LDz: Aizrautīga telefona lietošana dzelzceļa tuvumā var maksāt dzīvību

ATMET TELEFONU UN DZĪVO! Latvijas dzelzceļš uzsācis kampaņu Atmet telefonu un dzīvo!, aicinot dzelzceļa tuvumā nelietot mobilās ierīces un būt uzmanīgiem. Iedzīvotāju aptauja liecina – cilvēki apzinās, ka lietot viedierīces dzelzceļa tuvumā ir riskanti, bet to dara tik un tā © Mārtiņš ZILGALVIS, F64 Photo Agency

Mobilais telefons ir kļuvis par mūsu ikdienas neatņemamu sastāvdaļu – cilvēki runā par tālruni, raksta īsziņas, sērfo internetā, klausās mūziku darbā, mājās, kafejnīcās, esot uz ielas. Pat atrodoties dzelzceļa tuvumā, mums grūti atmest šo paradumu – aizrautīgi darboties ap mobilo, taču šādai neapdomībai var būt smagas segas – zaudēta dzīvība, nepamanot tuvojošos vilcienu. Aicinot dzelzceļa tuvumā nelietot mobilās ierīces un būt uzmanīgiem, VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) uzsāk sociālu kampaņu par drošu dzelzceļa šķērsošanu Atmet telefonu un dzīvo!

«Redzams, ka, attīstoties mobilajām tehnoloģijām, mainās cilvēku paradumi, šķērsojot dzelzceļa sliedes. Nereti viņu uzmanība ir pilnībā pievērsta telefonam, ne apkārt notiekošajam. Un tieši neuzmanība ir galvenais negadījumu iemesls uz dzelzceļa,» norāda LDz prezidents Edvīns Bērziņš.

Šā gada pirmajos piecos mēnešos Latvijā uz dzelzceļa notikuši jau desmit negadījumi, kuros traumēti 11 cilvēki, astoņi no viņiem gājuši bojā. Savukārt 2016. gadā Latvijā reģistrēti 28 negadījumi dzelzceļa satiksmē, kuros cieta 28 cilvēki, no viņiem 24 gāja bojā.

Zīmīgi, ka lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju uzskata - lietot mobilās tehnoloģijas dzelzceļa tuvumā ir riskanti -, taču vienalga to dara, noskaidrots LDz sadarbībā ar profesoru Ivaru Austeru un SKDS veiktajā pētījumā par Latvijas iedzīvotāju uzvedību dzelzceļa tuvumā. Pēc aptaujāto domām, riskanti ir šķērsot dzelzceļu un vienlaikus izmantot telefonu saziņai vai izklaidei (93% aptaujāto), klausīties austiņās mūziku (92%), runāt pa telefonu (86%). Tāpat iedzīvotāju vērtējumā bīstami ir uz dzelzceļa sliedēm vai to tuvumā fotografēt vai filmēt sevi un citus, apkārtni (76%). Aptaujātie bieži novērojuši, ka daudzi šādi rīkojas, vienlaikus apgalvojot, ka paši tā darot krietni retāk.

«Cilvēki riskē dzelzceļa tuvumā, un tas pašiem nepatīk, jo viņi apzinās šādas uzvedības bīstamību. Lai savu rīcību attaisnotu un rastu racionālu pamatojumu, vienkāršākais ceļš ir citiem piedēvēt biežāku riskēšanu,» pētījuma datus komentē Latvijas Universitātes profesors sociālajā psiholoģijā Ivars Austers. Viņš uzsver: «Tāpat var secināt, ka daļa iedzīvotāju dzīvo pēc principa - kam jānotiek, tas notiksies.»

Gandrīz 40% aptaujāto ir gadījies nokļūt riskantā situācijā, lietojot mobilās ierīces, un tādējādi savlaicīgi nepamanot apdraudējumu, piemēram, šķērsli un citus satiksmes dalībniekus.

«Mūsu ikdiena vairs nav iedomājama bez dažādu tehnoloģiju izmantošanas. Tās ļauj būt mobiliem, ātri un ērti sasniedzamiem. Taču nereti tas ietver arī daudz dažādu risku, kā rezultātā zūd uzmanība pret apkārtējo vidi un mainās laika izjūta. Pētījuma dati liecina, ka vidēji cilvēki mobilās tehnoloģijas lieto četras un pat vairāk stundu dienā. Tas liecina par to, ka cilvēki aizvien mazāk laika velta savstarpējai komunikācijai un klātesamības sajūta kļūst sekundāra. Dzīvot šeit un tagad - atteikties no tehnoloģiju piesātinātības - kļūst arvien grūtāk. Līdz ar to būtiski ir vērst iedzīvotāju uzmanību uz iespējamiem riskiem saistībā ar tehnoloģiju lietošanu dažādās situācijā, īpaši vietās, kas rada drošības riskus, piemēram, uz ielas, pie auto stūres, dzelzceļa tuvumā un citur,» skaidro biedrības Esi brīvs! valdes priekšsēdētāja, psihoterapeite Dace Caica.



Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais