Uzņēmēju kopējā sāpe arī šogad – kur atrast darbiniekus

© depositphotos.com

Neatkarīgās uzrunātie uzņēmumu pārstāvji pērno gadu vērtē gana pozitīvi – ieceres realizētas, mērķi sasniegti, augusi klientu pirktspēja, arī prognozēs par 2018. gadu bija jaušams lielāks vai mazāks optimisms, viena sāpe gan visiem vienāda – speciālistu deficīts gadu no gada kļūst arvien izteiktāks: vieni cenšas strādāt racionālāk, lai darbu varētu paveikt ar mazākiem personāla resursiem, citi apsver domu par viesstrādnieku piesaisti.

SIA Latvia Packing īpašnieks un valdes loceklis Kaspars Elarts:

- Mūsu uzņēmumam [nodarbojas ar koka taras un industriālā iepakojuma ražošanu, kā arī sniedz industriālās iepakošanas pakalpojumus visā Eiropā] 2017. gads aizritējis visnotaļ pozitīvi. Uzņēmējdarbība Latvijā attīstās, sperot lielus soļus pretī Rietumu valstu līmenim. Ņemot vērā šo iepriecinošo tendenci, mums, kā jaunam uzņēmumam, arvien rodas jaunas iespējas komunicēt un veidot jaunas sadarbības ar potenciālajiem klientiem. Runājot par šo gadu, galvenie izaicinājumi un prioritātes ir veikt optimizācijas pasākumus mūsu ražošanas procesā. Kā arī pilnībā nokomplektēt darbinieku komandu, kas spēs pilnvērtīgi un kvalitatīvi veikt savu darbu, lai sasniegtu mūsu izvirzītos 2018. gada mērķus - dubultot uzņēmuma apgrozījumu. Tiesa gan, atrast jaunus strādājošos nav vienkārši - arī mūsu uzņēmuma pieredze liecina, ka piesaistīt labus darbiniekus ir ļoti grūti. Esmu novērojis, ka jaunie uzņēmēji mūsu [Dobeles] novadā saskaras ar šo problēmu itin bieži, un tam, manuprāt, ir vairāki iemesli: pirmkārt, daudz labu darbinieku izvēlas darbu lielajos uzņēmumos un tur paliek strādāt vairākus gadu desmitus, otrkārt, mazpilsētas un lauki ir palikuši mazāk apdzīvoti, jo labs darbaspēks ir devies peļņā uz ārzemēm, treškārt, ir tāda sabiedrības daļa, kas darba vietā izvēlās vienkārši nestrādāt un tikai sūkstīties par slikto situāciju valstī. Konkrēti mūsu uzņēmums mēģina veikt optimizācijas iespējas ražotnē, tādā veidā cenšoties atrisināt darbinieku «problēmu» nākotnē. Taču neizslēdzam iespēju piesaistīt viesstrādniekus no Baltkrievijas vai Ukrainas, ja būs nepieciešamība, tāpat neizslēdzam iespēju pārcelt ražotni kaut kur citur, ja jutīsim pretestību no valsts puses. Darba samaksas jautājumos mūsu uzņēmuma algu politika 2018. gadā būs nemainīga, bet atsevišķos gadījumos tiks piemērota bonusa sistēma.

Swedbank Personāla pārvaldes vadītāja Agita Jākobsone:

- Klientu servisa nepārtraukta attīstīšana, ekspertīzes stiprināšana, lai būtu pilnvērtīgs finanšu padomdevējs saviem klientiem, jauni digitālie risinājumi. Visi šie bankas uzdevumi, kas bija aktuāli 2017. gadā un būs dienaskārtībā arī šogad, tiešā mērā attiecināmi arī uz personāla pārvaldes mērķiem un aktivitātēm.

Runājot tieši par personāla vadības aktualitātēm, 2017. gadā organizācijā mērķtiecīgi sākām runāt par katra darbinieka karjeras attīstību. Nepārtrauktās mācīšanās veicināšana vienmēr ir bijusi daļa no Swedbank iekšējās kultūras. Mūsdienās tā kļūst vēl būtiskāka.

