Degviela no atjaunojamiem resursiem

RAŽOTNE. Neste naftas pārstrādes uzņēmums Porvo pilsētā, netālu no Helsinkiem. Rūpnīcā strādā ap 2000 darbinieku. Saražotās produkcijas klāstā ir dīzeļdegviela (34%), benzīns (26%), kā arī aviācijas degviela, apkures degviela un citi produkti © GUNTARA PULSA FOTO

Jau gandrīz pusgadu Neste degvielas uzpildes stacijās Latvijā ir pieejama īpaša dīzeļdegviela – Pro Diesel.

Pirmdien Latvijas preses pārstāvjiem bija iespēja viesoties Somijas vadošajā naftas pārstrādes uzņēmumā Porvo, kur tiek ražotas tradicionālās degvielas, kā arī no atjaunojamiem resursiem iegūtas degvielas, tajā skaitā arī Neste Pro Diesel.

Atšķirībā no tīra biodīzeļa, kura izmantošana mūsdienu dzinējiem prasa diezgan ievērojamu pārbūvi, šī no atjaunojamiem resursiem iegūtā dīzeļdegviela neprasa nekādus tehniskus pilnveidojumus. Tīrā veidā atjaunojamā dīzeļdegviela pagaidām ir pārāk dārga un pie pašreizējām naftas cenām tās izmantošanai ekonomiska pamatojuma nav. Savukārt Pro Diesel sastāvā ir gan tradicionālā degviela, gan atjaunojamie resursi - hidrogenētas augu eļļas, kuras iegūst, hidrogenizējot dažādus augu un dzīvnieku izcelsmes produktus - palmu eļļu, dzīvnieku un zivju tauku pārpalikumus, rapšu un sojas eļļu, aļģes, mikrobus un citas izejvielas. Tā ir pasaulē pirmā dīzeļdegviela, kas atbilst autoražotāju stingrākajām prasībām un būtiski pārsniedz konvencionālās degvielas specifikāciju. Tiesa, tā ir par 8 - 9 centiem litrā dārgāka nekā parastā Futura dīzeļdegviela. Pasūtītājiem, kas īpašu uzmanību velta ekoloģijai, Neste piegādā arī tīru no atjaunojamiem resursiem radītu dīzeļdegvielu, piemēram, dažiem pašvaldību transporta uzņēmumiem ASV un Zviedrijā.

Somijas Tehniskās pētniecības centra, Tamperes Lietišķo zinātņu universitātes un Neste dzinēju laboratorijas veiktajos testos Neste Pro Diesel salīdzinājumā ar parasto Futura dīzeļdegvielu uzrāda pārākumu 10 būtiskākajos dīzeļdegvielas parametros:

samazina degvielas patēriņu līdz 5%;

palielina dzinēja jaudu līdz 4%;

nodrošina salizturību līdz -37 °C;

samazina CO2 izmešu daudzumu līdz 20%;

uztur dzinēju tīrāku;

motoreļļa kalpo ilgāk;

nodrošina klusāku dzinēja darbību;

samazina piedegumu uz inžektora;

cieto daļiņu (kvēpu) filtrs kalpo ilgāk;

samazina kaitīgo izmešu daudzumu.