Mārtiņš Pūpols. Uzņēmējdarbībā ar radošu pieskaņu

PADOMS JAUNIEŠIEM. Mārtiņš Pūpols jauniešiem, kas ir tikai sava īstā ceļa meklējumos, iesaka neizdzīvot citu sapņus, bet studēt un strādāt jomā, kur aicina sirds, nevis liek vecāki vai iesaka draugi © F64

Mārtiņa Pūpola vārds daudziem noteikti saistās ar modes pasauli – viņš sevi šajā sfērā plašākai publikai pieteica 18 gadu vecumā ar savu pirmo modes skati. Taču viņā mutuļojošā enerģija mudinājusi izzināt arī daudzas citas jomas. Viņš ir pārliecināts, ka kūtrums nav sabiedrotais ceļā uz panākumiem – ir jāmēģina, jāklauvē pie daudzām durvīm, jādeg par savu ieceri. Lai arī mode allaž būs viņa sirdslieta, šobrīd vairāk viņš sevi saredz kā uzņēmēju, kam ideju pilnas kabatas.

Zīmīgā saruna

Jāteic, ka modes pasaule ap Mārtiņu virmo kopš viņa bērnības - principā ar apģērbu modelēšanu nodarbojās gan viņa vecvecmāmiņa Anna Alida Sams, kas 20. gadsimta sākumā bija viena no labākajām meistarēm Baltijā, apģērbus šuva arī vecmamma un mamma, taču Mārtiņš sākotnēji savu nākotni nesaistīja ar modes mākslinieka profesiju. Pēc vidusskolas viņš nolēma apgūt datordizainu. Taču nevar teikt, ka modes pasaule absolūti neraisīja nekādu interesi. Tāpēc Mārtiņš nolēma viedu padomu palūgt modes māksliniekam Dāvidam, tā teikt, aprunāties, ar ko sākt, kur mācīties, lai ar laiku taptu par veiksmīgu modes dizaineru. Dāvids iedrošinājis - ja vien ir vēlme, rosīties var sākt kaut tūliņ, arī tad, ja kabatā vēl nav atbilstoša diploma.

Itālijas laiks

«Dāvids arī palīdzēja saorganizēt vietu pirmajām skatēm. Mans pirmais uznāciens bija uzreiz pēc konkursa Habitus Baltija, kad pasākuma organizatori skatuvi man uzticēja kā jaunam dizaineram. Sajutu, ka savējiem cilvēkiem patīk mans radītais. Saņēmu arī pirmos pasūtījumus no draugiem,» atceras Mārtiņš. Viņš norāda, ka principā saruna ar Dāvidu arī pārliecināja ienākt modes pasaulē. Paralēli studijām Mārtiņš turpināja sevi pilnveidot arī modes jomā, taču šo rosīšanos viņš vairāk raksturo kā hobiju.

Šis vaļasprieks ievirzījās profesionālā gultnē līdz ar lēmumu doties studēt uz Itāliju, precīzāk - uz Milānas modes augstskolu Istituto Marangoni. Studiju maksa bija jāsedz Mārtiņam pašam (stipendiju viņš ieguva vēlāk), un tas nebija lēts prieks, taču tas Mārtiņu nenobiedēja - nospraustā mērķa vārdā viņš bija gatavs atteikties no citām ikdienišķām lietām, piemēram, viņš pārdeva automašīnu, lai daļēji segtu studiju maksu. Nozīmīgu atbalstu sniedza arī ģimene un patēvs, kas vēl vairāk Mārtiņu motivēja no studijām paņemt maksimumu.

«Braucu studēt modes dizainu. Izvēlējos intensīvo kursu - divu gadu kurss vienā, tomēr ātri vien apjautu, ka ar šīm zināšanām ir par maz, lai savu radīto varētu pārdot.»

Nost ar biklumu

Viņš secināja, ka nepietiek vien ar prasmi radīt skaistas lietas. Lai to pārvērstu biznesā, vajag rakties dziļāk. Mārtiņš arvien vairāk sāka interesēties, kas īsti slēpjas aiz katra zīmola - kāds stāsts un biznesa koncepts tur ir apakšā. Pirmajā studiju gadā Mārtiņš sevi apliecināja kā prasmīgu jauno mākslinieku un galu galā Itālijā studēja arī maģistrantūrā, kā studiju virzienu izvēloties zīmolu menedžmentu. «Itālijā iemācījos domāt ar klientu prātu. Itāļi ļoti labi prot parādīt, kā radīt praktisku dizainu ar vērtību, par kuru cilvēki visā pasaulē gatavi maksāt. Bija iespēja ieskatīties modes aizkulisēs. Būtiski - es iemācījos uzdrīkstēties. Sapratu - ja grib ko dzīvē sasniegt, ir jāklauvē pie durvīm, pašam tās jāver vaļā. Redzēju, ka šī pieeja strādā. Ja man ir plāns un ideja, es vairs nebaidos uzrunāt vajadzīgos cilvēkus, ar kuriem, iespējams, var izveidot sadarbību. Tas ir būtiski, jo citreiz mēs esam pārāk kūtri - gaidām, ka kāds cits pajautās mums interesējošo jautājumu, baidāmies pirmie pacelt roku,» spriež Mārtiņš. Četri pavadītie gadi Itālijā šo kūtrumu aizslaucīja kā nebijušu. Lai arī Itālijā Mārtiņš nestrādāja algotu darbu, tomēr caur projektiem ir iepazinis vairāku modes namu virtuvi, piemēram, bija iespēja būt Valentino namā un iepazīties ar abiem Dolce&Gabbana vīriem viņu studijā. «Izmantoju iespēju un tikos Parīzē ar Louis Vuitton aksesuāru dizaineriem. Tom Ford namam izstrādāju tendences skices Ford Tom Ford, kuru koncepts jau aizgāja tālāk, ieņemot galvenā ģērbēja lomu filmām James Bond. Iedvesmoja augstās modes darbnīca namā Christian Lacroix, kurā nokļuvu ar savām skicēm. Vērtīgs brauciens bija uz ZARA galveno ražotni Spānijā, kur ieraudziju fantastisko modes tendenču un biznesa savienojumu, kas veiksmīgi pārņem visu pasauli. Lielā mode man bija lieliska pieredze bez finansiālas atlīdzības. Protams, sākotnēji bija prieks, ka vispār ir iespēja sadarboties vai pabūt modes namos, taču tikai ar uzslavām par labu darbu paēdis jau nebūsi.»

