JAUNĀ UZŅĒMĒJA: Ar IT krampi modes pasaulē

BEIDZOT SAVS. Kopš pērnā gada nogales Evita ir pievienojusies uzņēmēju saimei – novembrī tika dibināts uzņēmums, bet šā gada janvārī atklāts mežģīņu veikals Lace to Love. Iedīgļi šādam biznesa virzieniem meklējami pirms trīs gadiem, kad Evita savam priekam sāka radīt skaistas lietas no mežģīnēm. Gala rezultāts patika gan Evitai, gan citiem, kas deva stimulu ar jaunu sparu atgriezties pie idejas par sava biznesa uzsākšanu © F64

Verot mežģīņu veikala Lace to Love durvis un tur sastopot veikala radītāju Evitu Robežnieci, uzreiz šķiet, ka gan veikals, gan tā saimniece sader kā cimds ar roku. Moderni, sievišķīgi, ar sajūtamu pozitīvisma auru. Tāpēc ir gana pārsteidzoši uzzināt, ka pirms sava biznesa uzsākšanas modes pasaulē viņa 15 gadus ir rosījusies informācijas tehnoloģiju (IT) jomā, ieguvusi arī atbilstošu izglītību – izskolojusies par programmētāju.

Evita stāsta, ka vēl pamatskolas beigu posmā viņai nav bijis ne mazākās nojausmas, ko izvēlēties par savu nākotnes profesiju. Šajā ziņā palīdzējuši vecāki, iesakot IT nozari, tāpēc dokumenti tika iesniegti Rīgas Tehniskajā koledžā. «Trešajā kursā sapratu, ka par programmētāju nevēlos strādāt – šāds darbs tomēr man nav piemērots, taču piecus gadus ilgās mācības pabeidzu.» Tomēr IT jomai viņa neuzgrieza muguru – prakses laikā sāka strādāt vienā no IT uzņēmumiem, tur arī ieguva patstāvīgu darbu un kopumā tajā aizvadīja 15 gadus. Viņa ir gandarīta par šādu pieredzes bagāžu, jo labi apzinās, ka kvalificētu IT speciālistu trūkums Latvijā ir izteikts un atgriezties nozarē viņa varētu jebkurā brīdi, turklāt IT joma ir caurvijusi jebkuru citu darbības nišu un zināšanas lieti noder, strādājot jebkurā citā nozarē.

Vēl darbojoties IT jomā, viņu jau kādu laiku urdīja doma par sava biznesa uzsākšanu. Studiju laikā notika viņas pirmais mēģinājums startēt uzņēmējdarbībā – kopā ar kursa biedreni tika uzsākts IT projekts, taču iecere nebija dzīvotspējīga. Evita gan neatmeta ar roku sapnim par savu uzņēmumu. Viņa iestājās biznesa augstskolā Turība, apgūstot uzņēmējdarbības vadību. «Tā bija lieliska pieredze, jo lekcijas un nodarbības vadīja praktiķi – reāli uzņēmēji,» stāsta Evita.

Trešais mēnesis

Kopš pērnā gada nogales Evita arī pati pievienojusies uzņēmēju saimei – novembrī tika dibināts uzņēmums, bet šā gada janvārī tika atklāts mežģīņu veikals Lace to Love. Iedīgļi šādam biznesa virzieniem meklējami pirms trīs gadiem, kad Evita savam priekam sāka radīt skaistas lietas no mežģīnēm. Gala rezultāts patika gan Evitai, gan citiem, kas deva stimulu ar jaunu sparu atgriezties pie idejas par sava biznesa uzsākšanu.

Veikala tapšanā un iekārtošanā investēti ap 20 000 eiro, bet produkcijā, kas vākta trīs gadu garumā, ir investēti vēl vismaz 100 000 eiro. Lai iegūtu nepieciešamo finansējumu un uzsāktu uzņēmējdarbību, tika ņemts kredīts, kā arī ieguldīti personīgie iekrājumi. «Lai gan izpētīju arī dažādus startup uzņēmumu atbalsta projektus, tos neizmantoju, jo secināju, ka šāda veida atbalsta iegūšana prasīs ilgāku laiku. Bijām atraduši veikalam piemērotas telpas, kuras steidzami bija jāiekārto, citādi tiktu zaudēta stratēģiski laba atrašanās vieta – Ģertrūdes iela. Tā kā Lace to Love ir jauns uzņēmums, turpinām sekot līdzi dažādām jauno uzņēmēju atbalsta programmām, finansējumu konkursiem. Manuprāt, šobrīd pastāv daudz dažādu jauno uzņēmēju atbalstu programmu, ir biznesa centri un inkubatori, kas sniedz atbalstu. Jaunajiem uzņēmējiem nemitīgi jāraugās apkārt, jāmeklē iespējas un jāizmanto

tās – tikai tā var panākt attīstību,» ir pārliecināta Evita. Viņa piebilst, ka politiskā līmenī atbalsts uzņēmējiem ir vairāk gan vārdos, nevis darbos. «Daudz aktīvāk tiek domāts, kā celt nodokļus, nevis kā uzņēmējdarbības vidi padarīt ērtāku. Vienīgā labā lieta ir mikrouzņēmuma nodoklis. Tas gan ir apsveicami.»