2018. gada prioritātes visai organizācijai būs pakalpojumu digitalizācijas turpināšana, klientu pieredzi uzlabojoši risinājumi, bankas ilgtspējīga un atbildīga darbība. Personāla vadības jomā turpināsim iekšējo stāstu par karjeras veidošanu, jo karjera ir cilvēka profesionālā un personīgā attīstība visa mūža garumā.

Mūsdienās redzam, ka mainās vecuma jēdziena izpratne un notiek aktīva darba mūža pagarināšanās. Pagājušajā vasarā Swedbank sāka programmu, lai atrastu darbiniekus vismaz ar 20 gadu darba pieredzi - neatkarīgi no tā, vai iepriekšējā profesionālā dzīve saistīta tieši ar finanšu sektoru. Tika atlasīti 9 programmas dalībnieki, kuri tiek apmācīti un jau praktiski darbojas dažādās klientu apkalpošanas jomās. Programmai pieteikušies cilvēki ar pieredzi mazumtirdzniecībā, valsts pārvaldes darbinieki, izglītības jomas speciālisti un citi. Atsaucību šim uzaicinājumam vērtējam pozitīvi un noteikti vērtēsim, kā turpināt šādu fokusētu darbinieku grupu uzrunāšanu.

SIA Datakom valdes priekšsēdētājs Uldis Semeiks:

- IT nozarē ir īpaši svarīgi spēt tikt līdzi laikam un būt starp pirmajiem. Pērn esam daudz ieguldījuši iekšējo procesu sakārtošanā un jaunu biznesa virzienu meklēšanā. Nostiprinājām savu pozīciju tirgū kā stabils programmatūras izstrādes uzņēmums. Vēl vairāk pilnveidojām un uzlabojām servisa kvalitāti un izveidojām jaunus pakalpojumus, ietilpīgus produktus, piemēram, GDPR in a box. Noteikti neapstāsimies pie paveiktā un pilnveidosim mūsu pakalpojumu klāstu.

Šo gadu gaidām ar pozitīvu pārliecību - gads nāks ar būtiskām izmaiņām, ko ieviesīs GDPR (Vispārīgā datu aizsardzības regula), kas sev līdzi nesīs daudzus jaunus izaicinājumus, bet mēs esam tam gatavi un piedāvājam uzņēmumiem un institūcijām sagatavoties GDPR regulējumam. Ne mazāk svarīgs būs e-rēķinu ieviešanas jautājums. Esam gatavi sadarboties arī šajā jomā.

Attiecībā uz darbiniekiem - komanda ir stabila, cenšamies rūpēties par saviem darbiniekiem gan finansiāli, gan piedāvājot dažādus citus bonusus. Jautājumā par programmētājiem - cenšamies piesaistīt jau studējošus speciālistus, tādējādi nodrošinot sevi ar darbaspēku, kā arī palīdzam attīstīties un pilnveidoties jaunajai paaudzei. Taču arī mēs saskaramies ar to, ka trūkst kvalificēta darbaspēka. Ne vienmēr ar pirmo reizi izdodas atrast darbinieku. Tomēr nevar teikt, ka tendence ir graujoša, drīzāk - pārejoša.

SIA Venden izpilddirektors Aldis Škutāns:

- 2017. gadu mūsu uzņēmums aizvadījis uz pozitīvas nots. Kaut gan vasara bija ziemīga, esam spējuši palielināt apgrozījumu, turklāt pietiekami lielu uzmanību esam veltījuši gan jaunu produktu attīstībai, gan servisa kvalitātes līmeņa paaugstināšanai. 2017. gadā apgrozījums, salīdzinot ar 2016. gadu, ir pieaudzis par 3,5%, bet 2018. gadā mūsu galvenās prioritātes būs iekšējo biznesa procesu sakārtošana, ražošanas efektivizācija un tirgus daļas palielināšana.

