Bedrainos ceļus lāpīs aprīlī

© Raitis Plauks, f64

Pavasaris ir bedru laiks, situāciju uz ceļiem raksturo speciālisti. Bedru jau tagad ir daudz, bet, sākoties pavasarim, to skaits vēl vairāk palielināsies. Autovadītāji ir neizpratnē – kur paliek ikgadējā transporta līdzekļu nodeva un valsts ienākumi no akcīzes nodokļa.

Atbildīgie dienesti gan sola bedres aizlāpīt, bet, kamēr tas nav izdarīts, autovadītājiem jābūt īpaši uzmanīgiem un jācer, ka sliktais ceļu stāvoklis neatstās paliekošas sekas viņu spēkratiem.

Uzrodas nakts laikā

"Braucu pirms divām nedēļām, ceļš likās normāls, bet, tikko kļuva nedaudz siltāks, šķita, it kā kāds būtu pa nakti atnācis un tur visas tās bedres izracis," par autoceļa Jūrmala–Talsi posmu stāsta autovadītājs Mārtiņš. Viņš atklāj, ka nesaprot, kāpēc viņam jāmaksā tik liela ikgadējā nodeva par automašīnu, ja ceļu stāvoklis ir slikts.

Arī jelgavnieks Kristaps Skaliņš meklē atbildi uz šo jautājumu: "Es neredzu, kur paliek nauda, ko samaksāju valstij, jo ceļi briesmīgi. Piemēram, Loka maģistrāli Jelgavā bedres klāj no vienas vietas un izbraukt to ir ļoti sarežģīti."

Neatkarīgā novēroja, ka bedrains ir arī Rīgas apvedceļš un atsevišķi posmi uz autoceļa Rīga–Jelgava. Savukārt galvaspilsētā jau notiek avārijas bedrīšu remonti.

Rīgas domes Satiksmes departamenta komunikācijas speciāliste Ieva Prauliņa skaidro, ka pašlaik bedres veidojas ļoti strauji, jo gaisa temperatūra svārstās ap nulli. Tas nozīmē, ka, sniegam kūstot, ūdens iekļūst asfaltbetona mikroplaisās un, atkal sasalstot, to lauž. Šādos apstākļos bedres var izveidoties pat dažu stundu laikā.

I. Prauliņa secina, ka bedres šopavasar būs, bet to daudzums atkarīgs no laika apstākļiem. Protams, visstraujāk bedres veidojas vietās, kur ielu segums ir vecs un satiksmes intensitāte augsta.

Tā kā šogad finansējums bedru remontam ir divas reizes mazāks nekā pērn, proti, 415 480 lati, plānots Rīgā labot tikai maģistrālās ielas un rajona nozīmes ielas, kas ir avārijas stāvoklī, norāda I. Prauliņa.

Sola labot

Valsts a/s Latvijas valsts ceļi Ceļu pārvaldīšanas un uzturēšanas pārvaldes direktors Aldis Lācis gaidāmo situāciju uz ceļiem vērtē cerīgi – ziema bija stabila, un avārijas bedrīšu remontam iztērēts mazāk līdzekļu, nekā plānots. Tas nozīmē, ka pavasarī varēs veikt lielāku remontdarbu apjomu, nekā sākotnēji paredzēts. Turklāt bedrīšu remonts, kas taisīts pavasarī vai vasarā, ir daudz efektīvāks nekā ziemā veiktais.

"Protams, ļoti daudz kas ir atkarīgs no tā, kāds būs atkusnis. Ja tas nāks lēni un vienmērīgi, ceļu stāvoklis būtiski nepasliktināsies, bet ja situācija būs tāda pati kā līdz šim un starp dienas un nakts gaisa temperatūrām būs liela atšķirība, ceļi bojāsies vairāk," stāsta A. Lācis. Viņš aicina autovadītājus "turēt acis vaļā" un rūpīgi sekot pagaidu ceļa zīmēm un ceļa stāvoklim, kā arī izvērtēt situāciju, izvēloties braukšanas ātrumu un maršrutu.