Jāļaujas fantāzijai

Izvērtējot pirmos trīs veikala darbības mēnešus, Evita ir pārliecināta, ka tie ir ar pozitīvu zīmi. «Esam pamanīti, pie mums brauc no dažādām Latvijas malām, piemēram, no Gulbenes, Ventspils, Liepājas. Mēs neesam veikals tikai rīdziniekiem. Konsultācijas sniedzam arī elektroniski, izsūtām paraugus. Tāpat ir maldīgi uzskatīt, ka mežģīnes ir ekskluzīva lieta un tās nevar atļauties kurš katrs. Mums piedāvājumā ir mežģīnes dažādās cenu kategorijās, turklāt nav taču jāšuj, piemēram, kleita no jauna. Pie mums var atnākt ar savu apģērbu, un mēs spēsim tam piešķirt jaunu elpu. Piemēram, mētelim var veidot mežģīņu maliņu vai mežģīņu ornamentu. Mežģīnes arī lieliski iederas interjerā – galdautos, dekorācijās. Auduma mežģīnes liek apkārt kūkām. Vajag tik ļauties fantāzijai, lietojums ir ļoti dažāds,» uzsver Evita.

Viņa stāsta, ka piedāvātās mežģīnes nāk galvenokārt no Itālijas, Francijas un Indijas. Mežģīnes no Indijas ir īpaši izceļamas – tās ir darinātas ar rokām. «Protams, mūsu piegādātāju skaits turpina pieaugt, nav iespējams visu iegādāties no viena piegādātāja. Lai saviem klientiem piedāvātu lielāku izvēli un augstāku kvalitāti, regulāri apmeklēju dažādas izstādes.»

Teju, teju sāksies izlaidumu un kāzu laiks, tāpēc tagad darba pilnas rokas – klientu interese pēc mežģīnēm ir liela. Evita ir priecīga, ka, piemēram, kāzinieki piesakās laikus, nevis tērpu izvēli atstāj uz pēdējo brīdi, tas ļaujot labāk plānot visus darbus un pieņemt pasūtījumus. «Šobrīd modes kliedziens ir 3D mežģīnes. Cilvēki arī nebaidās eksperimentēt, piemēram, kā pamataudumu zem baltām mežģīnēm kāzu kleitai izvēloties maigi rozā, zaļas vai zilas krāsas audumu. Līgavas arvien vairāk izvēlas kleitu tikai no mežģīnēm,» modes jaunākās vēsmas ieskicē Evita.

Svarīgs ģimenes atbalsts

Viņa ir gandarīta, ka pēc katras smagi nostrādātas darba dienas, sirdī mājo prieks un pozitīvisms: ar šīm izjutām notiek savstarpējā apmaiņa starp veikala kolektīvu un klientiem, un šī jaukā komunikācija dod spēkus jaunam darba cēlienam.

Lai arī marts ir tikai trešais mēnesis, kopš veikala atvēršanas, Evita ir nospraudusi jau tālejošākus mērķus – turpmāko divu gadu laikā atpelnīt investīcijas, bet trešajā gadā jau sākt strādāt ar peļņu. Tāpat ir plāns nākotnē savu darbību paplašināt – skats ir vērsts uz ārvalstīm, jo «Latvijā nav pieprasījuma pēc vēl viena šāda veikala. Lace to Love ir konkrētas jomas veikals – mežģīnes tomēr ir ļoti specifiska lieta, tā nav ikdienas prece,» skaidro jaunā uzņēmēja.

Līdz ar paplašināšanos noteikti kļūs aktuāls jautājums par jauniem darbiniekiem – šobrīd komandu veido trīs cilvēki, ieskaitot Evitu. «Darbinieces atnāca pie manis pašas. Man pat nebija jāmeklē. Esmu priecīga strādāt kopā ar viņām. Man ir lieliska komanda.» Viņa patur prātā atziņu, ka darbinieks ir uzņēmuma seja, vērtība, tāpēc, «ja labi jutīsies manas darbinieces, labi jutīsies arī klients, ienākot veikalā. Šo pozitīvo gaisotni allaž vēlos saglabāt». Evita arī uzsver, ka liels palīgs ir viņas vīrs – bez viņa atbalsta tik daudz nebūtu iespējams paveikt.

Lai arī pašreiz darba dienas Evitai ir ļoti spraigas, viņa cenšas brīvdienās atpūsties kopā ar ģimeni – vīru un diviem bērniem. Parasti tās ir sportiskas nodarbes, ceļošana.