Runājot par izaicinājumiem personāla vadībā, jāpiekrīt, ka piesaistīt kompetentus speciālistus patiešām ir problemātiski. Nedomāju, ka šis jautājums tuvākajos gados kļūs vieglāks. Jauniem cilvēkiem šobrīd ir diezgan lielas iespējas izvēlēties turpmāko dzīvi veidot ārpus Latvijas, un ļoti daudzi to arī izmanto. Iespējas, kādas paveras citās valstīs, vilina jaunos censoņus. Nenoliedzami, arī algu jautājums katram uzņēmumam ir diezgan sensitīva tēma. Darbinieki dzird stāstus par ekonomikas izaugsmi, augšupeju un vidējās darba algas pieaugumu. Mēs savā uzņēmumā monitorējam algu līmeni, salīdzinot ar vidējo algu valstī, un cītīgi sekojam tendencēm. Cenšamies motivēt tos darbiniekus, kuri uzņēmumā ir nostrādājuši vismaz 5 gadus un vairāk. Mēs arī izskatām iespēju saviem darbiniekiem piemērot algu, aprēķinot koeficientus, kuru lielums ir atkarīgs no nostrādātajiem gadiem uzņēmumā. Uzskatām, ka labi motivēts darbinieks sniedz uzņēmumam lielāku pievienoto vērtību, tāpēc arī 2018. gadā domāsim un rūpēsimies par darbinieku motivāciju, tostarp, par finansiālajiem aspektiem. Esam atbalstījuši un arī turpmāk sniegsim atbalstu tiem darbiniekiem, kuri vēlas profe sionāli augt. Strādājam arī pie tām vērtībām, kuras nav materiālas: darba vide, kolektīvs, darba apstākļi, kolektīvu saliedējoši pasākumi u.c., jo arī šīs lietas zināmā veidā motivē darbiniekus.

Atbildot uz jautājumu - prognozes par valsts ekonomisko situāciju šogad -, jāteic, ka personīgi es neredzu pozitīvas tendences ekonomikas izaugsmē. Atliek tikai palūkoties, kas notiek ārpus Rīgas, un visas ilūzijas par veiksmīgu ekonomikas augšupeju zūd. Vienmēr turu īkšķi par uzņēmīgiem cilvēkiem, kuri cenšas attīstīt savu biznesu, bet, raugoties globāli, jāatzīst, ka jaunas darba vietas neaug kā sēnes pēc lietus.

SIA Latvia Tours direktore Ieva Keiša:

- Latvia Tours 2017. gads ir pagājis ļoti veiksmīgi, faktiski visos darbības segmentos esam strādājuši ar pieaugumu. Tūrisma uzņēmuma veiksmīga darbība lielā mērā ir atkarīga arī no dažādiem blakus apstākļiem - tādiem kā dabas katastrofas, politiskā un ekonomiskā situācija pasaulē u.c. Šogad laimīgā kārtā šāda veida satricinājumu nav bijis sevišķi daudz, tāpēc būtiska ietekme uz uzņēmuma darbību nav bijusi.

Nākamais ir Latvijas simtgades gads, tāpēc ceram, ka tas nesīs papildu aktivitāti ienākošā tūrisma segmentā. 25. maijā stāsies spēkā jaunā datu aizsardzības regula (General Data Protection Regulation - GDPR), kas ieviesīs nopietnas izmaiņas personas datu apstrādē un uzglabāšanā. Gribētu pie izaicinājumiem minēt pieaugošo konkurenci, jo tūrisma aģentūras šobrīd konkurē ne tikai ar dažādiem interneta piedāvātiem rīkiem, bet arī ar aviokompānijām, viesnīcām un visiem nozares spēlētājiem, kas padara situāciju diezgan sarežģītu.

Šobrīd Latvia Tours komanda ir nokomplektēta. Tūrisma nozarē, sevišķi izejošajā tūrismā, labam darbiniekam ir nepieciešamas daudzas un dažādas iemaņas, kuru apgūšana prasa laiku, tāpēc ir ļoti svarīgi atrast veidus, kā darbiniekus motivēt turpināt darbu uzņēmumā. Mūsu gadījumā tie ir dažādi bonusi un atvieglojumi ceļošanai, tāpat esam pretimnākoši jaunajām māmiņām un izdomājam arvien jaunus veidus, kā darbiniekus ieinteresēt saglabāt ilgtermiņa attiecības ar uzņēmumu.

