Ceturtdiena, 28.marts

redeem Ginta, Gunda, Gunta

arrow_right_alt Latvijā

CILVĒKSTĀSTS: Ziedu rotu darināšana pārtop aizraujošā biznesā

© Foto no Leldes BAŅĢES personīgā arhīva/vow.lv

«Es taču arī tā varu un pat vēl labāk,» nodomāja Lelde Baņģe, gadatirgū ieraugot no mākslīgajiem ziediem veidotus vainagus. Viņa bija pārsteigta, cik liela interese par tiem ir tirdziņā.

Nolēmusi savam priekam un intereses pēc arī pati tādu darināt. Taču ar viena vainaga izveidi šis stāsts nebeidzās - hobijs tagad ir pārtapis biznesā un viņas roku darbs - ziedu rotas - priecē ne vien vietējos klientus, bet tās aizceļošas arī uz Ameriku, Grenlandi un citām tālām zemēm. Lelde smejoties teic - kas zina, varbūt pēc gadiem viņas radītais zīmols LaCrown būs tikpat pazīstams kā Dior vai Gucci. Sapņi taču mēdz piepildīties, ja cilvēks nesēž, rokas klēpī salicis. Un Lelde patiešām rīkojas.

Pašmācības ceļā

Vainadziņu un citu ziedu rotu veidošanas tehnikas Lelde galvenokārt apguvusi pašmācības ceļā, eksperimentējot, dažas nianses apgūtas, skatoties Youtube video. Ir apmeklētas arī meistarklases, taču Lelde secina, ka tās ne vienmēr var apzīmēt ar kvalitātes zīmi, tāpēc lielākoties vajag paļauties pašai uz sevi un savu radošo potenciālu.

Bet kā tad šī interese par ziedu rotām radās? «Zināju, ka manī ir radoša dzirksts, tikai ilgi nevarēju atrast to īsto veidu, kā to izpaust un likt lietā. Pirms trīs gadiem apmeklēju Doma laukumā gadatirgu, redzēju, ka kādā no stendiem tiek tirgoti gan dabisko, gan mākslīgo ziedu vainagi. Principā tie bija ļoti vienkārši, bet tūristi tos pirka tik un tā. Nodomāju, ka man arī jāpamēģina ko tādu radīt. Iepirku mākslīgos ziedus, izgatavoju vairākus vainagus un uz tirgu prom. Taču jutu, ka tiem kaut kā pietrūkst. Nolēmu pieteikties uz meistarklasi, kurā atkodu vairākas interesantas tehnikas. Izveidoju 20-30 vainadziņu, bet tik un tā man kaut kas tajos nepatika. Turpināju eksperimentēt, meklēt savu unikālo pieeju, un vienā brīdī notika klikšķis un es atradu savu recepti,» stāsta Lelde.

Skats uz ārvalstīm

Lai arī sākotnēji bija doma startēt tirdziņos, taču mūsdienās daudz lielāku auditoriju iespējams sasniegt caur internetu. Sociālajā vietnē Facebook tika izveidots speciāls konts, tajā tika publicētas vairāku darbu fotogrāfijas, kā arī tika radīts zīmols LaCrown. «Biju ļoti saviļņota, kad saņēmu pirmo pasūtījumu. Pēc tam pamazām sekoja nākamie pasūtījumi. Šobrīd veikali piedāvā pārdot manas ziedu rotas, bet pašlaik šo iespēju noraidu, jo, saprotams, ka veikals uzliks savu uzcenojumu un Latvijas pircējam cena vairs nešķitīs pieņemama. Mani novērojumi liecina, ka pašmāju klientiem primārā ir cena, otršķirīga ir produkta kvalitāte. Bet man pašai kā vainagu veidotājai pats svarīgākais ir tieši kvalitāte, lai ziedi izskatās kā īsti, tāpēc, zinot Latvijas iedzīvotāju pirktspēju, ar savu zīmolu vēlos doties pasaulē. Protams, man ir arī pašmāju klienti, bet, domājot par attīstību un izaugsmi, ir jāskatās vairāk uz ārvalstu pircējiem.»

