Jauni tramvaji Daugavpilī šovasar vēl neparādīsies

© Āris Upenieks

Lai gan jau martā solīja, ka augustā Daugavpilī parādīsies jauni tramvaji, tagad ir skaidrs, ka daugavpiliešiem vēl būs jāpagaida šobrīd nezināmu laiku.

Turpinās divus gadus ilgstošā Daugavpils tramvaju epopeja, un tās gals nav prognozējams. Visticamāk, tuvākajā laikā izsludinās jaunu konkursu par tramvaju piegādi Daugavpilij.

Daugavpils pilsētas domes priekšsēdētājs Jānis Lāčplēsis paziņojis, ka lauzīs līgumu ar Baltkrievijas – Latvijas uzņēmumu apvienību Belkomunmaš un Agmen Consulting Bureau. Mērs norādīja, ka martā parakstītais līgums ar jauno tramvaju vagonu piegādātāju netika parakstīts līdz galam un nav stājies juridiskā spēkā. Galvenais līguma laušanas iemesls, pēc Jāņa Lāčplēša teiktā, ir tajā paredzētais 1,6 miljonu latu lielais sadārdzinājums. Nekāds papildu finansējums, kas to kompensētu, nav paredzēts, līdz ar to izmaksas varētu tikt segtas vienīgi no pašvaldības budžeta.

Būs jauns konkurss

«Šobrīd mēs meklējam veidu, kā izvairīties no šādiem finanšu ziņā ne visai patīkamiem piedāvājumiem, izskatām variantus, kā iegādāties pēc iespējas labākas tehniskās kvalitātes tramvajus, iekļaujoties esošajā tāmē un piešķirtajā eirofondu finansējumā ar mūsu līdzfinansējumu. Lai aizietu no šā līguma un finanšu nosacījumiem, citas izejas, izņemot jaunu konkursu, nav. Ir vesela virkne juridisku procedūru, kam jāiziet cauri, jāpabeidz attiecības ar tagadējo konkursu un jārīko jaunais. Mēs sadarbojamies arī ar Satiksmes ministriju, lai jauna iepirkuma gadījumā saņemtu papildu līdzekļus. Runa ir par aptuveni piecu miljonu lielu summu, kas tiks iztērēta jaunu vagonu iegādei un sliežu rekonstrukcijas paplašināšanai. Vienīgais, kas ir slikti, ir tas, ka projekta īstenošanai ir palicis ļoti maz laika,» informēja J. Lāčplēsis.

Komentējot amatpersonu atbildību, mērs paziņoja, ka gadījumā, ja būs konkrēta informācija, ka amatpersonas nepareizais lēmums ir kaitējis projekta īstenošanai, pašvaldības vadība reaģēs atbilstoši. «Reakcija var būt dažāda, sākot ar darba attiecību izbeigšanu ar konkrētiem darbiniekiem un beidzot ar pašvaldībai nodarīto zaudējumu iekasēšanu,» uzsvēra Lāčplēsis.

Vairākas iespējas noraidītas

Epopeja ar atkārtotiem iepirkumiem sākās jau 2011. gadā. Tad izsludinātais pasažieru tramvaju iegādes konkurss tika pārtraukts, jo Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) aizliedza slēgt 3,68 miljonus latu vērtu līgumu ar Krievijas uzņēmumu Vagonmash par jaunu tramvaju piegādi. 2012. gada jūlijā a/s Tramvaju uzņēmums Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansētajā projektā Daugavpils pilsētas tramvaju transporta infrastruktūras renovācija izsludināja atkārtotu konkursu pasažieru tramvaju iegādei, kurā tika iesniegti divi piedāvājumi – jaunā sasaukuma pilsētas domes deputātes Natālijas Petrovas vadītā a/s Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca piedāvāja piegādāt Daugavpilij tramvaju vagonus par 5,5 miljoniem latu, bet Belkomunmaš un Agmen Consulting Bureau – par 4,6 miljoniem. Tad par atbilstošāko atzina Latvijas un Baltkrievijas piegādātāju apvienības piedāvājumu, kas tagad atkal ir noraidīts kā nederīgs.

Vairāk nekā divdesmit gadu

Varbūt tā ir tikai sakritība, bet 19. augustā pilsētas domē notika Daugavpils vadības tikšanās ar Baltkrievijas vēstnieku Latvijā Aleksandru Gerasimenko. Jautāts, kādas var būt baltkrievu puses darbības tramvaju piegādes līguma laušanas gadījumā, vēstnieks norādīja, ka viņš neredz iemeslus līguma laušanai, baltkrievu puse ir gatava pildīt savas saistības. Tagad atraidīto piegādātāju pārstāvis Sergejs Batrakovs ir paziņojis, ka pirmo trīs tramvaju vagonu piegāde ir bijusi iecerēta 31. augustā... Pašlaik skaidrs ir tikai viens – Daugavpils sabiedriskā transporta pasažieriem vēl visai ilgi nāksies braukt ar vecajiem tramvajiem, kuri pilsētā kursē vairāk nekā divdesmit gadu.

Latvijā

Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca (DLRR) pagājušajā gadā reģistrēja kārtējo meitasuzņēmumu – šoreiz Ungārijā. Tagad uzņēmums strauji paplašina savu klientu loku Baltijas valstīs, Ukrainā, Polijā, Ungārijā, Vācijā, Rumānijā, Bulgārijā, Azerbaidžānā, Gruzijā un pat Āfrikā.

Svarīgākais