Biļešu tirgotāji prasa piemaksu

Studente Dita stāsta, ka biļetes uz pasākumiem iepriekš iegādājusies internetā – SIA Biļešu serviss interneta veikalā –, papildus samaksājot 1 latu par pakalpojumu. Šoreiz pēc biļetes studente devās uz kasi. Pārliecināta par to, ka kasē komisijas maksu neprasa, jauniete tā cerēja ietaupīt.

Taču tirdzniecības vietā viņu brīdināja, ka, izdarot pirkumu, būs jāpiemaksā vēl 61 santīms. "Vai tas nozīmē, ka biļeti vairs nebūs iespējams nopirkt par tās cenu, neko nepiemaksājot?" ir sašutusi studente.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrā norāda, ka patērētāju tiesību pārkāpums nav noticis – tirgotājs drīkst noteikt tādu pakalpojuma maksu, kādu vēlas. Vienīgā prasība: pircējs iepriekš – pirms pirkuma izdarīšanas – ir jāinformē par piemaksu, lai viņš varētu izvērtēt, vai ar šādiem noteikumiem vēlas iegādāties biļeti vai ne.

SIA Biļešu serviss klientu apkalpošanas vadītāja Līga Rubine, skaidro, ka minētajā gadījumā tā ir sadarbības partnera, izdevniecības nama Petits (Reklamarket) piemērotā pakalpojuma maksa, par ko SIA Biļešu serviss ir informēta. SIA Biļešu serviss piedāvā iegādāties biļetes gandrīz 200 tirdzniecības vietās, un katru no tām administrē konkrēti sadarbības partneri, arī izdevniecības nams Petits. Tirgotājs saņem vidēji 7% no summas, ko pasākuma rīkotājam izdevies iegūt no biļešu tirdzniecības. Pasākuma organizatori samazina biļešu cenas, un tādējādi rūk arī tirgotāju ieņēmumi, tāpēc, lai segtu administratīvos izdevumus, viņi ievieš pakalpojuma maksu, pamato L. Rubine. Pēc SIA Statoil Latvija izdevniecības nams Petits ir otrais lielais sadarbības partneris, kas nolēmis tā rīkoties. Tā šobrīd komisijas maksu – vienu latu – piemēro Statoil degvielas uzpildes stacijās un Juglas centra kasē, un no šā gada janvāra 61 santīms jāpiemaksā arī Reklamarket kasēs.

Par iespējamu komisijas maksas ieviešanu runā arī viens no lielākajiem biļešu tirgotājiem – SIA Biļešu paradīze –, par ne mazsvarīgu iemeslu tam minot ar katru gadu augošās izmaksas par maksājumu karšu apkalpošanu, kas jāsedz tirgotājam. Piemēram, ja pircējs iegādājas biļeti, kuras cena ir 1–3 lati un norēķinās ar maksājumu karti, tirgotājam tas ir neizdevīgi un pat rada zaudējumus. Pirms apmēram sešiem gadiem ar maksājumu karti norēķinājās 3–5% pircēju, bet tagad tie ir tuvu 50%. "Jebkurā veikalā jebkurai precei tirgotājs piemēro uzcenojumu. Tikai gadījumā ar biļeti izveidojās pretruna – uz biļetes ir viena cena, bet kopā ir jāsamaksā vairāk," skaidro SIA Biļešu paradīze direktors Ēriks Naļivaiko. Viņš ir pārliecināts, ka nākotnē pakalpojuma maksas piemērošana pirkumam kasē jau būs norma un pircēju izbrīnu vairs neizraisīs.

Svarīgākais