Sola salu un slidenus ceļus

© Dāvis Valbaks, f64

Šogad dienu pirms Ziemassvētkiem laika apstākļi sagādāja pamatīgas galvassāpes gan autovadītājiem, gan ceļu uzturētājiem. Visu dienu sniga un ceļi bija ne tikai grūti izbraucami vai neizbraucami, bet arī grūti tīrāmi.

Arī vakar no rīta daudzviet pa valsts galvenajiem un reģionālas nozīmes autoceļiem braukšana bija apgrūtināta. Sinoptiķi sola, ka tuvākajās dienās piesals, bet atbildīgie dienesti brīdina, ka ceļi arī turpmāk var būt slideni.

Nevar izbraukt

Lai 23. decembrī nokļūtu no Abrupes Jaunpiebalgas novadā līdz galvaspilsētai, Uldim bija nepieciešamas vairāk nekā 10 stundas, jo ceļš no Jaunpiebalgas līdz Vecpiebalgai bija aizputināts un varēja tikai aptuveni nojaust tā atrašanās vietu. Līdzīga situācija bija arī uz autoceļa Madona–Cēsis. Tur braukt bija nedaudz vieglāk, jo ceļš ir platāks, tomēr samainīties ar pretimbraucošu mašīnu, neieslīdot grāvī, bija praktiski neiespējami.

Tikai tad, kad pēc vairāku stundu braukšanas pa apmēram 30 kilometru garo ceļa posmu jau gandrīz bija izdevies sasniegt Vidzemes šoseju, pretī brauca sniega tīrāmā mašīna.

Arī citviet Latvijā sniega dēļ ceļi bija grūti izbraucami.

Jāpiebilst, ka 30 kilometru garais ceļa posms ietilpst A1 ceļu uzturēšanas klasē, kas nozīmē, ka tam ir jābūt iztīrītam un nokaisītam 4 stundu laikā pēc snigšanas beigām vai apledojuma parādīšanās.

Slīdēs arī turpmāk

Latvijas valsts ceļu (LVC) Sabiedrisko attiecību un mārketinga daļas vadītāja Daiga Mežapuķe Neatkarīgajai pastāstīja, ka vakar līdz pusdienlaikam lielākā daļa Latvijas autoceļu bija notīrīti un nokaisīti un tos izdodas uzturēt labā stāvoklī katru dienu. Izņēmums gan bija 23. decembris, kad nemitīgi sniga. Saskaņā ar noteikumiem par ceļu uzturēšanu ziemā atkarībā no to klases ceļiem ir jābūt notīrītiem noteiktā laika posmā pēc snigšanas beigām.

Ņemot vērā, ka sinoptiķi gada nogali un janvāra sākumu sola aukstu, D. Mežapuķe aicina autovadītājus būt uzmanīgiem, jo laikā, kad gaisa temperatūra svārstās ap nulli grādu, var veidoties tā sauktais melnais ledus – plāna ledus kārta uz brauktuves, kas izskatās pēc mitruma. Tāpat ceļi var būt slideni, kad gaisa temperatūra pazeminās zem -10 grādiem, jo tad šķidrā sāls maisījums zaudē savu iedarbību.

"Diemžēl ir daudz tādu autovadītāju, kas nedomā ne par savu, ne citu satiksmes dalībnieku drošību un arī ziemas apstākļos brauc pārgalvīgi," norāda D. Mežapuķe. To pierāda arī LVC satiksmes uzskaites punktos pieejamā informācija. Vakar Kurzemē vidējais braukšanas ātrums bija 90 kilometru stundā, bet Alūksnes apkārtnē – 97 kilometri stundā. Nedaudz lēnāk autovadītāji pārvietojās 23. decembrī. Tad vidējais automašīnu kustības ātrums bija 80 kilometru stundā.

Sniegs mitēsies

Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra sinoptiķe Līga Ruisa Neatkarīgajai pastāstīja, ka no šodienas laiks kļūs arvien vēsāks un janvāra sākumā termometra stabiņš nokritīsies līdz pat -23 grādu atzīmei. Tomēr autovadītāji var nesatraukties, ka ceļus aizputinās, jo nokrišņi sniega un slapja sniega veidā gaidāmi vēl tikai šodien un rīt. Pēc tam sniegu vairs nesola.

Sinoptiķi prognozē, ka janvāra pirmās dienas būs aukstas un gaisa temperatūra dienā būs -10 līdz -15 grādu, bet naktī tā pazemināsies līdz -18...-23 grādiem. "Varbūt vietām pa kādai sniega pārslai nokritīs, bet ievērojami nokrišņi nav gaidāmi," norāda L. Ruisa. Arī vējš, kas šodien piekrastes rajonos brāzmās sasniegs ātrumu 15–18 metru sekundē, pierims.

Latvijā

Efektīvai valsts austrumu robežas aizsardzībai par pilna laika vienībām būtu jāpārveido vismaz divi pierobežas Zemessardzes bataljoni, sociālajā tīklā "Facebook" norādījis Ziemeļvalstu noturības organizācijas (CIREN) līdzdibinātājs, bijušais Aizsardzības ministrijas (AM) valsts sekretārs Jānis Garisons.

Svarīgākais