Dažādas aptaujas liecina, ka dāņi ir viena no vislaimīgākajām nācijām Eiropā. Kur slēpjas dāņu laimes atslēga? Vienā vārdā – hygge, lai gan nav viegli viennozīmīgi paskaidrot, ko tas nozīmē. Ar vārdu hygge apzīmē gaisotni un pieredzi, nevis lietas. Tas nozīmē būt kopā ar tuviem un mīļiem cilvēkiem. Tā ir mājīguma un drošības izjūta. Prieks un miers. Iespēja justies omulīgi. Hygge ir labsajūta, ko var radīt ikviens.
Kopenhāgenas Laimes pētniecības institūta vadītājs Meiks Vikings gadiem ilgi pētījis dāņu dzīves šarmu un sarakstījis pasaules mēroga bestselleru Mazā hygge grāmata. Labsajūta dāņu gaumē. Viņš atzīst, ka hygge ir uzskatāma par dāņu kultūras identitātes raksturojošo iezīmi un nacionālās DNS neatņemamu sastāvdaļu.
Analizējot principus, kas kopīgi cilvēkiem, kuri uzskata sevi par laimīgiem, pētnieki atklājuši, ka šiem cilvēkiem ir nozīmīgas un veiksmīgas savstarpējās attiecības un sociālā dzīve. Visos līdz šim publicētajos Pasaules laimes indeksa ziņojumos var atrast daudz pierādījumu saiknei starp attiecībām un laimi. Saskaņā ar pētījumiem vissvarīgākās ir ciešas attiecības ar tuviem un mīļiem cilvēkiem, tomēr būtiskas ir arī attiecības darbavietā un ar vietējo sabiedrību. Izjūtas, ko sniedz saikne ar apkārtējiem cilvēkiem, no visiem laimi ietekmējošajiem faktoriem, ierindojas saraksta augšgalā.
Un nekas tā neveicina kopābūšanu kā hygge. Vidēji 78 % dāņu satiekas ar draugiem, ģimenes locekļiem un darbabiedriem vismaz reizi nedēļā. (Eiropā šis rādītājs ir vidēji 60 %). Kopā ar citiem pavadītajā laikā tiek radīta silta, draudzīga un relaksēta gaisotne. Hygge savā ziņā ir kā oksitocīns - laimes hormons, kas izdalās brīdī, kad atrodamies otra cilvēka tuvumā, jo viss, kas saistīts ar hygge, liek justies laimīgiem un mierīgiem.
Lai gan dāņi uzstāj, ka hygge ir raksturīga tikai viņiem, iedzīvināt izslavēto dāņu dzīves filozofiju savā ikdienā mēģina daudzi. Ar tēmturi #hygge sociālajā tīklā Instagram atzīmēti jau vairāk nekā pieci miljoni attēlu. Teju puse miljona savus mājokļus atrāda, izmantojot tēmturi #hyygehome, bet vairāk nekā 200 tūkstošos bilžu hygge dzīvesstils iemiesots, izmantojot tēmturi #hyggelife.
Vārds hygge ir cēlies no norvēģu valodas un nozīmē ‘labklājība’. Dāņu rakstu valodā šis vārds parādījās 19. gadsimta sākumā, tāpēc saikne starp hygge un labsajūtu, iespējams, nemaz nav sakritība.
Hygge - lieto kā darbības un īpašības vārdu. Hyggelig(t) - omulīgs,
jauks, patīkams.
Kad dāņiem vaicā, kas viņiem asociējas ar hygge, 85 % aptaujāto atzīst, ka tās ir sveces. Un sveces dāņiem ir visur - teju visās telpās mājoklī, skolā, apspriežu telpās birojā. Dāņi ir visnaskākie sveču dedzinātāji Eiropā - ik gadu viens dānis izlieto apmēram sešus kilogramus sveču. Vairāk nekā puse dāņu rudens un ziemas mēnešos sveces dedzina ik dienu, turklāt 31 % no tiem - vairāk nekā piecas sveces vienlaikus. Decembrī sveču patēriņš trīskāršojas.
Gaisma nav tikai sveces. Būdami ziemeļnieki, dāņi zina, ko nozīmē dienas gaismas trūkums gada tumšajā laikā, tāpēc ir apsēsti ar gaismu un apgaismojumu. Gaismekļus viņi izvēlas rūpīgi un izvieto pārdomāti, jo tā ir daļa no izdzīvošanas stratēģijas. Mājīgumu rada vairāki mazi gaismekļi dažādās dzīves telpas vietās, nevis viens centrālais gaismas avots. Dažas no pasaulē skaistākajām lampām ir radītas dāņu dizaina zelta laikmetā. Dižo dizaineru Polu Heningsenu (1894-1967) mēdz dēvēt par pirmo apgaismojuma arhitektu pasaulē, jo viņš savu dzīvi veltīja tam, lai izpētītu gaismas ietekmi uz cilvēka labsajūtu, un radīja lampu, kas izstaro gaismu, bet nerada tiešu, apžilbinošu apgaismojumu.
Hygge pamats ir laika pavadīšana kopā ar citiem cilvēkiem, un Dānijā to ļoti respektē arī darba devēji, tāpēc dāņi bauda darba un privātās dzīves līdzsvaru. Hygge raksturo tāda kopā būšana, kurā valda līdzvērtība - nevienam netiek iedalīta vadošā loma, sarunas raisās brīvi, un ēdiena gatavošana notiek kopīgi. Gandrīz 60 % dāņu atzīst, ka hygge pieredzei visatbilstošākais cilvēku skaits ir trīs līdz četri, bet 20 % hygge baudīšanai pietiek ar divatni.