Rimi Latvia valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais:

- 2017. gads bija dinamisks - augot iedzīvotāju ienākumiem, likumsakarīgi pieaugusi arī pirktspēja un tas, cik daudz esam gatavi tērēt pārtikai. Lai padarītu iepirkšanos vēl ērtāku, šogad turpināsim 2017. gadā uzsākto Rimi veikalu tīkla modernizāciju. Savukārt otrs virziens ir jaunā ātrās iepirkšanās formāta attīstība. Vēl viens būtisks izaicinājums saistās ar darbu pie līdz šim lielākā investīciju projekta Baltijas valstīs - Rimi loģistikas centra būvniecības Rīgā. Projektu plānots realizēt līdz 2022. gadam.

Runājot par darbiniekiem un to pietiekamību, jāteic, ka mums ir izdevies izveidot konkurētspējīgu piedāvājumu, kas palīdz atrast nepieciešamos speciālistus gan no esošo darbinieku vidus, izmantojot iekšējo atlasi, gan piesaistīt jaunus kolēģus darba tirgū.

Jau šobrīd esam sekmīgi strādājuši ar darbinieku motivāciju, panākot viņu apmierinātību, un tas palīdzējis samazināt darbinieku mainību. Tāpat katru gadu uzlabojam darba nosacījumus un apstākļus - gan pārskatot atalgojumu, gan piedāvājot plašāku labumu grozu, piemēram, darbiniekiem ir pieejamas papildu atlaides Rimi veikalos, atbalsts ģimenēm, kolēģu palīdzības fonds, kā arī citi mehānismi. To turpināsim darīt arī šogad.

Prognozējam, ka nākamgad valsts ekonomika turpinās augt, tātad iedzīvotāju pirktspēja palielināsies vai saglabāsies esošajā līmenī. Mainās arī nodokļu politika, kas ienesīs izmaiņas, piemēram, tikko pieņemtais lēmums samazināt pievienotās vērtības nodokļa likmi līdz 5% Latvijai raksturīgiem augļiem, ogām un dārzeņiem kopumā vērtējams kā nozīmīgs solis pārtikas nozarei un mazumtirdzniecībai Latvijā.

AS WESS izpilddirektors Aleksejs Radionovs:

- Aizvadīto gadu vērtējam pozitīvi, WESS Motors Toyota ir kāpinājis pārdošanas apjomus. 2017. gadā būtiski pieaudzis privātpersonu segments, kas liecina par to, ka iedzīvotāju pirktspēja aug un šobrīd pieejamās finansēšanas, t.sk. līzinga, iespējas ļauj iedzīvotājiem iegādāties tieši jaunus auto. Turklāt tiek prognozēts, ka šī izaugsme turpināsies arī 2018. gadā.

Šobrīd auto nozare ļoti strauji mainās, konkurence ir sīva, un tirgus ir piesātināts, līdz ar to galvenais izaicinājums ir strādāt tā, lai klients būtu lojāls.

Klientu uzmanība vairs nav tikai uz auto un tā funkcionalitāti, bet arī uz papildu servisiem un apkalpošanu, ko var sniegt dīleris. Tāpēc arvien lielāku vērību pievēršam klientu vajadzībām, attīstot dažādus papildu produktus un servisu, kas saistīti ar auto ekspluatāciju.

Augsti kvalificēti un pieredzējuši darbinieki ir mūsu lielākā vērtība. Mēs daudz strādājam, lai pilnveidotu un attīstītu esošo komandu.

Mēs darbiniekiem nodrošinām konkurētspējīgu atalgojumu, kas tieši samērots ar darbinieka ieguldījumu. Šī sistēma ir sevi pierādījusi, un to turpināsim attīstīt. Papildus darbiniekiem tiek piedāvātas apmācības un karjeras izaugsmes iespējas.

Līdzīgi kā pērn, arī šogad tiek paredzēta mērena ekonomikas attīstība, arī auto nozarē prognozes ir līdzīgas. Taču, ņemot vērā, ka pašu iedzīvotāju ikdienas ritms ir straujš, arī mums kā uzņēmumam ir jāspēj ātri reaģēt uz klientu vajadzībām un pieprasījumu daudz ātrāk, nekā tas tiek darīts valsts mērogā.

AS Repharm ģenerāldirektors Dins Šmits:

- Kopumā aizvadīto gadu vērtējam pozitīvi. Par atskaites pozīciju izvēloties nozīmīgus izmērāmos parametrus, jāsecina, ka mūsu uzņēmums 2017. gadā ir audzis. Šogad ir palielinājies kopējais unikālo klientu skaits, esam veikuši vairāk pakalpojumu epizožu, ir pieaudzis darbinieku skaits un finansiālais apgrozījums. Šogad uzņēmumu grupai Repharm pievienojušies jauni uzņēmumi.

