Latvijas Pasts: mūsu darbinieki dara daudz vairāk, nekā no viņiem tiek gaidīts

© F64

«Reti kurš uzņēmums Latvijā var lepoties ar tik ilggadējiem darbiniekiem kā Latvijas Pasts. Pavisam nesen suminājām Sūtījumu apmaiņas daļas kontrolieri Viju Maļinovsku, kas uzņēmumu par savu darbavietu sauc jau 50 gadu,» uzsver valsts akciju sabiedrības Latvijas Pasts Personāla vadības departamenta direktore Helma Purvinska.

 Viņa uzskata, ka Latvijas Pasta sniegtā stabilitātes sajūta ir viens no svarīgākajiem darbinieku lojalitātes stiprināšanas stūrakmeņiem, un to apliecina arī ievērojamais uzņēmumā strādājošo vidējais darba stāžs – vairāk nekā deviņi gadi. Arvien izteiktāk uzņēmums apzinās arī savu nākamo izaicinājumu – komandai piesaistīt gados jaunus cilvēkus.

– Cik daudz darba vietu Latvijas Pasts šobrīd nodrošina?

– Esam trešais lielākais darba devējs Latvijā, kas ar darbu nodrošina nepilnus 4200 strādājošos. Vidējais darba stāžs mūsu uzņēmumā ir ievērības cienīgs – 9,4 gadi. Mums netrūkst arī darbinieku, kuru darba pieredze uzņēmumā pārsniedz 30, 40 un pat 50 gadu slieksni. Uzņēmums svin šīs nozīmīgās jubilejas un sveic ilggadējos darbiniekus. Tie ir gan pasta nodaļu vadītāji, gan pastnieki un pasta operatori. Latvijas Pasts ir starp tiem uzņēmumiem, kur mēdz strādāt arī vienas ģimenes pārstāvji, nododot pieredzi un patiku pret šo darbu no paaudzes paaudzē.

– Kas, jūsuprāt, ir noteicošie faktori, kas motivē tik ilgus gadus palikt uzticamam tikai vienam darba devējam?

– Ir divi iemesli. Pirmkārt, Latvijas Pasts spēj nodrošināt stabilitātes sajūtu: dzīves laiva var šūpot augšup un lejup, taču darbinieki rēķinās, ka viņiem ir pieejams uzņēmuma atbalstošais plecs. Viņi nepaliks nelaimē vieni. Latvijas Pasts ir atbildīgs uzņēmums, kura darbinieki saņem visas valsts noteiktās sociālās garantijas, kā arī Latvijas Pasta nodrošinātos papildu bonusus, tajā skaitā veselības un dzīvības apdrošināšanu un apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā. Attiecības starp Latvijas Pastu un darbiniekiem regulē arī mūsdienu sociālā dialoga principiem atbilstošs darba koplīgums, kurā iekļauti labvēlīgāki noteikumi par darba un darba samaksas nosacījumiem, darbinieku sociālo aizsardzību, darba un atpūtas laiku, darba aizsardzību un citiem pasākumiem. Tāpat mūsu darbiniekiem ir iespēja saņemt prēmijas par efektīviem darba rezultātiem, kā arī izmantot bezmaksas apmācību iespējas.

Cenšamies rūpēties arī par pilnvērtīgas darba ikdienas nodrošināšanu saviem darbiniekiem, piemēram, lai viņiem būtu ērts darba apģērbs, apavi. Jāteic gan, ka tikai pirms gada mēs beidzot atsākām strādāt ar peļņu, līdz ar to lielu greznību nevaram atļauties, taču elementāras lietas pakāpeniski nodrošinām visiem. 2013. un 2014. gadā Latvijas Pasts, uzlabojot darba apstākļus, ir iepircis un turpina iegādāties arī jaunus formastērpus un inventāru dažādu amata kategoriju darbiniekiem. Jau aprīlī visi 200 Latvijas Pasta pastnieki, kas sūtījumu piegādi nodrošina ar velosipēdiem, saņems jaunus un modernus velosipēdus, kuru uzbūve un funkcijas ir īpaši pielāgotas pasta sūtījumu transportēšanai dažādos laikapstākļos.

