Draud ar protestiem, ja slēgs vilcienu satiksmi

Auces novada iedzīvotāji ir apņēmības pilni nepieļaut vilcienu maršruta Rīga–Reņģe (Ruba) slēgšanu, kā to plāno valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD). Nedēļas laikā ir savākti vairāk nekā 2000 parakstu, un nepieciešamības gadījumā iedzīvotāji ir gatavi organizēt protesta akcijas galvaspilsētā.

Arī novada domes pārstāvji ir pārliecināti – vilciena maršrutu nedrīkst slēgt pat uz pāris mēnešiem, jo lielai daļai iedzīvotāju tā ir vienīgā iespēja pārvietoties.

Gatavi cīnīties

"Visu dienu staigāju pa veikaliem, dzīvokļiem un valsts iestādēm, vācot parakstus, pat pusdienas nebija laika paēst," stāsta 64 gadus vecā auceniece Raisa Madalāne, kas četru dienu laikā savāca vairāk nekā 1000 parakstu pret vilciena slēgšanu, un turpina, "neapmierināti ir visi, jo vilciens ir vienīgais pārvietošanās veids. Tagad man zvana uz mājām un jautā, vai vēl var parakstīties. Daudzi laikam nepaspēja."

Raisa stāsta, ka parakstus sākusi vākt, pateicoties vedeklai Ingrīdai Krauzei, jo nolēmusi viņai palīdzēt.

R. Madalāne norāda – iedzīvotāji bieži sūdzējušies par to, ka autobusā paliek slikta dūša. "Kad tas ir pilns, cilvēkiem nav ko elpot, ir karsts un vienkārši paliek slikti. Autobuss ir jāaptur un pārējiem jāgaida, kamēr pāris cilvēku ieelpo svaigu gaisu. Vilcienā tā nekad nenotiek – tas nekratās pa bedrēm un gaisa pietiek."

Pašlaik ir savākti vairāk nekā 2000 parakstu, kas pievienoti atklātai vēstulei Valsts prezidentam Valdim Zatleram. Ja parakstu vākšana nebūs efektīva, iedzīvotāji plāno organizēt protesta akcijas Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā. R. Madalāne atklāj, ka ir gatava tajās piedalīties: "Es tur pati pirmā būšu. Cilvēki pilnīgi raud – jābrauc uz Rīgu pie ārsta, bet nevar tikt, jo nav naudas, lai samaksātu par autobusu. Vilciens tomēr ir lētāks."

Taisīs eksperimentu

Vilcienu maršruta Rīga–Reņģe (Ruba) aizstāšana ar autobusu satiksmi būs eksperimentāla, paredz pagājušajā piektdienā panāktā vienošanās starp pašvaldībām, valsts ATD un a/s Pasažieru vilciens. Paredzēts, ka vilcienu maršrutu no šodienas slēgs uz trīs mēnešiem, pēc tam tiks izvērtēta šādā lēmuma efektivitāte un nepieciešamības gadījumā satiksme pa dzelzceļu atjaunota. Iepriekš bija plānots vilcienu satiksmi slēgt pavisam.

Lai nodrošinātu autobusu kursēšanu, ceļa posma Auce–Reņģe uzturēšanas klase paaugstināta no C uz B. Tas nozīmē, ka ziemā ceļu tīrīs biežāk, arī citos gadalaikos tā uzturēšanai pievērsīs pastiprinātu uzmanību. Tāpat plānots ieviest arī mēneša biļeti autobusā, lai biļetes cenas tuvinātu vilciena biļešu cenām.

Auces novada domes priekšsēdētājs Gints Kaminskis ir gandarīts, ka izdevies panākt vismaz kaut kādu vienošanos ar atbildīgajām institūcijām. Tomēr sekas lēmumam slēgt vilcienu, kaut vai tikai uz laiku, var būt daudz smagākas, nekā to prognozē ATD.

"Jau tagad bezdarbs pierobežā ir apmēram 20 procentu. Ja tie, kam ir darbs, vairs nevarēs uz to nokļūt, bezdarba līmenis paaugstināsies un cilvēki, visticamāk, darbu neatgūs arī tad, ja pēc trīs mēnešiem, izvērtējot situāciju, vilciena maršrutu atjaunos," secina G. Kaminskis.

Vajag iedzīvotājiem

"To, ka vilcienu izmanto daudzi un tas ir nepieciešams, jau pierādīja viena reisa slēgšana brīvdienās. Tagad autobusi uz Rīgu svētdienās ir pārpildīti un studenti no vietām, kas atrodas pa ceļam uz galvaspilsētu, autobusā nekāpj savā dzīvesvietā, bet brauc uz Auci, jo tā var būt vienīgā iespēja dabūt biļeti," situāciju sabiedriskajā transportā raksturo G. Kaminskis.

Bažas par autotransporta satiksmi rada ceļu stāvoklis. "Ceļa posms Auce–Reņģe ir ļoti sliktā stāvoklī. Pašam ir gadījies, ka 15 kilometru jābrauc 40 minūtes, jo ātrāk vienkārši nevar," atklāj G. Kaminskis. Tā kā ceļam ir grants segums, vienu mēnesi pavasarī un vienu rudenī tas praktiski ir neizbraucams. Turklāt vienošanās paaugstināt tā uzturēšanas klasi būs efektīva tikai ziemā, proti, ceļu tīrīs biežāk. Risinājuma, kā nodrošināt autobusu satiksmi šķīdoņa laikā, joprojām nav.

"Protams mēs saprotam ekonomisko situāciju valstī, bet ir jādomā arī par iedzīvotājiem, nevis tikai skaitļiem," ir pārliecināts G. Kaminskis.