Oktobris dzelzceļa vēsturē

PIRMAIS Rīgas rūpnīcā Fēnikss starpkaru periodā ražotais III klases pasažieru vagons © Publicitātes foto

Šogad aprit 155 gadi, kopš Latvijas teritorijā tika atklāta pirmā dzelzceļa līnija Rīga–Daugavpils. Atzīmējot šo notikumu, aicinām pāršķirt vēstures lappuses un iepazīties ar nozīmīgiem faktiem dzelzceļa vēsturē oktobrī!

1925. gada 7. oktobrī ekspluatācijā nodots pirmais Rīgas rūpnīcā Fēnikss starpkaru periodā ražotais III klases pasažieru vagons. Līdz 1931. gada rudenim divās Latvijas rūpnīcās kopā saražo 175 šāda tipa II un III klases vagonus, kas paredzēti gan vietējai, gan starptautiskajai satiksmei.

1941. gada 20. jūlijā, Vācijas armijai iebrūkot Latvijā, tiek uzsākta visu platsliežu dzelzceļu pārbūvēšana 1435 mm jeb normālplatumā, ko pabeidz 1941. gada 14. oktobrī. Dzelzceļus Latvijas teritorijā sāk pārvaldīt Vācijas Valsts dzelzceļu Ziemeļu galvenā pārvalde.

1944. gada 5. oktobrī kārtējā varas maiņa - Latvijas teritorijas daļā darbu atsāk PSRS Satiksmes ceļu tautas komisariāta Latvijas dzelzceļa struktūrvienība. Kārtējo reizi triecientempā tiek veikta platsliežu dzelzceļu pielāgošana krievu (1524 mm) platumam, ko pabeidz 1945. gada maijā pēc Vācijas armijas kapitulācijas Kurzemē. Tomēr lielo postījumu pilnīgai novēršanai un sabojātās dzelzceļa infrastruktūras kapitālai atjaunošanai nepieciešams ilgs laika periods - Vidzemē, Latgalē un Zemgalē iznīcināti 60% galveno sliežu ceļu, 55% staciju ceļu, 78% pārmiju, 89% lielo tiltu, 95% lokomotīvju depo, 83% ūdenstorņu un 75% staciju ēku.

Dzelzceļa atmiņu krātuvēs ir vēl daudz stāstu, faktu un notikumu! Ar tiem iespējams iepazīties mājaslapā www.dzelzcelam155.lv



Latvijā

Biežākais mediju ētikas kodeksa pārkāpums, ko savos atzinumos konstatējusi Latvijas Mediju ētikas padome (LMĒP), bijis godprātības principa neievērošana, liecina LMĒP pārskats par mediju ētikas kodeksa piemērošanas praksi, izskatot piecu gadu laikā saņemtās sūdzības.

Svarīgākais