Otrkārt, manuprāt, daudziem mūsu darbiniekiem viņu izvēlētā profesija ir sirds darbs. Īpaši tas redzams pastnieku darbā reģionos, kur viņiem ikdienā ne tikai aktīvi jākomunicē ar klientiem, pildot darba pienākumus, bet kur viņi bieži sniedz tīri cilvēcisku palīdzību un laukos ir kļuvuši par sava veida sociālajiem darbiniekiem. Latvijas Pasta darbinieki dara daudz vairāk, nekā no viņiem tiek gaidīts.

– Vai daudz laika un resursu veltāt darbinieku apmācībām?

– Visiem mūsu darbiniekiem ir iespējas piedalīties bezmaksas apmācībās. Ļoti būtiski, ka, neskatoties pat uz krīzes gadiem, no šīm apmācībām nekad neesam atteikušies. Krīzes brīdī saglabājām visus mācību centrus gan galvaspilsētā, gan Cēsīs, Krāslavā un Pāvilostā. Pēdējā laika vērienīgākās mācības Latvijas Pastā bija saistītas ar eiro ieviešanu.

– Pieminējāt pastniekus, taču ne tikai viņi veido uzņēmuma komandu. Kādas profesijas uzņēmumā vēl tiek pārstāvētas?

– Šogad, piedaloties Rīgas Tehniskās universitātes Karjeras dienās, veicām sava kolektīva detalizētu analīzi. Secinājām, ka pārstāvam 148 profesijas. Jomas ir raibu raibās, jo process no idejas, pakalpojuma radīšanas un ieviešanas līdz klientu apkalpošanai, preces nogādāšanai vajadzīgajā vietā ir pietiekami komplicēts. Šajā procesā ir virkne ķēdes posmu, un tajos visos ir jāstrādā detalizēti un kvalitatīvi, bet vienlaikus ātri un droši. Turklāt visām šīm darbībām jābūt juridiski precīzām. Lai sūtījumu piegāde notiktu stingri noteiktajos termiņos, regulāri un bez aizķeršanās, liela nozīme ir uzņēmumā izveidotajai loģistikas sistēmai, kas nebūtu iespējama bez attiecīgu šīs jomas profesionāļu piesaistes. Latvijas Pastā ir jābūt spēcīgam informācijas tehnoloģiju blokam, kas garantē visu sistēmu saskaņotu un saistītu darbību vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietās un interneta platformā, kas nodrošina pakalpojumu un preču pirkumus no klienta puses.

Specifiska ir preses izdevumu abonēšana, kas prasa lielu darba apjomu, tajā skaitā sadarbību ar izdevējiem gan visas Latvijas, gan katra reģiona mērogā. Mūsu veicamo darbu sarakstā būtisku vietu ieņem starptautiskā sadarbība, attiecību uzturēšana un veicināšana ar ārvalstu pasta uzņēmumiem un starptautiskajām pasta organizācijām. Pasta nozare ir globāla, un arī Latvijas Pasta darbību lielā mērā nosaka Latvijai saistošā Pasaules pasta konvencija, kas pamatos regulē pārrobežu pasta sūtījumu ceļu.

Un tas nebūt nav viss, kas veido Latvijas Pasta darba ikdienu. Taču jau šis nepilnīgais darbu uzskaitījums apliecina, ka Latvijas Pasts piedāvā ļoti daudzveidīgas darbības formas, kuru izpildē nepieciešami dažādu nozaru speciālisti.

– Vai un kā uzņēmumā notiek paaudžu nomaiņa, lai nepārtrūktu pieredzes pārmantojamība? Esat atvērti praktikantiem?

