Uzņēmējs: nevis biznesa ideja, bet māka to pārdot nes peļņu

© Publicitātes foto

Latvijas iedzīvotājiem uzņēmējgars ir augsts, ideju ir daudz, secina uzņēmējs, biedrības Latvijas Biznesa eņģeļu tīkls (LatBAN) valdes priekšsēdētājs Juris Birznieks, taču vienlaikus uzsver: «Cilvēki Latvijā ir vairāk fokusējušies uz pašu ideju. Taču pats svarīgākais ir nevis spīdoša, unikāla biznesa ideja, bet izpratne, kā ar to nopelnīt.»

Viņš norāda, ka daudzās idejās nav vērts ieguldīt, jo tām iztrūkst praktiska izmantojuma. «Ir jāmaina domāšana un biznesa uzsvari. Daudzi pasaules miljardieri ir pauduši atziņu par to, ka uzņēmējam nav jāmīl sava ideja, bet jāmīl klienti un viņu problēmas, piedāvājot tām risinājumus. Iedzīvotājiem patīk gūt atzinību par savu ieceri dažādos konkursos, bet pati svarīgākā atzinība ir klientu nauda. Bet Latvijā vērojama tendence, ka starojošām acīm cilvēks cildina savu biznesa ideju, bet nespēj pamatot, kā ar to nopelnīt un vai tā kādam maz ir vajadzīga,» spriež LatBAN valdes priekšsēdētājs. Un šeit sākas apburtais loks – daudzi pētījumi apliecina, ka galvenais šķērslis sava biznesa uzsākšanai vairumam ir nepietiekams finansējums, bet no otras puses – J. Birznieks apgalvo, ka Latvijā ir virkne uzņēmēju – investoru, kas būtu ar mieru ieguldīt savus līdzekļus ideju iedzīvināšanā, ja vien sadzirdētu atbildi uz jautājumu, kā jaunais uzņēmējs plāno nopelnīt? «Investori nevēlas vienkārši atbalstīt idejas, bet vēlas palīdzēt jaunajiem uzņēmējiem nopelnīt un, protams, arī paši gūt no tā labumu,» piebilst J. Birznieks.

Aci pret aci ar investoru

Viņš cer, ka ar laiku Latvijā mainīsies biznesa domāšanas akcenti, priekšplānā būs klients un prasme savu ideju pārdot. Arī LatBAN, kas savu darbību uzsāka pirms gada, vēlas iesaistīties šīs domāšanas nianšu ātrākā maiņā, bet kopumā LatBAN galvenā sūtība ir paplašināt un attīstīt biznesa eņģeļu (privātais investors, kurš guvis pieredzi uzņēmējdarbībā un investē līdzekļus startup projektos) tīklu Latvijā, kā arī atbalstīt jaunus daudzsološus projektus. Pirmo darbības gadu J. Birznieks vērtē atzinīgi – ir izdevies ievērojami kuplināt investoru skaitu (no 23 uz 43) un radīt stabilu pasākumu sēriju: ik mēnesi notiek investīciju sesijas, kur klātienē tiekas jaunie uzņēmēji un investori. Līdz šim investīcijas saņēmuši septiņi projekti dažādās nozarēs, bet ar vairākiem projektu vadītājiem notiek sarunas par iespējamām investīcijām.

«Esam pierādījuši, ka privāto investīciju piesaiste jaunajiem uzņēmējiem ir nozīmīgs atbalsts, lai uzsāktu uzņēmējdarbību,» rezumē J. Birznieks.

Vīzija par nepieciešamību Latvijā attīstīt biznesa eņģeļu kustību gaisā virmoja jau sen, taču reālas aprises tā ieguva pērn. «Pagājušā gada sākumā vienā no riska fondiem piekritu izvērtēt projektus. Sapratu, ka jauno projektu jomā ir pilnīgs tukšums vai arī tie ir ļoti nekvalitatīvi. Bija absurda situācija – riska fondiem ir nauda, kuru varētu ieguldīt jau darboties sākušos projektos, bet pašu projektu nemaz nav. Tāpēc kopā ar domubiedriem tika nolemts nākt vēl vienu solīti uzņēmējiem pretī un radīt iespējas esošajiem vai pavisam jauniem uzņēmējiem likt kvalitatīvus pamatus jau uzņēmējdarbības pašā sākumstadijā,» biedrības izveidi pamato J. Birznieks.