Šobrīd Leldes darinājumi ir aizceļojuši uz Ameriku, Grenlandi, Austrāliju, Jaunzēlandi, Norvēģiju, Somiju, Nīderlandi un citām Eiropas valstīm. «Jau gadu man ir veikals Etsy platformā, kas domāts Amerikas tirgum. Konkurence ir milzīga, un ir jāizpilda virkne nosacījumu, sākot no bildēm, apraksta, lai tevi pamanītu. Turklāt potenciālais klients ļoti skatās iepriekšējo pircēju atsauksmes. Tāpēc ir jāiegulda laiks kvalitatīva klientu servisa izveidē - ir operatīvi jāatbild, jābūt laipnam, atsaucīgam, jāinteresējas, vai viss apmierina, vai viss ir kārtībā. Mēs Latvijā to uzskatītu par uzbāzību, bet Amerikā tā ir ierasta prakse un tā ir jāievēro.»

Piedāvā arī meistarklases

Foto no Leldes BAŅĢES personīgā arhīva

Lelde stāsta, ka vainagus un citas ziedu rotas parasti pasūta kāzām, vecmeitu ballītēm, izlaidumiem, tagad aktuālas ir Ziemassvētku rotas skolas un bērnudārzu sarīkojumiem. Top krāsa nemainīgi esot lillā. «Vainagu ikdienas nēsāšanai Latvijas klientes nepasūta - neesam tik ekspresīvas, negribam pūlī izcelties, bet dāmas ārvalstīs gan nav tik kautrīgas, viņas izvēlas arī spilgtākas krāsas, masīvākas rotas,» secina zīmola LaCrown radītāja.

Lelde ne tikai pati taisa svinīgas rotas, bet ar savām prasmēm un zināšanām gatava dalīties - viņa rīko gan privātas (minimums piecas dalībnieces), gan publiskas meistarklases, par kurām vislielākā interese ir pirms Jāņiem un gada nogalē.

Nākotnes mērķi

Zīmolu LaCrown nest pasaulē viņai palīdz profesionāls fotogrāfs un modele. Lelde teic, ka galvā rosās daudz ideju, kur un kā turpināt aptvert arvien lielāku ārvalstu tirgu. «Bet visu daru pamazām - tik, cik pati varu. Negribu celt to, kas vēl man nav paceļams. Piemēram, tuvākās nākotnes mērķis ir iekļūt Amazon.com rokdarbniekos. Tas gan nav tik vienkārši, kā sākumā šķita. Vispirms viņi izvērtē pieteikumu, tas ir izdarīts. Tagad viņi prasa, piemēram, norādīt konkrētu adresi, bet, lai gūtu pārliecību, ka adrese ir īsta un tur patiešām es atrodos, viņi verifikācijai pieprasa atsūtīt kādu no beidzamo 90 dienu laikā saņemtajiem rēķiniem angļu valodā. Šobrīd meklēju, kur šādu rēķinu dabūt, jo pie mums taču visi rēķini ir latviešu valodā.» Tāpat ir plāns izveidot kvalitatīvu mājaslapu, šim nolūkam gan ir vajadzīga paprāva naudas summa. Tiek apsvērta iespēja iestāties biznesa inkubatorā. Lelde ir pateicīga savai ģimenei par atbalstu un sapratni, savādāk būtu grūti koncentrēties sava hobija-biznesa attīstīšanai.

Pamatdarbs un mācības

Jāpiebilst, ka Lelde papildus LaCrown attīstīšanai strādā arī algotu darbu - viņa ir biroja vadītāja. «Astoņas stundas birojā, bet vakaros un brīvdienās pievēršos savam hobijam - ziedu rotām. Esmu tāds cilvēks, kas pēc darba negrib atlikušo dienas daļu pavadīt dīvānā, skatoties TV, tāpēc es izpaužos radoši. Manuprāt, šobrīd darbs un hobijs savā starpā nekonkurē. Turklāt es vēl atrodu laiku arī mācībām - trešo gadu apgūstu astroloģiju, lai saprastu procesus mums apkārt, izzinātu sevi un citus, kā arī pavadu laiku kopā ar ģimeni - vīru un meitiņu.