A. Lācis informē, ka bedrīšu remontu uz valsts autoceļiem uzsāks, tiklīdz tam būs atbilstoši laika apstākļi. Protams, pirmās salabos tās vietas, kas rada apdraudējumu satiksmei. Masveida remontdarbi sāksies aprīlī.

Jārīkojas ātri

"Nav nemaz jāgaida pavasaris. Jau tagad ir redzams, ka ceļu stāvoklis ir slikts un ir daudz bedru, bet pavasarī to skaits vēl vairāk palielināsies," stāsta Kurzemes plānošanas reģiona administrācijas vadītājs Kristiāns Godiņš. Viņš uzsver, ka ir ļoti svarīgi, lai ceļus rekonstruētu un tiem mainītu segumu, nevis tikai aizbērtu bedres. Turklāt dažādu projektu realizāciju vajadzētu uzsākt jau aprīlī. "Protams finansējums Eiropas Savienības struktūrfondu projektiem ir ievērojami sarucis, tomēr arī izmaksas nevar salīdzināt ar tām, kas bija pirms diviem gadiem. Ja tikai tagad sāks kārtot papīrus, tad vasarā būs ļoti liels pieprasījums pēc remontdarbiem un cenas palielināsies," saka K. Godiņš un norāda, ka pašvaldības iespēju robežās sev piederošos ceļus gan tīra ziemā, gan uztur vasarā, bet Kurzemes reģionā lielāko daļu no ceļu tīkla veido valsts īpašumā esoši ceļi, un tie pašlaik ir ļoti sliktā stāvoklī.

***

VIEDOKĻI

Kā jūs vērtējat situāciju uz Latvijas autoceļiem?

Kristaps Skaliņš, autovadītājs no Jelgavas:

– Uzskatu, ka transporta līdzekļu ikgadējā nodeva un akcīzes nodoklis naftas produktiem ir par lielu. Es neredzu, kur tas viss paliek, jo ceļi ir briesmīgi. Galvenie autoceļi un ielas, protams, ir labā stāvoklī, bet to noteikti nevar teikt par mazākas nozīmes ceļiem. Autovadītājiem noteikti jārēķinās ar papildu izmaksām. Pats esmu pieredzējis nepatīkamus brīžus – pavisam nesen pārsitu riepu, jo nepamanīju bedri. Nācās mainīt. Protams, tas nebija bezmaksas pasākums.

Jānis Kudiņš, autovadītājs no Liepājas:

– Piemēram, braucot pa Jelgavu, visu laiku jāskatās uz bedrēm. Tas ir ļoti grūti, ja neesi vietējais, kas visas ceļa zīmes jau zina no galvas. Tomēr kopumā ceļi ir apmierinošā stāvoklī – galvenie ceļi ir labi, Liepājā arī nav slikti, tikai Jelgavā briesmīgi. Arī par to, kādi ceļi bija ziemā, nesūdzos, jo saprotu, ka to uzturēšanas līmenis ir atkarīgs no piešķirtā finansējuma – ja naudas nav, ceļu notīrīt nevar.

Ilze, autovadītāja no Rīgas:

– Nu diez kas nav. Ceļi ir neremontēti, visur ir bedres. Situācija ir vienlīdz slikta gan galvaspilsētā, gan Rīgas apkārtnē. Ar mašīnu braucu daudz. Tālu no Rīgas gan nemēdzu braukt, tāpēc nevaru novērtēt situāciju citur, tomēr neticu, ka tur būtu daudz labāk. Ziemā bieži bija ļoti grūti braukt, bet arī tagad nav viegli, jo ceļu stāvoklis ir slikts.

Latvijā

Apelācijas sūdzību par pirmās tiesas spriedumu, ar kuru bijušajam Saeimas deputātam Jānim Ādamsonam par spiegošanu Krievijas labā piespriests cietumsods uz astoņiem gadiem un sešiem mēnešiem Rīgas apgabaltiesa plāno turpināt skatīt 2025.gada 13.janvārī plkst.10, aģentūra LETA noskaidroja tiesā.

Svarīgākais