– Mēs spējam nodrošināt interesantu un stabilu darbu, tāpēc patiešām ir vērts kļūt par Latvijas Pasta praktikantu vai darbinieku. Konkrētas prakses vietas un laikus mēs neizsludinām, taču praktikanti mūsu pulkā ir visai bieži un ļoti gaidīti. Šajā gadījumā jaunietim pašam jāizrāda iniciatīva, un tad jau mēs atradīsim kopīgu valodu. Esam ieinteresēti sadarboties gan ar augstskolu, koledžu studentiem, gan profesionālo skolu audzēkņiem. Tā kā mēs strādājam gan ar rokām, gan ar galvu, Latvijas Pastā ir iespēja praktizēties dažādās jomās.

– Kāda ir jūsu līdzšinējā pieredze un novērojumi par jauniešu prasmju atbilstību Latvijas Pasta vajadzībām?

– Esam servisa un pakalpojumu sniegšanas uzņēmums. Laba servisa pamatā ir vēlme palīdzēt, cilvēcīgums, godīgums. Un šajā ziņā lielāks paldies jāsaka tieši vecākiem, nevis skolām. Servisa industrijā liela nozīme ir labām manierēm, un tās ieaudzina ģimene. Taču, runājot par profesionālajām zināšanām, ko sniedz mācību iestādes, arī jāteic atzinīgi vārdi. Vienlaikus gribu uzsvērt, ka karjeras izaugsme Latvijas Pastā notiek pakāpeniski – piemēram, lai vadītu pasta nodaļu, noteikti vispirms ir jāstrādā par pasta operatoru, citādi darba specifiku un nepieciešamās iemaņas apgūt vienkārši nav iespējams. Mums netrūkst piemēru, kad gadu gaitā cilvēks aug un veido savu karjeru gan vertikālā, gan horizontālā griezumā. Pasta nodaļu darbinieki ir kļuvuši gan par sabiedrisko attiecību, gan personāla attīstības un citu jomu speciālistiem, un viņiem šajā darbā, protams, ir priekšrocības, jo tiek perfekti izprasta uzņēmuma darbības specifika.

– Cik sekmīgi jums izdodas aizpildīt brīvās vakances – mājaslapā redzams, ka mēnesī tiek publicēti aptuveni desmit sludinājumu?

– Rīgā brīvās vakances izdodas aizpildīt raiti. Nav nevienas hroniskas vakances, kurai nevarētu atrast piemērotu kandidātu. Grūtāk ir reģionos, jo iedzīvotāju skaits strauji sarūk, jaunie pamet reģionus, un reizēm patiešām ir jāpalauza galva, kā atrast darbinieku. Lauku rajonos šo procesu apgrūtina arī fakts, ka bieži vien turienes ceļi, it sevišķi pavasaros un rudeņos, ir neizbraucami un potenciālais darbinieks saprot, ka nespēs pildīt pasta darbinieka pienākumus, jo līdz darbavietai nemaz nevarēs nokļūt. Piedevām vēl jākonkurē ar citiem darba devējiem, kas arī meklē jaunus kadrus. Dzīves apstākļi ir tik spiedīgi, ka cilvēks izvēlas to darbavietu, kur atalgojums ir lielāks vien par pāris desmitiem eiro, nevērtējot citus darba aspektus – tostarp nepievēršot uzmanību jautājumam, vai darba devējs maksā visus nodokļus un vai darbinieks varēs pretendēt uz jelkādu no valsts sociālajām garantijām slimības, ģimenes pieauguma vai citā gadījumā. Šīs ir pamatlietas, kas Latvijas Pastā kā valsts uzņēmumā ir pašsaprotamas un kas mūsu darbiniekiem sniedz jau iepriekšminēto drošības un stabilitātes sajūtu.

Latvijā

Vēl viena vasara – vēl viena apgleznota siena! Ar iespaidīgu Francijas ielu mākslinieka Aéro darbu Krišjāņa Valdemāra ielā 56, Liepājā, šajā nedēļas nogalē tiks papildināts sienu gleznojumu maršruts, ko, kā ierasts, pateicībā par vēl vienu brīnišķīgu vasaru Liepājas pludmalē, dāvina pludmales kafejnīca "Red Sun Buffet", informē "Red Sun Buffet Beach Bar" līdzīpašnieks Mareks Alberts.