Hygge ir lielisks kompromiss starp atpūtu un socializēšanos introvertiem, kurus parasti nogurdina lielas kompānijas un kuri savu brīvo laiku labprātāk pavada vienatnē ar grāmatu vai jēgpilnās sarunās ar pāris vistuvākajiem cilvēkiem. Savukārt skaļas ballītes mīlošajiem ekstravertiem tā ir laba iespēja iedegt sveces, uzlikt mierīgu mūziku un vienu vakaru nedēļā ļauties savam iekšējam introvertam.
Viena no hygge sastāvdaļām ir ēdiens. Dāņiem garšo gaļa, konditorejas izstrādājumi un kafija. Hygge nozīmē atļauties kādu našķi un uz brīdi atslābt no veselīga dzīvesveida prasībām. Saldumi, kūkas, kafija un karsta šokolāde ir hygge. Burkānu un gurķu stienīši - ne tik ļoti. Kaut kas grēcīgs ir neatņemama hygge rituāla sastāvdaļa. Tam nav jābūt nekam ekstravagantam un izsmalcinātam. Foie gras jeb zosu aknu pastēte nav hygge, bet sātīgs sautējums ir. Arī popkorns ir hygge - īpaši, ja visi ēd no vienas bļodas. Dāņi patērē divreiz vairāk saldumu nekā vidēji Eiropā jeb 8,2 kilogramus uz personu gadā. Konditorejas izstrādājumu cepšana un ēšana ir daļa no hygge, jo nekas tā nerada māju sajūtu kā svaigi ceptas maizes vai smalkmaizīšu smarža.
Lielā mērā tas ir stāsts par slow food - jo ilgāku laiku prasa maltītes gatavošana, jo tā ir atbilstošāka hygge principiem. Mājās vārīts ievārījums vienmēr būs pārāks par veikalā pirkto, jo katrs kumoss atsauks atmiņā vasaru, kad viss mājoklis smaržoja pēc svaigi lasītām zemenēm. Stundas, kas pavadītas pie plīts, gatavojot gardu sautējumu no sezonas produktiem, ir daļa no hygge, tāpat kā zemnieku tirdziņa apmeklējums pirms tam, lai rūpīgi izvēlētos sastāvdaļas un aprunātos ar miesnieku vai zemnieku. Hygge lielā mērā ir tieši procesa baudīšana.
Ja runājam par dzērieniem, tad 86 % dāņu hygge asociējas ar karstajiem dzērieniem. Tā var būt tēja, karstā šokolāde vai karstvīns, taču dāņu vismīļākais dzēriens ir kafija - dāņi ir ceturtie lielākie kafijas dzērēji pasaulē. Kafiju viņi dzer bieži un daudz.
Dāņi dod priekšroku casual jeb ērtam un ikdienišķam ģērbšanās stilam. Kādam varbūt varētu šķist, ka dāņi ģērbjas mazliet nevīžīgi, taču patiesībā viņi ir izkopuši mākslu izskatīties vienlaikus vienkārši un stilīgi. Modē ir elegants minimālisms.
Hygge nav iedomājama bez šallēm, un tās nēsā gan sievietes, gan vīrieši. Zelta likums: jo lielāka šalle, jo labāk. Ja runājam par apģērba krāsu, dāņi ļoti mīl melno, un melnā tērpjas visi. Lai rastu līdzsvaru starp modi un hygge, melnais tiek kombinēts ar adītiem džemperiem, jakām un puloveriem. Džemperis var būt apjomīgs, bet nekad - nevīžīgs vai izstaipīts. Nevar justies omulīgi un hygge, ja ir auksti, tāpēc apģērbs tiek vilkts vairākās kārtās. Arī frizūras dāņiem ir tādas, kas neprasa milzu piepūli - pamosties un ej. Sievietes matus nereti saņem augstā mezglā.
Dāņiem patīk dizains, un daudzi mājokļi nudien izskatās kā no interjera žurnāla lappusēm. Mājas ir hygge centrālais birojs.
Kas tad mājas padara īsteni mājīgas? Viena no pirmajām lietām, ko dāņi min, ir omulīgs stūrītis, kur var ērti ieritināties, palīst zem pleda un palasīt grāmatu vai nesteidzīgi izbaudīt krūzi karsta dzēriena. Hygge izjūtu rada spilveni, tīkamas tekstūras pledi un segas, maigs apgaismojums un, protams, sveces.
Otra lieta ir kamīns. Saskaņā ar Dānijas Vides ministrijas datiem valstī ir 750 tūkstoši kamīnu un malkas krāšņu uz nedaudz vairāk nekā 2,5 miljoniem mājokļu. Tas nozīmē, ka trijos no desmit mājokļiem var baudīt dzīvās uguns priekšrocību.
Turklāt koks dāņiem patīk ne tikai kamīnā sprakšķošu pagaļu formā. Mazliet čīkstoša koka grīda, sena kumode, koka krēsls, koka rotaļlietas bērniem - viss dabiskais ir daļa no hygge prieka un baudas. Tāpat dāņi gatavi pārnest mājās vai visu mežu - koku zari, rieksti; ādas paklājs uz grīdas un tamlīdzīgi.
Tikpat svarīga loma vispārējās gaisotnes radīšanā ir grāmatām un keramikai. Grāmatu lasīšana ir daļa no hygge baudas, tāpat kā īpaša krūze karstā dzēriena baudīšanai un skaista vāze vai tējkanna uz ēdamgalda acu priekam.
Dāņiem patīk vintage jeb lietas ar vēsturi, un šajā ziņā viņi ir īsti pērļu mednieki. Sena lampa, galds vai krēsls ar stāstu, kas raisa patīkamas atmiņas, būs īpaši novērtēti.
Žurnāls "Kā būt laimīgai?" pieejams preses tirdzniecības vietās.