Autobusos ievieš sistēmu, kas nedarbojas

Pagājušajā gadā Latvijas sabiedriskajā transportā sāka ieviest vienotās biļešu tirdzniecības sistēmu (VTBS), kas uzskaita pasažieru plūsmu. Tā nepieciešama, lai, analizējot pārvadājumus, transporta kustību piemērotu pasažieru vajadzībām. Lai arī pēc sistēmas ieviešanas starppilsētu maršrutos konstatēts, ka tā pilnībā nefunkcionē, valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD) jau ir izsūtījusi līgumu projektus, lai sistēmu ieviestu arī vietējas nozīmes maršrutos, Neatkarīgo informēja Latvijas Pašvaldību savienībā (LPS).

Turklāt sistēmas ieviešana un uzturēšana jāfinansē no kopējās valsts dotācijas sabiedriskajam transportam.

VTBS sastāv no divām daļām – pirmā ietver datu bāzes par maršrutu kustības sarakstiem, tarifiem, maršrutu atļaujām un citiem dokumentiem (tos izsniedz ATD vai reģioni un lieto uzņēmumi) izveidi un dokumentu apriti elektroniskā vidē, bet otra daļa paredz ieviest automātisku biļešu tirdzniecības uzskaiti, izmantojot speciālas ierīces, skaidro LPS padomnieks tehnisko problēmu jautājumos Aino Salmiņš.

Viņš informē, ka pašlaik sistēma ir ieviesta starppilsētu maršrutu pārvadājumos un tajā konstatētas vairākas nepilnības, proti, otrā sistēmas daļa nestrādā un informācija par pārdotajām biļetēm datu bāzē nenonāk – tā ir jāievada manuāli.

"Mēs uzskatām, ka ir jāveic audits, jāatrod kļūdas, tās jāizlabo un tikai tad jāturpina sistēmas ieviešana," stāsta A. Salmiņš.

Līdzīgi uzskata arī Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija. Jau februāra beigās tā nosūtīja vēstuli Reģionālās attīstības un pašvaldību ministrijai ar lūgumu atlikt sistēmas ieviešanu līdz brīdim, kad būs novērstas nepilnības, jo pašlaik tajā dati par pārdotajām biļetēm jāievada manuāli, kas ievērojami apgrūtina autobusu vadītāju un uzņēmumu darbu. Turklāt daudzos gadījumos no sistēmas iegūtie dati esot nepilnīgi un neprecīzi. Tas nozīmējot, ka VBTS izmaksas sevi neattaisno.

Vidzemes plānošanas reģions iebilst pret to, ka finansējums sistēmas ieviešanai un uzturēšanai jāpiešķir no kopējās dotācijas sabiedriskajam transportam. Aprēķināts, ka Vidzemes reģionā VBTS izmaksātu vairāk nekā 100 000 latu, ko vajadzētu ietaupīt, slēdzot reisus un maršrutus, teikts Plānošanas reģiona viedoklī, kas nosūtīts ATD.

ATD valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns Neatkarīgajai uzsver, ka projekta gaitu nosaka Ministru kabineta noteikumi, tāpēc to nav iespējams apturēt. Pašlaik notiek darbs, lai sistēma funkcionētu. "Galvenā problēma ir tā, ka telemātikas sistēmu un kases aparātu darbību nodrošina divas dažādas firmas un starp šīm iekārtām rodas kļūdas savienojumos," skaidro A. Lubāns.

Viņš uzsver, ka projekts ļaus precīzi plānot un organizēt sabiedriskā transporta satiksmi, jo dienas laikā būs iespējams uzzināt reālo pārvadājumu apjomu katrā maršrutā. Pašlaik šī informācija esot pieejama ar vismaz divu mēnešu

nokavēšanos.

Projekta kopējās izmaksas ir apmēram 300 000 latu, un tās jāsedz no pārvadātāju ienākumiem, tajā skaitā valsts dotācijas sabiedriskajam transportam.