Uzņēmēji 2017. gadu sagaida ar piesardzīgu optimismu

© armstrongeconomics-wp.s3.amazonaws.com

Neatkarīgās uzrunātie uzņēmumu vadītāji un pārstāvji atzīst, ka aizvadītais 2016. gads bijis produktīvs un savus nospraustos uzņēmuma mērķus izdevies īstenot, lai arī valsts prognozētā ekonomikas augšupeja realitātē īpaši nebija jūtama. Darba devēji cer, ka šogad politiķi būs reālistiskāki – nesolīs nerealizējamas lietas un nepieņems absurdus lēmums.

2016. gads nav bijis viegls

SIA VENDEN izpilddirektors Aldis Škutāns:

- Kompānijai VENDEN 2016. gads ir bijis aktīvs un dinamisks, esam gan realizējuši vairākus nopietnus projektus, kas saistīti ar mārketingu un produktu attīstību, gan sasnieguši tos finanšu mērķus, kuri tika uzstādīti gada sākumā.

Varu teikt, ka godam esam noturējuši līdera pozīcijas 5 galonu (18,9 l) pudeļu biznesā Latvijas tirgū, kā arī palielinājuši savu ietekmi kopējā ūdens tirgus daļā un spēruši platu soli jaunu eksporta tirgu apgūšanā. Mūsu ražotos produktus iespējams nopirkt gan Lietuvā, gan Igaunijā un Krievijā.

Lai gan mūsu uzņēmumam ir izdevies sasniegt uzstādītos mērķus, kopumā uzņēmējdarbības nozarē 2016. gads nav bijis viegls. Neskatoties uz optimistiskajām prognozēm par ekonomikas augšupeju, realitāte tomēr izrādījās savādāka. Nav daudz uzņēmumu Latvijā, kuri pērn var lepoties ar savu ekonomisko izaugsmi, jo sevišķi tas ir attiecināms uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, no kuru stabilitātes ir arī lielā mērā atkarīga uzņēmuma VENDEN darbība.

Ja 2016. Pērtiķa gads ir izstrādājis ar daudziem uzņēmumiem un nozarēm dažādus jokus, tad ļoti ceru, ka Gaiļa gadā mūsu politiķi būs reālistiskāki - nesolīs nerealizējamas lietas un nepieņems absurdus lēmums, jo Gaili raksturo sekojošais: «Pārpilns ar absurdiem un neīstenojamiem projektiem, kas patiesībā ir nepiepildāmi sapņi. Gailim patīk sapņot, apcerēt un iztēloties sevi par varoni. Gailis ir filozofs ar diezgan šauru redzesloku un tieksmi uz improvizēšanu.»

Es ļoti vēlētos prognozēt ambiciozu un bagātu nākamo gadu, vēlētos ticēt tam, ka valsts atbalstīs ražotājus un domās par to izaugsmi un stabilitāti ilgtermiņā, ka veidosies jauni uzņēmumi un jaunas darba vietas Latvijā.

Kā galveno prioritāti 2017. gadam esam izvirzījuši ražošanas jaudu palielināšanu un kompānijas darba efektivitātes paaugstināšanu. Vēl kā būtisku nākamā gada prioritāti varu minēt kompānijas produktu portfeļa attīstīšanu un jaunu eksporta tirgu apgūšanu.

Raugoties uz uzņēmuma izaugsmi pēdējos trīs gados, noteikti varu teikt, ka augs arī mūsu komanda. Protams, kā ikviens sevi cienošs uzņēmums, arī mēs vēlamies profesionālus un motivētus darbiniekus, un nešaubos, ka Latvijas darba tirgū tādi ir. Arī 2016. gadā mūsu komandai pievienojās jauni darbinieki. Par ikvienu VENDEN komandas pārstāvi varu teikt tikai labus un atzinīgus vārdus, nešķirojot pēc tā, vai viņš pie mums strādā tikai pirmo gadu vai divdesmito. No mūsu kolektīvā strādājošajiem vairāk nekā 200 darbiniekiem vairāk nekā puse ir tādi, kuru darba stāžs ir 15-19 gadi! Ar to es ļoti lepojos! Vēl gribu uzsvērt to, ka mums ļoti svarīga ir darbinieku profesionālā izaugsme, tāpēc uzņēmumā regulāri tiek plānotas dažādas apmācības, semināri, kā arī atbalstīti tie darbinieki, kuri studē augstskolās.