Vēlas redzēt biznesa plānu

Viena no galvenajā aktivitātēm, ko organizē LatBAN, ir ikmēneša investīciju sesijas. Tajās klātienē tiekas biedrības biedri – biznesa eņģeļi – un jaunie uzņēmēji, kuriem ir dota iespēja prezentēt savus projektus, lai pretendētu uz investīcijām. Pieteikuma anketa ir atrodama www.latban.lv. Pieteikties var dažādu nozaru pārstāvji, kuru bizness ir vēl agrīnā stadijā. Galvenais, kas tiek gaidīts no interesentiem – skaidrs biznesa plāns. «Ja ir gatavs arī prototips, tas jau ir ļoti labi. Ja ir pirmie klienti – tas ir izcili,» skaidro J. Birznieks.

Pēc iesniegumu saņemšanas tiek organizēta priekšatlase, kurā speciālisti identificē katra projekta galvenos trūkumus. Ja tie nav būtiski, kandidāts tiek uz nākamo kārtu – konsultācijām, kur viņam palīdz nepilnības novērst. Visbeidzot katru mēnesi seši labākie projektu vadītāji tiks aicināti uz tikšanos ar investoriem klātienē investīciju sesijā. Savukārt projekti, kuri nekvalificēsies investīciju sesijai, tiks saglabāti datu bāzē, kas ir pieejama biedrības biedriem – investoriem, kuri intereses gadījumā varēs sazināties ar jaunajiem uzņēmējiem individuāli. Pateicoties Latvijas Garantiju aģentūras atbalstam, pieteikšanās, priekšatlases un konsultācijas uz sesijām ir bezmaksas.

Pastāv neziņa un piesardzība

Sesijā katram uzņēmējam prezentācijas ilgums ir trīs minūtes. Kā šajā neilgajā laika sprīdī radīt investoros interesi? «Investori jāspēj ieinteresēt pusminūtes laikā. Ja tas neizdodas, principā tālākā prezentācija ir lieka. Līdzīga pieeja ir reklāmās – tās ir īsas, jo izšķirošās ir pirmās 20 sekundes: vai nu dzirdētais, redzētais cilvēku piesaista, vai nē. Investori gaida pārliecinošu skatījumu, proti, uzņēmējs ir pamanījis kādu problēmu un, pats būtiskākais – redz, kā to atrisināt, turklāt par to arī nopelnot,» stāsta J. Birznieks. Kad investori to pamana, viņi ir gatavi atvērt maku, norāda J. Birznieks, piebilstot, ka, piemēram, ir bijušas situācijas, kad vienu ideju bija gatavi finansiāli atbalstīt 10 investori.

Jāpiebilst, ka biznesa eņģeļi investē ne tikai naudu, bet arī savu biznesa pieredzi un kontaktu tīklu. «Pēdējās sesijās redzam, ka šī vēlme dalīties ar pieredzi un to smelties kļūst arvien izteiktāka,» secina LatBAN valdes priekšsēdētājs.

Latvijā biznesa eņģeļu kustība, salīdzinot ar pasaules pieredzi, ir ļoti jauna, līdz ar to vēl daudziem nezināma, tāpēc J. Birznieks atzīst – jaunie uzņēmēji vēl ir piesardzīgi, viņu vidū valda neziņa, bailes, vai viņu ideju pieredzējis uzņēmējs vienkārši nenozags vai nepārņems vadību. «Gribu teikt, ka cilvēki, kas jau ir nopelnījuši naudu, nav ieinteresēti aktīvi rosīties vēl cita biznesa lauciņā. Biznesa eņģeļi labprāt dalās ar padomiem, bet nevēlas aktīvi līdzdarboties. Tieši tādēļ iesniegtajos projektos mēs vēlamies redzēt biznesa vadību. Ja tās nav, cilvēks uz sesiju netiek aicināts,» norāda J. Birznieks.

Svarīgākais