Autobuss uz novada centru kursē tikai reizi nedēļā

Uz tuvāko pilsētu sabiedriskais transports kursē tikai sestdienās un svētdienās, bet uz novada centru tikai reizi nedēļā – tāda situācija pēc novadu reformas un vairākkārtējas transporta reisu samazināšanas ir izveidojusies Vecpiebalgas novada Kaivē. Līdzīgi notiek arī citās Latvijas vietās.

Kamēr pārvadātāji skandina, ka trūkst līdzekļu jaunu reisu atvēršanai, reģionu iedzīvotāji ir spiesti meklēt citus pārvietošanās veidus.

Nevar tikt uz novada centru un skolu

Amatas novadā ir tikai viena vidusskola, kas atrodas Nītaurē. Sabiedriskais transports starp novada centru un Nītauri kursē reizi nedēļā. Tas nozīmē, ka skolēni nevar nokļūt uz skolu, bet Nītaures iedzīvotāji uz novada centru var aizbraukt tikai ceturtdienās. Turklāt vasaras periodā autobuss nekursē vispār.

Amatas iedzīvotāja Ingrīda Zvaigzne stāsta, ka trīs bērnu skološana sagādā ne mazums raižu tieši sabiedriskā transporta dēļ. Visi bērni mācās Cēsīs, uz kurieni autobuss kursē vairākas reizes dienā, tomēr bērniem tas ir ļoti neērts. Lai nenokavētu stundu sākumu, uz skolu jābrauc par 40 minūtēm agrāk nekā nepieciešams. Arī pēc mācību beigām autobuss jāgaida aptuveni stundu.

I. Zvaigzne norāda, ka bērni, kuru vecākiem nav mašīnas, nevar iesaistīties pulciņos, jo pēdējais autobuss no Cēsīm kursē pulksten 17.10. Parasti nodarbības tad vēl nav beigušās.

"Pašlaik sanāk, ka es nevaru strādāt algotu darbu, jo man visu laiku jāvadā bērni uz skolu un pulciņiem," stāsta I. Zvaigzne. Viņa kopā ar citiem vecākiem ir nolēmusi vākt parakstus par to, lai autobusu kustības grafiku saskaņotu ar stundu sākumu un beigām. Tāpat vecāki ir iecerējuši vērsties pie pārvadātāja.

Jāpārvācas vai jāpērk mašīna

"Dēls strādā Cēsīs. Ar sabiedrisko transportu uz darbu izbraukāt nevar, jo tas kursē tikai divas reizes nedēļā," stāsta Vecpiebalgas novada Kaives iedzīvotāja Velga Buraka un piebilst: "Lai varētu strādāt, jāīrē dzīvoklis pilsētā. Lai nebūtu jāpārvācas, nopirkām mašīnu."

Viņa norāda, ka šāda problēma ir ļoti daudziem, kas strādā Cēsīs – ar sabiedrisko transportu uz darbu nokļūt nav iespējams. Uz pilsētu autobuss kursē tikai sestdienās un svētdienās. Arī uz novada centru sabiedriskais transports kursē reti – tikai reizi nedēļā, tāpēc novada dome iedzīvotājiem piedāvā iespēju uz Vecpiebalgu nokļūt ar pašvaldības transportu.

Autobusi kursēs vēl retāk

Vecpiebalgas novada domes Komunālās daļas vadītājs Jānis Vīlips Neatkarīgajai pastāstīja, ka dome nav saņēmusi sūdzības par sabiedriskā transporta problēmām.

Ja iedzīvotāji uzskata, ka sabiedriskā transporta kustības grafiku nepieciešams mainīt, ar iesniegumu jāvēršas attiecīgā novada domē, Neatkarīgajai skaidro valsts SIA Autotransporta direkcija Sabiedriskā transporta daļas vadītājs Raimonds Timma. Pašlaik par vietējiem sabiedriskā transporta maršrutiem lemj rajonu padomes, bet no 1. janvāra par nepieciešamām korekcijām lems pašvaldība kopā ar attiecīgo plānošanas reģionu un pārvadātāju.

Tā kā reisu skaits mainās atbilstoši piešķirtajam finansējumam, nākamgad to skaits vēl vairāk samazināsies. Kā norāda R. Timma, 2010. gadā dotācija sabiedriskajam transportam samazināta par 25%. Lai iekļautos piešķirtajos līdzekļos, plānots vēlreiz veikt maršruta optimizāciju un samazināt pārvadātāju izmaksas.

Iedzīvotājiem jārēķinās, ka reisus, kuros regulāri brauc tikai daži pasažieri, slēgs. "Valsts nevar atļauties divu vai trīs cilvēku dēļ sūtīt autobusu ar 50 vietām," uzsver R. Timma.

***

PASAŽIERU SKAITS

Autobusu pasažieru skaits (tūkstoši)

Gads 1. cet. 2. cet. 3. cet. 4. cet.

2007. 51 063,9 48 858,8 45 536,5 48 926,1

2008. 46 016,2 48 153,0 44 108,0 45 112,7

2009. 40 620,1 34 647,8 31 819,0 nav datu

Pa dzelzceļu pārvadāto

pasažieru skaits (tūkstoši)

Gads 1. cet. 2. cet. 3. cet. 4. cet.

2007. 6082,8 7075,5 7678,5 6539,5

2008. 5889,7 6810,1 7577,1 6490,6

2009. 5556,0 5663,7 5467,2 nav datu

Avots: www.csb.gov.lv

Latvijā

Inčukalna pazemes gāzes krātuvē septembra vidū ir iesūknēta dabasgāze 18,6 teravatstundu (TWh) apmērā, kas veido 75% no krātuves ietilpības, piektdien žurnālistiem sacīja vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora AS"Conexus Baltic Grid" ("Conexus") valdes priekšsēdētājs Uldis Bariss.

Svarīgākais