Cenšamies sekot līdzi Latvijas darba tirgus un atalgojuma tendencēm un pētījumiem, strādāt pie mūsu darbinieku motivācijas sistēmas uzlabošanas, piedāvājot tādu atalgojuma modeli, ar kuru iespējams izmērīt katra darbinieka ieguldījumu rezultāta sasniegšanā. Uzskatu, ka katrai nodaļai ir jāuzstāda izmērāmi mērķi un, pamatojoties uz tiem, jāveido atalgojuma modelis. Motivēts darbinieks ir viens no uzņēmuma stabilitātes stūrakmeņiem. Varu apgalvot, ka kompānijas VENDEN darbinieku atalgojums ir virs vidējā nozarē.

Daudzi vairs nevēlas strādāt normētu darbalaiku

Baltcom valdes priekšsēdētājs Nikolā Buasēns:

- 2016. gads Baltcom ir bijis nozīmīgu pārmaiņu pilns. Gada sākumā saņēmām finansējumu no privātā kapitāla investīciju fonda Providence Equity Partners. Šis finansējums ļāvis palielināt investīcijas telekomunikāciju tīkla un tehnoloģiju attīstībā, uzlabot esošo pakalpojumu kvalitāti, kā arī strādāt pie jaunu pakalpojumu ieviešanas. Esam ieņēmuši aktīvu pozīciju pret nozares nelegālajiem komersantiem. Kopā ar nozares vadošajiem uzņēmumiem nodibinājām biedrību Par legālu saturu, ar kuras palīdzību cenšamies aktivizēt valsts iestādes, lai pievērstu pastiprinātu uzmanību šai problēmai. Pērn uzņēmumam apritēja 25 gadi, kas pierāda, ka uzņēmums ir uzticams, stabils un klientu novērtēts. Spēt veiksmīgi darboties tik mazā tirgū kā Latvija un būt otram lielākajam telekomunikāciju pakalpojumu sniedzējam valstī ir liels uzticības apliecinājums no mūsu klientu puses.

Raugoties nākotnē, kā uzņēmuma prioritāti esam izvirzījuši interneta pakalpojumu attīstību. Vienlaikus ieviesīsim jaunu interaktīvās televīzijas platformu. Būtiskākā inovācija būs klientiem pieejamā daudzekrānu lietošanas iespēja. Jaunā platforma būs apveltīta ar virkni interaktivitātes funkciju, kas pieejamas no dažādām viedierīcēm.

Baltcom mērķis ir piedāvāt ātru un stabilu interneta pieslēgumu visā Latvijas teritorijā par izdevīgu cenu. Aizsāktā interneta tīkla modernizēšana tiks turpināta, kā arī uzmanība tiks veltīta tīkla paplašināšanas iespējām. Esam iegādājušies speciālas monitorēšanas sistēmas, ar kuru palīdzību mūsu speciālisti uzrauga tīklu.

Attiecībā uz personālvadības jautājumiem Baltcom nav saskāries ar būtiskām grūtībām atrast darbiniekus savai komandai. Uzņēmumā nav tādas struktūras, kurā izteikti trūktu darbinieku. Protams, arī mūsu novērojumi apstiprina, ka darba tirgū ir pietiekami daudz darbspējīgu cilvēku, bet bieži vien viņi nav attiecīgi kvalificēti. Jaunākās tendences liecina, ka darba meklētāji vēlas būt noteicēji pār savas darba dienas organizēšanu. Daudzi vairs nevēlas strādāt normētu darbalaiku. Ko darīt darba devējam? Ir jānāk pretī potenciālajam darbiniekam. Ja trūkst zināšanu, kvalifikācijas, bet ir novērojams potenciāls un uzņēmība, tad šim cilvēkam ir jāsniedz iespēja, jānodod zināšanas - tikai tā mēs varam darba tirgu veidot izglītotāku un konkurētspējīgu.

Sekojam līdzi darba tirgus tendencēm un algu izmaiņām attiecīgām pozīcijām, tomēr pašlaik uzņēmuma atalgojuma politikā izmaiņas neplānojam. Baltcom saviem darbiniekiem papildu atalgojumam piedāvā arī tādas mūsdienās pašsaprotamas lietas kā sociālās garantijas, apmācības, izaugsmes iespējas. Šādu darbiniekus motivējošu politiku plānojam turpināt.

