TRAUCĒKLIS VAI REKLĀMA? Koncerts caur sveša telefona ekrānu

Domas par telefonu izmantošanu koncertos dalās. Tie var traucēt gan skatītājus, gan māksliniekus, bet var radīt arī pozitīvu iespaidu un reklāmu. Vidusceļa nav © F64

«Varbūt citādi nemaz vairs nav iespējams un koncertu rīkotājiem jāplāno atsevišķi sektori – normālie, dzīvā koncerta baudītāji un tie, kas to vēro caur saviem telefoniem ne tajā labākajā kvalitātē,» šādu priekšlikumu Facebook pēc nesen notikušā grupas Muse koncerta ierakstīja Latvijas Mākslas akadēmijas studente Sintija Logina.

Uz ierakstu reaģēja desmitiem cilvēku, kas domā līdzīgi.

Teātrī un operā nav atļauts ar mobilo telefonu fotografēt vai filmēt, bet popmūzikas koncertos šādu ierobežojumu nav. «Tiek kontrolēti profesionālie fotogrāfi ar profesionālo aparatūru, un parasti atļauj fotografēt pirmās trīs dziesmas. Bet aizvien vairāk grupu aizliedz ienest koncertos planšetdatorus, jo tie vēl vairāk aizsedz skatu apmeklētājiem,» saka Vitkovsky Music Agency īpašnieks Jānis Vitkovskis, kurš vairāk nekā septiņus gadus strādā ar skatuves māksliniekiem.

Koncerta Muse apmeklētāja raksta, ka vairākas reizes mainījusi atrašanās vietu un daudzi apmeklētāji nav izlaiduši telefonu no rokām visa koncerta garumā. «Bija brīdis, kad vokālists Mets aizgāja uz skatuves daļu, kur spēlēja klavieres. Skatuves izvietojuma dēļ bija iespēja viņam pieiet pāris metru attālumā. Tas bija fantastiski! Uz mirkli kā privātā koncertā. Reta, varbūt pat vienreizēja izdevība dzīvē! Bet, nē, atnāk priekšā meitene, uztaisa vairākus miglainus kadrus un turpat arī noliec galvu, un blenž uzreiz telefonā, pārskatot, kā nu tie bilžuki sanāca.» S. Logina ir neizpratnē, kāpēc apmeklētāji nebauda koncertu, bet gan vēro to caur saviem telefoniem.

«Kopumā vērtēju to ar plusa zīmi, jo tas vairo publicitāti un piesaista, iespējams, jaunus klausītājus,» saka rnb dziedātājs Jānis Krūmiņš, kurš uzstājas koncertos kopā ar grupu Olas un hiphop kultūrā pazīstams kā Mazais Zaļais. J. Krūmiņš uzskata, ka klubos vai estrādēs, kur cilvēki ne tikai skatās koncertu, bet arī dejo un dzied līdzi, filmēt un fotografēt ir pieņemami: «Man, piemēram, kā cilvēkam, kurš regulāri atrodas uz skatuves, nekad nav traucējis, ja kāds filmē. Ir pat situācijas, kad pirmo rindu apmeklētāji pasniedz savas iekārtas uz skatuves, lai nofilmētu koncertu arī no mūsu skatupunkta. Kamēr cilvēki ievēro vispārpieņemtas uzvedības normas un apzinās, kur atrodas, tikmēr viss ir labi. Vienalga, vai tā ir opera, teātris vai masu pasākums. Domāju, ka arī teātra aktierim vai operdziedātājam būtu patīkami redzēt kāda fana uzfilmētu priekšnesumu ar komentāru cik viss bijis lieliski!»

Muzikālā teātra 7 producentam Aigaram Dinsbergam ir negatīva attieksme pret mobilo telefonu izmantošanu koncertos: «Kāda jēga pirkt biļeti, ja pasākums tiek vērots caur telefona stikliņu? Ja materiāls vēl tiek publiskots pēc tam, tas grauj pasākuma kopējo imidžu, jo nekas kvalitatīvs tur nevar sanākt. Saprotu, ka mūsdienās neviens vairs nevar izdzīvot bez telefona kabatā, bet mans aicinājums ir cienīt gan māksliniekus, gan koncertu rīkotājus.» Producents uzskata, ka vienīgā vērtība telefoniem koncertos ir tad, kad visi ieslēdz gaismiņas, kas attiecīgos brīžos sniedz «emocionālu efektu».

Mākslinieki ir situācijā, kur, no vienas puses, apmeklētāji ar augstu paceltiem telefoniem traucē koncertu, bet, no otras puses, kā uzskata J. Vitkovskis, nodrošina bezmaksas reklāmu: «Grupas nedrīkst aizliegt fotografēt, jo viņiem sevi ir jāpārdod. Kā zināms, sociālie tīkli ir labākais kanāls, un tur ir svarīgi, lai ir daudz mentions un hashtags.» Vitkovsky Music Agency īpašnieks pats uzņemot foto, lai nosūtītu kādam, kurš nav ticis uz koncertu, bet nekad nefilmē dziesmas pilnā apjomā. «Domāju, tas ir bezjēdzīgi. Interesanti, kur viņi tos video liek? Youtube? Youtube pēc grupas menedžmenta lūguma šos video dzēš, jo tas ir autortiesību pārkāpums.» .

Svarīgākais