Slēgs daudzus autobusu reisus

Valsts piešķirto finansējumu sabiedriskajam transportam neizmanto lietderīgi, veicot revīziju, konstatējusi Valsts kontrole (VK). Pārvadātāji nav ieinteresēti samazināt savus zaudējumus, bet valsts atbildīgās institūcijas nepietiekami kontrolē līdzekļu izlietojumu, radot vairāku miljonu latu zaudējumus.

Pirmās VK ieteiktās izmaiņas sabiedriskā transporta pasažieri izjutīs jau februārī. Tās izpaudīsies kā kārtējais autobusu reisu skaita samazinājums.

"Autotransporta direkcija nav nodrošinājusi tāda sabiedriskā transporta maršrutu tīkla izveidi, kas būtu efektīvs gan izmaksu ziņā, gan sasniedzot sociālos mērķus, revidējamajā laika posmā pieļaujot nelietderīgas sabiedriskā autotransporta pakalpojumu izmaksas vismaz 3,4 miljoni latu apjomā," teikts VK paziņojumā par revīzijas rezultātiem. Pārbaudi veica par līdzekļu izlietojumu laika posmā no 2008. gada 1. janvāra līdz 2009. gada 30. jūnijam.

Kopš 2008. gada valsts zaudējumus pasažieru pārvadātājiem kompensē pilnā apmērā, līdz ar to pakalpojuma sniedzējs nav ieinteresēts samazināt savus izdevumus. VK Satiksmes ministrijai un Autotransporta direkcija (ATD) pārmet nepilnīgu kontroli pasažieru pārvadātāju izdevumiem un valsts piešķirtā finansējuma izlietojumam.

VK atzinumā arī norādīts, ka maršrutu tīkla optimizācija pagājušā gada sākumā un konkurss par tiesībām pārvadāt pasažierus starppilsētu maršrutos nav nesis ekonomiju, kā to apgalvo ATD, jo, "lai gan 2009. gada 1. pusgadā būtiski ir samazinājušās materiālu izmaksas, ko galvenokārt ietekmēja degvielas cenas pazemināšanās, vairākos izmaksu posteņos sabiedriskā transporta pakalpojumu izmaksas palielinājās, radot izmaksu sadārdzināumu vismaz par Ls 1 197 000".

ATD valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns skaidro, ka izmaksas palielinājušās, jo saskaņā ar konkursa noteikumiem pārvadātājiem bija jāpalielina atalgojums transporta līdzekļu vadītājiem. Tāpat pieauguši uzņēmumu izdevumi, lai nodrošinātu konkursa nolikumā paredzētās kvalitātes prasības.

ATD jau ir vienojusies ar Satiksmes ministriju un VK par veicamajām izmaiņām sabiedriskā transporta nozarē un to izpildes termiņiem, Neatkarīgajai pastāstīja A. Lubāns. Pirmās pārmaiņas, ko jutīs sabiedriskā transporta pasažieri, būs reisu slēgšana maršrutos, kas kursē paralēli dzelzceļam.

"Protams, vilcieni ir ekonomiski izdevīgāki, bet no pasažieru viedokļa tas noteikti nav labākais risinājums, jo autobusi ir ērtāki un vieglāk pieejami cilvēkiem ar kustību traucējumiem," norāda A. Lubāns un piebilst, ka liels autobusu skaita samazinājums februārī būs jūtams maršrutos no Rīgas uz Ogri, Jelgavu un Jūrmalu.

Satiksmes ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadīja Ilze Eida Neatkarīgajai pastāstīja, ka ministrija kopā ar ATD daļu VK konstatēto trūkumu novērsa jau pērn, tomēr joprojām nepieciešams veikt izmaiņas Ministru kabineta noteikumos.

Latvijā

Inčukalna pazemes gāzes krātuvē septembra vidū ir iesūknēta dabasgāze 18,6 teravatstundu (TWh) apmērā, kas veido 75% no krātuves ietilpības, piektdien žurnālistiem sacīja vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora AS"Conexus Baltic Grid" ("Conexus") valdes priekšsēdētājs Uldis Bariss.

Svarīgākais