Izklaides nozare ir atguvusies pēc krīzes

SIA Biļešu serviss administratīvā direktore Līga Rubine

- Pēc pasākumu biļešu cenu izlīdzināšanās un pārdošanas apjomiem varam secināt, ka Latvijas kultūras un izklaides nozare 2016. gadā ir atguvusies pēc ekonomiskās un politiskās krīzes, kā arī pārejas uz eiro. Cilvēki joprojām par kvalitatīvu izklaidi ir gatavi tērēt vairāk, kas liecina arī par vispārēju finansiālās situācijas uzlabošanos. Tāpat pērn pasākumu organizatoru aktivitāte bijusi daudz lielāka un pasākumu piedāvājuma klāsts kļuvis plašāks. Biļešu serviss ir veicis arī uzlabojumus biļešu iegādes procesā, lai tas būtu vēl ērtāks biļešu pircējiem, tādēļ vērojams biļešu pārdošanas apjoma pieaugums tieši interneta veikalā.

Jau šobrīd ir uzsākta biļešu tirdzniecība uz pasaules mēroga mākslinieku koncertiem un sporta aktivitātēm, kas norisināsies 2017. gadā. Līdz ar to arī uz šo gadu raugāmies optimistiski un paredzam, ka cilvēku interese par dažādiem pasākumiem joprojām būs pietiekami liela, kā rezultātā biļešu pārdošanas apjomi varētu pieaugt par 20-25%.

Attiecībā uz prioritātēm jāteic, ka šogad gada galvenie izaicinājumi ir saistīti ar biļešu pārdošanas tehnoloģiju uzlabojumiem, kas sniegtu iespēju pasākumu organizatoriem analizēt pārdošanas datus un veiksmīgāk plānot biļešu pārdošanas stratēģiju, optimizējot mārketinga izmaksas, veicināt biļešu pārdošanu. Papildus uzņēmumam ir svarīgi noturēt un motivēt profesionālus darbiniekus, kā arī atrast jaunus kvalificētus darbiniekus vēl efektīvākai uzņēmuma darbībai un izvirzīto mērķu sasniegšanai.

Pateicoties regulāri veiktajiem tehniskajiem uzlabojumiem biļešu pārdošanas procesā, arī ar esošo cilvēkresursu apjomu uzņēmums turpmāk var darboties pietiekami efektīvi. Tomēr, ja vēlamies augt, ir nepieciešami augsti kvalificēti un pieredzējuši pārdošanas speciālisti. Pasākumu biļešu pārdošanas nozarei ir sava specifika, kas šādu darbinieku atrašanu padara par visai grūtu uzdevumu.

Biļešu serviss augstu vērtē kvalificētu darbaspēku un arī šogad ir gatavs sekot vispārējām darba tirgus tendencēm, kas šobrīd norāda uz nepieciešamību palielināt darbinieku algas. Ja vēlamies noturēt esošos speciālistus, redzam, ka atalgojuma pieaugumam jābūt pat nedaudz lielākam nekā vispārēji prognozētajam un atbilstošam uzņēmuma kopējiem rādītājiem.

Nemainīgs izaicinājums - darbaspēka nodrošināšana

Tele2 Shared Service Center (Tele2 SSC) Personāla daļas vadītāja Ieva Orinska:

- Aizvadītais gads mums bijis nozīmīgs Tele2 AB Group uzņēmuma mērogā - gada laikā pārņēmām aizvien vairāk atbildību - pakalpojumu nodrošināšanu - uz saviem pleciem, tādējādi apkalpojot visas deviņas valstis, kurās strādā grupas uzņēmumi. Esam pierādījuši, ka varam radīt vērtību pakalpojumiem, samazinot izmaksas un paaugstinot darba efektivitāti. 2016. gada oktobrī sveicām Tele2 SSC 600. darbinieku, un šobrīd jau esam 640! Tas uzņēmumam aizvadītajā gadā nozīmēja izaugsmi par 30%. Uzņēmuma vērtība ir tā darbinieki, tāpēc ik dienu mēs domājam par iespējām, kā uzlabot darbinieku apmierinātību ar darbu, kā padarīt darba vidi un apstākļus viņiem vēl patīkamākus. Mūsu centieni tika novērtēti, un esam atzīti par labāko darba devēju Rīgas reģionā 2016. gadā. (LDDK Gada balva 2016).

Nemainīgs izaicinājums arī nākamajā gadā saglabāsies darbaspēka nodrošināšana, jo pieprasījums pēc IT profesionāļiem konstanti ir lielāks nekā piedāvājums.

