Latvijas uzņēmumi izrāda daudzsološākās tehnoloģiju inovācijas

PAPILDINĀTĀ REALITĀTE.Overly pēc trīs gadu iesildīšanās papildinātās realitātes jomā šogad nāks klajā ar vairākiem produktiem, kas palīdzēs ar mobilās lietotnes palīdzību savienot reālo un digitālo pasauli © Vladislavs PROŠKINS, F64 Photo Agency

Virtuāls asistents, kas, piemēram, palīdz apgūt svešvalodu vai ir interesants sarunu biedrs – tas ir tikai viens tehnoloģisko inovāciju piemērs, kas radīts Latvijā. Iespējams, šis jauninājums drīzā nākotnē kļūs par neatņemamu mūsu ikdienas sastāvdaļu. Neiespējami? Kādreiz arī 3D tehnoloģijas, optiskais internets, droni šķita kā izvilkums no fantastiskas grāmatas, bet tagad tie ir realitāte.

Ar savu jaunāko veikumu Latvijas tehnoloģiju uzņēmumi plašāku auditoriju iepazīstināja Latvijas Informācijas tehnoloģiju klāstera rīkotajā pasākumā Tehnoloģiju tendences 2017.

«Mēs šobrīd dzīvojām divās paralēlās pasaulēs - digitālajā un fiziskajā pasaulē. Uzņēmums Overly [specializējas papildinātās realitātes tehnoloģijā] ļauj šīm abām pasaulēm saplūst kopā. Mēs to panākam ar tehnoloģiju, kas saucas papildinātā realitāte. Šī tehnoloģija māca mūsu mobilajām ierīcēm, izmantojot kameras, atpazīt lietas mums apkārt. Piemēram, pavēršot mobilo tālruni pret žurnāla vāku, vāks atdzīvojas - tas ar jums sāk runāt vai arī, iekāpjot jaunā mašīnā, jūs nezināt, kādam mērķim kāda konkrēta poga paredzēta, - atliek vien pavērst mobilā telefona kameru pret šo pogu vai simbolu panelī, un uzreiz mobilajā tālrunī jums tiek sniegta interesējošā informācija,» skaidro Overly līdzdibinātājs Ainārs Kļaviņš.

A. Kļaviņš prognozē, ka tuvāko 5-10 gadu laikā papildinātā realitāte mainīs paradumus, kā cilvēki patērē un lieto digitālo saturu: cilvēki nevis iegūs informāciju, veroties telefonā vai datorā, bet skatoties uz reālo pasauli, izmantojot papildinātās realitātes brilles. Tam ir daudzi praktiski pielietojumi. «Piemēram, brilles efektivizē cilvēku darbību, proti, esot noliktavā, brilles rāda, kur ir jābrauc, lai atrastu vajadzīgo iepakojumu. Kad tas ir atrasts, seko norādes, kur to nogādāt tālāk,» teic A. Kļaviņš.

Savukārt Captomatic specializējas izklaidējošos virtuālās realitātes risinājumos, tos veidojot atrakciju parkiem. Uzņēmums ir izstrādājis selfija video un foto sistēmu amerikāņu kalniņu cienītājiem, ar solā iestrādātām kamerām nofilmējot braucienu no attiecīgā cilvēka skatpunkta un brauciena beigās piedāvājot iegādāties ierakstu, attēlus un GIF animācijas, kurās padalīties sociālajos tīklos.

Bet uzņēmums Tilde gūst panākumus mākslīgā intelekta jomā. «Mašīntulkošana ir viena no sfērām, kur mākslīgais intelekts ir sevi labi apliecinājis,» akcentē uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Andrejs Vasiļjevs. Tildes jaunākais veikums ir inovatīva mašīntulkošanas sistēma arābu valodai. Mašīntulku pašlaik testē globāls ASV ziņu dienests, pārbaudot tā piemērotību ziņu tulkošanai.

Tilde ir radījusi arī virtuālos asistentus, kas prot gan tērzēt un dalīties informācijā, gan palīdz apgūt jaunas prasmes. Šie asistenti ir iekļauti Facebook un Skype platformās. Abu platformu lietotāji visā pasaulē tagad var tērzēt ar Tildes virtuālo asistenti Laura, kas sarunājas angļu valodā. «Savukārt ar virtuālo palīgu Gliemezīti, kas bērniem palīdz apgūt reizrēķinu, gan Skype, gan Facebook ir iespēja sarunāties latviski,» informē A. Vasiļjevs.

Svarīgākais