Līdzīgi, kā to esam darījuši līdz šim, arī šogad turpināsim ieguldīt personāla attīstībā. Tas mūsu klientiem nodrošinās pastāvīgu pakalpojumu kvalitātes pieaugumu. Manuprāt, nepārtraukta mācīšanās kultūra, «es varu vēl labāk» attieksme pret savu darbu ir izšķirīga, lai sasniegtu labus rezultātus.

Attiecībā uz jaunu strādājošo piesaisti, jāteic, ka strikti regulētajā veselības aprūpes nozarē izaicinājumi atrast labus, augsti kvalificētus darbiniekus ir jo īpaši sarežģīti un darbinieku deficīts lielāks. Mēs esam izstrādājuši izglītības atbalsta programmas un sadarbojamies ar izglītības iestādēm, sniedzot atbalstu mācību procesā un piedāvājot prakses iespējas. Pēdējo gadu laikā esam veikuši būtisku ieguldījumu personāla attīstībā - apmācībā, karjeras iespējās, darba vidē. Vienlaikus mērķtiecīgi strādājam, lai optimizētu iekšējos procesus, atrastu veidu, kā strādāt racionālāk, lai darbu, kur vien tas ir iespējams, varētu paveikt ar mazākiem personāla resursiem.

SIA Enefit valdes priekšsēdētājs Jānis Bethers:

- 2017. gada nozīmīgākais attīstības pavērsiens gan enerģētikas nozarei Latvijā, gan mūsu uzņēmumam noteikti bija gāzes tirgus atvēršana. Šim procesam gatavojāmies īpaši rūpīgi un aktīvi papildinājām komandas kompetences, kas arī sniedza labu rezultātu - gadu noslēdzām ar 300 gāzes biznesa klientiem. Enefit komandai pērnais gads bijis ļoti intensīvas izaugsmes gads vairākās jomās vienlaikus, jo līdz ar jaunas tirgus nozares apgūšanu Latvijā un Lietuvā, spērām pirmos soļus, lai kļūtu par Baltijas jūras reģiona līmeņa partneri enerģijas iegādē un ieietu Polijas, Somijas un Zviedrijas enerģētikas tirgos.

Savukārt 2018. gada fokusā noteikti ir pozīciju nostiprināšana atvērtajā gāzes tirgū, kas gan mums, gan Latvijas patērētājiem ir jauns tirgus, kura aktivitāte tikai pieaugs.

Vienlaikus mēs turpināsim darbu pie jaunu enerģētisko risinājumu izstrādes, lai papildus elektroenerģijas un gāzes tirdzniecībai spētu piedāvāt jaunus pakalpojumus saviem klientiem.

Attiecībā uz personāla jautājumiem, proti, jaunu darbinieku atrašanu un esošo noturēšanu, saprotam, ka zinoši darbinieki ir ļoti būtisks resurss. Enerģijas tirgus speciālisti Latvijā nav plaši pieejami, tāpēc tos veidojam uzņēmuma iekšienē, izmantojot zināšanas, kas uzkrātas visos tirgos, kur darbojamies. Pašlaik mums ir samērā kompakta komanda, kur katram ir jāpārvalda specifiska ekspertīzes joma. Vienlaikus mēs veidojam tādu darba vidi, kur ikvienam sniedzam iespēju pārbaudīt savas spējas jaunu, lielāku vai mazāku projektu īstenošanā. Tas palīdz iegūt svaigu skatījumu uz lietām un atrast jaunas kompetences darbiniekos, ko attīstīt nākotnē. Darbinieku komandas uzkrātā kompetence mūsu nozarē ir ļoti būtisks konkurences faktors. Tāpēc esošās darbinieku komandas saglabāšana ir ne mazāk svarīga kā jaunu piesaiste. Mēs vienmēr aktīvi sekojam līdzi algu izmaiņām valstī kopumā, lai nodrošinātu konkurētspējīgu atalgojumu, un turpināsim to darīt arī šogad.

Svarīgākais