2017. gadā vēlamies koncentrēties uz iekšējās komunikācijas pilnveidošanu, lai ikviens darbinieks jūtas novērtēts un redz savu pievienoto vērtību uzņēmuma un arī grupas mērogā. Savukārt no personālvadības viedokļa nākamajā gadā priekšplānā izvirzītas trīs prioritātes - digitalizācija, uzņēmuma kultūras pielāgošana un dažādības veicināšana uzņēmumā. Digitalizācijas būtiskākais mērķis ir vienkāršot un atvieglot procesus uzņēmumā, padarot tos ērti lietojumus arī attālināti, proti, fiksēta vieta birojā vairs nav risinājums, lai darbs tiktu veikts - to var darīt no jebkuras vietas pasaulē un ar jebkuru viedierīci. Uzņēmuma kultūras pielāgošana nākamajai paaudzei ir būtiska, jo šī paaudze nav vērsta uz ilglaicīgām darba attiecībām, bet uz konkrētu projektu un darba interesantumu. Tāpat arī veicināsim dažādības aspektu uzņēmumā, atverot to dažāda vecuma, tautības pārstāvjiem, kuri runā dažādās valodās.

Nākamajā gadā mūsu mērķis ir augt vēl par 20%, bet, tā kā mēs pamatā esam IT un telekomunikāciju uzņēmums, mēs, protams, izjūtam spriedzi darba tirgū. Ir pozīcijas, kuras ilgstoši ir sarežģītāk aizpildīt.

Runājot par atalgojumu, mēs pieturamies pie principa, ka darbiniekiem maksājam adekvāti par padarīto darbu, kur viens no kritērijiem ir arī katra darbinieka attieksme. Ir pozīcijas, kurām tirgus spiediena dēļ esam spiesti pievērst pastiprinātu uzmanību. Arī 2017. gadā turpināsim ieguldīt resursus mūsu darbinieku kompetenču attīstībā, lai mūsu darbinieki, kuru esošais darbs tiek automatizēts, spētu turpināt darbu jau nākamajā, augstākajā līmenī.

Nepieciešami starpnozaru speciālisti

Latvia Tours korporatīvo risinājumu speciālists Jānis Kolomenskis:

- Salīdzinot ar pērno gadu, šogad Latvia Tours kopējais apgrozījums ir pieaudzis par apmēram 8%, tāpēc 2016. gadu vērtējam pozitīvi. Īpaši vēlētos atzīmēt to, ka esam sekmīgāk darbojušies konferenču organizēšanas sektorā - ir palielināts apkalpoto konferenču skaits ārpus Latvijas esošām Eiropas Savienības organizācijām.

Nākamajā gadā varam prognozēt, ka turpinās pieaugt apgrozījums gan korporatīvo klientu, gan konferenču apkalpošanas sektorā. Protams, ar nosacījumu, ka ekonomiskā situācija valstī paliks vismaz esošajā līmenī. Plānojam turpināt darbu pie korporatīvo klientu segmenta attīstības, piedalīties iepirkumu konkursos gan Latvijā, gan Eiropā, kā arī pilnveidot biznesa klientiem paredzētos pakalpojumus. Uzņēmums plāno turpināt sadarbību ar profesionālajām nozares asociācijām, attīstot pasākumu organizēšanas un konferenču segmentu.

Nedomāju, ka cīņa par kvalificētiem speciālistiem ir jaunums vai kādas konkrētas nozares problēma. Augsta līmeņa speciālisti vienmēr un visur būs pieprasīti. Ja runājam par tūrisma nozari, tad, piemēram, ceļojumu konsultanta darbs prasa ļoti daudz zināšanu un iemaņu, kas nemitīgi jāpilnveido, paplašinot savas kompetences lauku. Darbs prasa daudz enerģijas. Jau tagad iezīmējas tendences, ka nākotnē aizvien vairāk būs nepieciešami starpnozaru speciālisti jeb cilvēki, kuri ir kompetenci vairākās jomās. Pasaule digitalizējas, tāpēc arvien vairāk parādīsies nepieciešamība pēc speciālistiem, kuri labi pārvalda informācijas tehnoloģijas.

Ja runājam par Latvia Tours, tad jāmin, ka nākamajā gadā neplānojam paplašināt savu komandu. Šobrīd ir izveidots profesionāls kolektīvs, kas sevi ir pierādījis kā labi ieeļļots mehānisms. Tāpat plānojam turpināt sadarbību ar mācību iestādēm, nodrošinot prakses vietu un platformu karjeras izaugsmei ne tikai tūrisma, bet arī citu specialitāšu studentiem.



Latvijā

Ja standarta dienā traumpunkta apmeklētāju skaits ir aptuveni 60 līdz 70, tad ziemas periodos, it sevišķi slidenajā laikā, tas var sasniegt 100 un pat vairāk pacientu, norāda Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas (TOS) galvenais ārsts Andris Džeriņš.

Svarīgākais