Rīgas Austrumu maģistrāles būvniecībai traucē koki – tos izzāģē

© f64

Nedēļas nogalē Rīgā, Mežaparkā sākusies koku zāģēšana, un paredzēts, ka nocirtīs 3,2 hektārus meža, kura vietā nākotnē būs Austrumu maģistrāle.

Lai gan amatpersonas apgalvo, ka būvniecības laikā pārsvarā tiks izcirsti lapu koki, būvdarbu veicējas a/s A.C.B. būvprojektu vadītājs Jānis Dūdelis atzīst, ka lielākoties zāģē priedes. Iedzīvotāji un vides aktīvisti ir satraukušies, ka koku ciršanā notiek tagad – koku augšanas sezonā.

Vides aizsardzības kluba (VAK) viceprezidente Elita Kalniņa ir neapmierināta ar plašo izciršanu. "Mums nepatīk Rīgas dome rīcība. Tā sludina, ka nevajag cirst kokus no aprīļa vidus līdz jūnija beigām, bet tagad realizē būvniecību ar tik vērienīgu koku izciršanu. Mēs saprotam, ka Latvijā ceļi ir jāuzlabo, un, ja šīs maģistrāles būvniecība patiešām atvieglos pilsētas satiksmi, tādējādi samazinot gaisa piesārņojumu pilsētas centrā, tad tas ir atbalstāms. Taču to varēja darīt laikā, kad nav aktīvais putnu ligzdošanas laiks, – Mežaparks ir kā saliņa, kur putniem patverties," pārliecināta VAK viceprezidente.

J. Dūdelis neatklāj, cik daudz kokus nocirtīs, taču mierina, ka, izbūvējot maģistrāli, to vietā paredzēts atkal iestādīt 300 koku lielstādus. Neatkarīgajai no kokcirtējiem gan izdevās uzzināt, ka sākotnējā iecere paredzēja cirst vēl vairāk koku – pa desmit metriem platumā katrā braukšanas virzienā.

E. Kalniņa atzīst, ka saistošie koku ciršanas noteikumi nav pārkāpti, taču "kompensācija par izcirstajiem kokiem ir malkas cenā, jo SIA Rīgas meži par nocirstajiem kokiem ir saņēmuši tikai 17 000 latu kompensāciju. Kokiem pilsētas teritorijā ir cita vērtība. Ņemot vērā skābekli un citas meža regulācijas īpatnības, kas zūd, mežu izcērtot, kompensācijai vajadzēja būt lielākai."

Izciršana saistīta ar gaidāmajiem būvdarbiem, lai varētu savienot Gustava Zemgala gatvi ar Viestura prospektu. Tādējādi Rīgas centru varēs atslogot no kravas automašīnām. Mežaparka teritorijā iecerēta divu līmeņu šķērsojuma būvniecība. Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta Vides pārvaldes vadītājs Askolds Kļaviņš skaidro, ka ir izvērtētas vairākas alternatīvas, "taču koku izciršana ir labākais kompromisa variants, kas sabalansē pilsētas infrastruktūras attīstību ar vides aizsardzību. No vides viedokļa ieguvumi ir lielāki nekā būvniecībā radītais koku zaudējums."

Rīgas attīstības plānā tā ir paredzēta kā viena no galveno ielu tīkla sastāvdaļām. Kopumā satiksmes pārvads pār Meža prospektu būs 1,3 kilometru garumā. To veidos divas atdalītas brauktuves ar kopējo garumu 1,2 kilometri un platumu 11,5 metri. Maģistrāles posma būvniecība ietver arī jaunas ielas izbūvi 730 metru garumā, kas savienos pārvadu ar Viestura prospektu. Vērienīgos darbus paredzēs īstenot līdz nākamā gada septembrim, kopumā tērējot apmēram 13 miljonus latu. Šoseja savienos Dienvidu šķērsojumu ar Viestura prospektu, veidojot Rīgas centra apbraucamo ceļu. Tā atslogos Rīgas vēsturiskā centra ielas no autotransporta, tajā skaitā no kravu transportlīdzekļu satiksmes.

Svarīgākais