Uz visām debespusēm

Bija laiks atgriezties Latvijā. Un Mārtiņš ar pilnu jaudu ķērās pie dažādu projektu īstenošanas. «Jau pirms došanās uz Itāliju man bija sapnis radīt ko savu. Atgriežoties atvēru savu modes ateljē un dizaina studiju, kas darbojas joprojām. Savu attīstības ceļu turpina vēl divi izveidotie uzņēmumi. Roka iemēģināta arī restorānu segmentā, kad tika izveidots koncepta restorāns ar modes veikalu Food&Fashion Vecrīgā. Vēlāk tika radīti ugunsdzēšamo aparātu dizaini, kuru biznesa ideju augstu novērtēja ASV, kur arī tiku iekļauts Kalifornijas Latviešu uzņēmēju klubā.» Vienu vasaru kā menedžeris Mārtiņš bija pievērsies ekskluzīvu auto un jahtu iznomāšanai, kad Jaunā viļņa laikā tika vizināti dziedātāji. Viņš nebēdā, ja arī ideja tomēr nav ilgdzīvotāja, iegūtie puni arī ir laba dzīves skola, kas attīstījusi analītisko domāšanu. Mārtiņš arī norāda, ka vēl dažas ieceres tikai gaida savu īsto realizēšanas brīdi. Viens no pēdējiem dibinātajiem uzņēmumiem ir dažādu vietējo un pasaules kvalitatīvo tēju tirdzniecība ar zīmolu Edesia, stāsta uzņēmējs. Viņš ir atvērts dalīties ar savu pieredzi tiem, kas tikai taustās, kur un kā startēt biznesā. Arī viņš pats vajadzīgos brīžos ir meklējis padomu, kas palīdzējis risināt kādu problēmu vai situāciju. «Citreiz pat piecu minūšu saruna var salikt visu pa plauktiņiem. Tāpēc esmu atvērts jaunajiem,» akcentē Mārtiņš.

Lēciens skaistumkopšanas biznesā

Pirms gada Mārtiņš sev sarūpēja jaunu izaicinājumu - Itālijā iepazītie uzņēmēji viņam piedāvāja kļūt par starptautiska uzņēmuma Mashup Haircare System pārstāvi Baltijas valstīs (oficiālais amata nosaukums ir mārketinga un komercdirektors Baltijas valstīs). MashUp sevi tirgū pieteicis ne tikai kā profesionālu matu kopšanas līdzekļu zīmols, bet arī kā biznesa atbalsta sistēma skaistumkopšanas saloniem, sākot ar salona dizaina pilnveidošanu, starptautisku meistaru izaugsmi, klientu apkalpošanas tehniku, līdz MashUp produktiem, kas ir vienkopus apkopoti daudzveidīgā matu procedūru klāstā. Šajos jautājumos Mārtiņam lieti noder studiju laikā apgūtās prasmes zīmolu menedžmentā. Šobrīd Mārtiņš aktīvi veido sadarbību ar saloniem visā Baltijā, tāpēc darba dienas ir piesātinātas, iepazīstot radošus meistarus un slēdzot sadarbības līgumus.

Patlaban viņš vairāk jūtas piederīgs uzņēmēju saimei - uz šo mērķi iets vairāku gadu garumā, bet sirdī vieta allaž atradīsies arī modes pasaulei. Joprojām viņš šad un tad rada kāzu kleitas un vakarkleitas. Kā Mārtiņš smej - citam vaļasprieks ir makšķerēšana, bet viņš brīvo laiku aizpilda, radot tērpus. Brīvā laika gan nav ļoti daudz, tomēr kāds brītiņš tiekot atlicināts. Uzņēmējs piebilst, ka atpūtīsies un izgulēsies vecumdienās. Tagad - tik uz priekšu!



Latvijā

Pagājušajā nedēļā uzzinājām, ar ko vainagojušās diskusijas par nodokļu reformu. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes augs, taču pieaugs arī neapliekamais minimums un minimālā alga. Izmaiņas skars arī pensiju otro līmeni, bet galīgais lēmums vēl jāpieņem valdībai un Saeimai. “Kantar TNS” aptaujā TV3 raidījumā "900 sekundes" noskaidrots sabiedrības viedoklis par valdības darbu pie nodokļu reformas.

Svarīgākais