Intriga un saviļņojums – Brektes Madonnas. Recenzija

Par viegli skandalozu slavu ieguvušā mākslinieka Kristiana Brektes jaunāko izstādi Rīgas Madonnas, kas līdz 17. decembrim skatāma galerijā Alma, fano gan jauni, gan veci. Lietainā darbadienas pēcpusdienā klusā centra galerijā pirmoreiz redzu tik daudz apmeklētāju, turklāt zvana arvien jauni un interesējas – ja jums bez maksas, es nāku.

Lai arī gleznot un dokumentēt reālu, Rīgā strādājošu, prostitūtu dzīves, izrādās, ir pietiekams āķis, lai, spītējot lietum un drūmajam laikam, sapulcētu prāvu interesentu pulciņu, prieks, ka šoreiz izstādes izpildījums ir daudz spēcīgāks, nekā pieteiktā intriga. Jaunais mākslinieks roku rokā ar kuratori Ievu Kulakovu veidojis gan tekstuālus, gan vizuālus stāstus par šīm interesantajām sievietēm – Rīgas Madonnām.

Izstāde darbojas vairākos līmeņos – vispirms jau pieminētā intriga. Lai arī šķiet, ka 21. gadsimtā šokēt publiku vairs nav iespējams, tomēr šī izrādās pietiekami neērta, tāpēc skatītājiem interesanta ideja. Turklāt izstādes veidotāji veikuši teju sociālantropoloģisku pētījumu ar līdzjūtīgām, poētiskām iezīmēm. Varam pārliecināties, ka arī pasaules vecākās profesijas pārstāves, tepat Lienes ielā un Salaspilī strādājošas, «ir cilvēki». Proti, saskaršanās ar lielajām dzīves izvēlēm, iespējams, viņās iesējusi lielāku domāšanas iedīgli nekā daudzos ierindas darbu strādājošos. Par to var pārliecināties, kad lasām prostitūtu atbildes uz kuratores uzdotajiem jautājumiem. Izrādās, viņas lasa lieliskas grāmatas, skatās burvīgas filmas un aizkustinoši rūpējas par savu tuvinieku drošību. Šie dzīvesstāsti, kuros, protams, netrūkst arī nelabvēlīgu pavērsienu, ir dzīvi apliecinoši, es teiktu, - sulīgi. Gaisināt stereotipus un gūt mākslas piedzīvojumu palīdz izstādes varoņu uzņemtās fotogrāfijas. Tajās visbiežāk redzams tikai gabaliņš patiesību nenododošas realitātes, liekot domāt par to, ka gribam to vai ne, bet mums vienmēr ir pieejams tikai šis gabaliņš un nekas vairāk. Visbeidzot izstādē var baudīt patiešām suģestējošu mākslu. Šķiet, skandālista daba šoreiz Brektē ir apspiesta par labu neērtajam tematam. Rīgas Madonnas gleznotas ļoti jūtīgi un reālistiski, neuzspiežot mākslinieka interpretāciju. Šis viltīgais paņēmiens attaisnojies pilnībā.

Tāpēc no sirds iesaku – aizejiet uz izstādi. Esmu pārliecināta, ka iespaidu gūs gan dzeltenās preses fani, gan elitāri mākslas baudītāji. Atslēga ir izstādes veidotāju jūtīgajā, cilvēcīgajā pieejā un daudzlīmeņu domāšanā.

Svarīgākais