Vai jums kādreiz ir bijis tā, ka domas plūst un vairs nav notveramas aiz astes (kā Virdžīnijas Vulfas darbos) vai uzplaiksnī no jauna, katru reizi ar citādāku atrisinājumu (kā Ranjas Pāsonenas Saules gaitā) vai klājas viena otrai pāri tā, ka atšķetināt nav iespējams (kā Kevina Vennemana Jedenevas tuvumā)? Tādos brīžos šķiet, ka vajag tikai pakāpties soli atpakaļ, lai ieraudzītu (vai vismaz mākslīgi uzkonstruētu) kopainu mīļā miera labad. Dzīve jau pavirzījusies mirkli uz priekšu, domas nebeidz rasties, un cilvēks, aplipis ar notikumiem, dažkārt ilgojas pēc elementāras atsvešināšanās un skata punkta maiņas. Tomēr, domājot par domāšanu, mums vienmēr pietrūkst nepieciešamās distances. To nav grūti pārbaudīt – pamēģiniet vismaz mirkli prātu atbrīvot no jebkādām domām. Diez vai izdosies.
Mazāk par pašu mākslas objektu, vairāk par skatījumu uz to tiek runāts izstādē Attiecību ornamenti 2, kas Latvijas Laikmetīgās mākslas centra galerijā aplūkojama līdz 6. augustam. Divu dažādu nozaru pārstāvji – māksliniece un dizainere Gundegai Strautmane un sociālo tīklu pētnieks Valdis Krebs – apvienojās, lai radītu ornamentu mozaīkas, kurās attēlotas dažādas sociālās saiknes (sākot no uzņēmējdarbības vides – sadarbība starp kompānijām, projektu grupas attiecības lielā organizācijā; sociālās vides– bijušo kursa biedru draudzēšanās, autora draugu loku shēma sociālajā portālā twitter un beidzot ar biovidi – infekcijas izplatīšanās, raugu proteīna tīklojums utt.) Izstāde ir pieejama cilvēkiem ar redzes traucējumiem, jo krāšņās mežģīnes iespējams arī aptaustīt.
Sociālo attiecību pārvēršana poētiskā mākslas notikumā, protams, nav jaunums. Prātā nāk, piemēram, čehu mākslinieka Jakuba Nepraša videokolāža Bābeles augs, ko pērn Centrāleiropas laikmetīgās mākslas izstādē Ekscentriskās takas varēja apskatīt izstāžu zālē Arsenāls. Krāšņā, kustīgā video mozaīka pilnībā novērsa skatītāja domas no fakta, ka tajā it kā no augšas redzama cilvēku pārvietošanās kustība un maršruti. Par ikdienas maršrutiem nesen tika runāts arī pašmāju izstādē Pilsētas ikdiena mūsu maršrutos, kas martā norisinājās radošajā telpā Tasty. Tajā tika fiksēti 25 rīdzinieku ikdienas maršruti un pārvērsti mākslas faktā, tādejādi uz pašsaprotamām gaitām, ko parasti veicam teju automātiski, liekot paskatīties «no citas puses».
Izstādes Attiecību ornamenti 2 paskaidrojošajā tekstā minēts piemērs par astronautu, kurš ieraudzījis Zemi no kosmosa perspektīves, sācis raudāt no aizkustinājuma. Izstādes veidotāji cer, ka arī šis starpdisciplinārais projekts mudinās mūs notikumus tvert globālāk, ļaus iziet no šaurā attiecību skatījuma, jo kāpēc gan kreņķēties par sīkumiem, ja, tikai mazliet pamainot skata punktu, atklājas prātam neaptverams skaistums.