīts. Lai gan no vietējo autobusu retināšanas cietuši visi Latgales pagasti, lielākais samazinājums skāris Daugavpils un Preiļu novadus.

Skolēnu autobusi pārvadā arī iedzīvotājus

Par glābšanas riņķi satiksmes autobusu pamestajos apvidos kalpo pagastu un novadu pārziņā esošie skolēnu autobusi, kuros tiek pārvadāti arī citi iedzīvotāji. Pašvaldības ar pasažieru komercpārvadājumiem bez licences nodarboties nedrīkst, līdz ar ko maksa gan no pirmajiem, gan otrajiem prasīta netiek. Sventes pagasta pārvaldē Neatkarīgajai stāsta, ka uz attālo Aroni, kurp satiksmes autobuss dodas tikai sestdienās, pārējās nedēļas dienās gan no rīta, gan vakaros dodas skolēnu autobuss. Kā pagasta sekretāre negribīgi piebilst, ja esot vieta, sešus kilometrus līdz Sventes–Ilūkstes ceļam un satiksmes autobusam tiek vesti arī citi iedzīvotāji, jo tā ir vienīgā iespēja, lai vilks būtu paēdis un kaza dzīva, taču īsti pareizi un likumīgi tas nav. Daugavpils novada domes pārstāve A. Pabērza stāsta, ka autobuss vairs neiet arī uz Maļinovas pagasta Tokaru sādžu, no kuras līdz galvenajam ceļam 6,5 kilometri. No Tokariem uz novada domi braukušas sievas, raudājušas: "Mēs nodokļus maksājam, kāpēc noņem visus autobusus?" Problēma atrisināta, sākot ar 10. maiju divas dienas nedēļā, pirmdienās un piektdienās, no rīta un vakarā sūtot uz Tokariem uz pašvaldības rēķina mikroautobusu, lai gan Tokari pat esot nevis Maļinovas, bet gan Dubnas pagastā, bet novads viens.

Beidzoties mācību gadam, nebūs jāved arī skolēni un pašvaldības vēlreiz sāks apsvērt – vai vienas vai divu nomaļās sādžas tantuku dēļ dzenāt gan dzelzs zirgspēkus, gan latus?

Latvijā

Iespējamais Krievijas specdienesta darbinieks Aleksejs Stovbuns, kurš Latvijā tika pieķerts vienā no Valsts drošības dienesta izmeklēšanām, bijis aktīvi iesaistīts kontaktos ar Itālijas labējā spārna politiķiem, atsaucoties uz ukraiņu politologa veiktu pētījumu, vēsta LTV raidījums “de facto”. Par pierādījumiem kalpo gan fotogrāfijas, gan Stovbuna ziņojumi. Viens no publicētajiem dokumentiem attiecas arī uz Latviju, kur Stovbuns, kurš parakstās kā “Erudīts”, atstāsta sarunu ar informācijas avotu Latvijā vārdā “Finansists”.

Svarīgākais