Gaiši un atvērti savā būtībā

© Ojārs Lūsis

Katrs bērns ir pelnījis iespējami labākos apstākļus ikvienā savas attīstības pakāpē, bet jo sevišķi svarīgi tas ir izglītības jomā.

Bērniem ar speciālām vajadzībām šāda mācību un praktisko iemaņu ieguves vieta – patiesi siltuma un gaismas saliņa – ir Gaismas internātpamatskola.

Gan pamatskolas, gan profesionālā izglītība

Mācības Gaismas internātpamatskolā ir valsts apmaksātas, un, kā jau liecina nosaukums, bērniem ir iespēja šeit dzīvot piecas dienas nedēļā, neraizējoties par to, ka liela dienas daļa jāpavada ceļā uz skolu un no skolas. Gaismas internātpamatskolas audzēkņi apgūst šādas programmas: speciālo pamatizglītības programmu izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem; speciālo pamatizglītības programmu izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem un vairākiem smagiem attīstības traucējumiem; profesionālo pamatizglītības programmu Ēdināšanas pakalpojumi, 1. profesionālā kvalifikācija Pavāra palīgs; profesionālo pamatizglītības programmu Komerczinības, 1. profesionālā kvalifikācija Tirdzniecības zāles pārzinis. Profesionālās izglītības programmas ilgst trīs gadus un ietver gan teorētisko, gan praktisko zināšanu apguvi. Prakses vietās Gaismas internātpamatskolas audzēkņi tiek vērtēti atzinīgi. «Sagatavojam labus, atbildīgus, čaklus darba darītājus ar nopietnu attieksmi pret veicamajiem uzdevumiem. Ko saviem audzēkņiem allaž uzsveram: reizēm gadās kļūdīties un pieņemt nepareizu lēmumu, bet atbildību par lēmuma pieņemšanu ir jāuzņemas neatkarīgi no lēmuma pareizības,» stāsta skolas direktore Vita Felsberga. Pēc programmu sekmīgas apgūšanas audzēkņi saņem profesionālās izglītības apliecību par pavāra palīga vai tirdzniecības darbinieka kvalifikācijas iegūšanu.

Ne mazāk būtiski par mācību programmu īstenošanu un darbu ar audzēkņiem ir intelektuālā potenciāla pārvēršana taustāmā materiālā. Kopumā izdoti 29 specializētie mācību materiāli un darba burtnīcas, kas lieti noder arī citiem speciālās izglītības programmu īstenotājiem Latvijā. Visjaunākā izdotā grāmata tapusi pārrobežu projekta ietvaros ar Igauniju. Izdotas divas vienāda satura grāmatas sociālo zinību un pašapkalpes un praktisko iemaņu apguvei latviešu un igauņu valodā.

Pašiem savs cirks

Jaunu kvalitāti izglītības procesam piešķir interesantas programmas, kas tapušas sadarbībā ar partneriem gan Latvijā, gan ārpus tās. Patlaban visjaunākā un aktuālākā ir cirka programma, veidota, plecu pie pleca strādājot skolas vadībai, pedagogiem, audzēkņiem, sadarbības partnerim no biedrības Tu neesi viens, iedvesmotājam Alfam Trepšem un partnerim Vācijā. «Intensīvi gatavojāmies četrus gadus – veidojām pateicības darbiņus, sniedzām koncertus un vācām ziedojumus ceļam uz Vāciju. Būtībā nesteidzāmies apzināti, jo vēlējāmies, lai bērni paši iegulda darbu un saprot, ka nopelnīt – tas nemaz nav tik viegli. Kopējais darbs vainagojās panākumiem, un piektajā gadā radās iespēja aizbraukt uz cirka skolu Berlīnē un apgūt to, ko tur mācīja. Tā ir darbība caur kustību, kas ir ļoti svarīgi un beigās rada mākslu,» saka V. Felsberga.

Māksla cilvēkus bagātina, tādēļ radošām un mākslinieciskām nodarbēm Gaismas internātpamatskolā ir nozīmīga loma. Pagājušajā nedēļā skolā viesojās dejotāju grupa Espíritu no Norvēģijas. Deju grupa pārstāv deju kompāniju Dans Uten Grenser jeb Dejas bez robežām. Kompānijas mērķis ir padarīt mūsdienu deju tehnisko prasmju un horeogrāfijas pamatu apmācību pieejamu ikvienam jaunietim, kas to vēlas, neskatoties uz finansiālām iespējām, fiziskiem dotumiem un citiem, iespējams, ierobežojošiem, faktoriem. Arī Gaismas skolas skolēnus deju grupa iepriecināja ar muzikāli un vizuāli interesantu izrādi. Tāpat notika arī vairākas bezmaksas deju mācību stundas.

Jau otro gadu divas reizes nedēļā Gaismas internātpamatskolā notiek Kanisterapijas nodarbības – pie audzēkņiem ierodas terapeite ar sertificētiem četrkājainajiem palīgiem. «Kanisterapija palīdz bērniem iemācīties lasīt, veidot pašapziņu un iniciatīvu, pārvarēt bailes runāt ar kādu un, protams, iemāca, kā apieties ar dzīvniekiem,» ieguvumus uzskaita skolas direktore. Un tas nebūt vēl nav viss pakalpojumu un aktivitāšu klāstā. Tā, piemēram, ārstnieciskās vingrošanas nodarbībās skolēniem ir iespēja piedalīties peldēšanas nodarbībās Stopiņu sporta kompleksa baseinā, uz kurieni audzēkņus nogādā skolas autobuss. Skolēni veiksmīgi piedalās dažādu mērogu peldēšanas sacensībās. Šo nodarbību sakarā skolēni saņem arī teorētiskas zināšanas par veselīgu dzīvesveidu, vides saglabāšanu un socializāciju sabiedriskās vietās.

Aicina uzdrošināties

Skolas direktores pieredze liecina, ka ar katru gadu speciālo vajadzību buķete aizvien palielinās. Ne vienmēr pietiek ar tiem resursiem un risinājumiem, kas pieejami ģimenē, tādēļ V. Felsberga teic – nevajadzētu baidīties no skolām, kas realizē speciālās izglītības programmas, tajā skaitā arī profesionālās izglītības ieguvei. «Kad mācību stundas beigušās, sākas gana piesātināts un interesants laiks, kad audzēkņi gatavojas dažādiem pasākumiem, svētkiem, darbojas radoši. Peldēšana, ritmika, mākslas un mūzikas nodarbības – tas viss notiek pēcpusdienās. Ir ļoti svarīgi, lai bērniem līdzās būtu draugi, atbalstītāji, pedagogi, kuri saprot viņu vajadzības un spēj sniegt profesionālu atbalstu un palīdzību,» iedrošina V. Felsberga.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais