Latvia for sale – Karalis Līrs studentu versijā

Ja karalim Līram jāizvēlas starp vecākajām meitām, kas sola naftu, gāzi un citus labumus – krievu banku un zviedru banku vai jaunāko meitu – Latvijas zemi, kas viņa priekšā nober vien kartupeļus – izvēle ir viegla. Karaļvalsts tiek abām bankām. Tāda ir Latvijas, tāda ir Līra izvēle.

Šādu interesantu skatījumu uz krīzes plosīto Latviju piedāvā Latvijas Kultūras akadēmijas Olgas Žitluhinas modernās dejas horeogrāfijas, Edmunda Freiberga aktieru kursa un Māras Ķimeles vadītā režijas kursa studenti itāļu delartiskās komēdijas speciālista Dāvida Džovanzanas iestudētajā izrādē Latvia for sale, kas top pēc Šekspīra traģēdijas Karalis Līrs motīviem. Iespēja redzēt šo iespaidīgo uzvedumu, kurā piedalās gandrīz 50 topošie skatuves mākslinieki, būs tikai trīs dienas – 20., 21. decembrī pulksten 19 un 22. decembrī pulksten 16 un 20 Melngalvju namā.

Viesrežisors no Itālijas Dāvids Džovanzana ar Latvijas Kultūras akadēmijas studentiem strādā otro reizi – 2007. gadā ar režijas 4. kursa audzēkņiem viņš delartiskās komēdijas stilistikā iestudēja Šekspīra Simbelīnu, kas guva publikas atzinību gan šeit, gan ārpus Latvijas. Topošajā izrādē savienoti dažādi mākslas žanri un stili, tiks izmantotas oriģinālas, speciāli šai izrādei no Venēcijas atvestās, Stefano Peroko darinātas delartiskās komēdijas maskas. Masku komēdijas stilistika ļauj uz šodienas situāciju Latvijā paraudzīties no malas, caur smiekliem sasniegt katarsi, teic izrādes režisors un stāsta, ka šoreiz darbā ar studentiem viņš izmanto franču aktiera un režisora Žaka Lekoka pedagoģisko sistēmu, kurā sintezēti dažādi teātra meklējumi, izstrādājot īpašu tehniku spēlei ar maskām.

Delartiskās komēdijas speciālists šai Šekspīra lugai pievērsies, jo gribējis runāt par varoņa transformāciju, aristokrātam pieļaujot kļūdas un kļūstot par nožēlojamo. Analizējot lugu, režisors nonācis pie atziņas, kas viņam iepatikusies – sliktie tēli runā vienu, bet dara kaut ko citu, taču labie maskē savu izskatu, bet saka, ko domā. Pārskatot lugu, viņš secinājis, ka tajā ir ļoti daudz ainu, kas labi atbilst situācijai Latvijā. Piemēram, meitu prasība Līram, liekot arvien samazināt viņa svītu, likusi saskatīt līdzību ar starptautisko aizdevēju prasībām Latvijai griezt budžetu vēl un vēl. «Tāpat kā Simbelīnā, arī šoreiz mēs nerunājam par aizgājušiem gadsimtiem, bet gan velkam tiešas paralēles ar mūsdienu Latviju, mēģinot ironiski un asprātīgi palūkoties uz pašreizējo ekonomisko situāciju un šo daudz apspriesto «Latvijas krīzi». Karalis Līrs – tas ir karalis Latvija. Viņam jāsadala karaļvalsts starp trim meitām, t.i. Latvijas ekonomika starp krievu banku, zviedru banku un pašu Latvijas zemi», izrādes koncepciju skaidro Dāvids Džovanzana. Šīs izrādes sociālpolitiski aktīvo pozīciju studentu darbam veltītajā preses konferencē uzsvēra arī Latvijas Kultūras akadēmijas rektors Jānis Siliņš.

Par to, ka Latvia for sale patiesi ir jauniešu skats uz šodienas situāciju Latvijā, liecina tas, ka izrāde tiek veidota no topošo skatuves mākslinieku patstāvīgi sacerētajām un gatavotajām improvizācijām – etīdēm un horeogrāfijām. «Mani ļoti ļoti interesē, ko mūsu jaunatne domā par to, kādā situācijā atrodamies», uzsver režisore un pedagoģe Anna Eižvertiņa, piebilstot, ka arī tāpēc varētu būt ļoti interesanti šo izrādi skatīties.

Latvia for sale tiks rādīta Melngalvju nama greznajā Svētku zālē un izrāde tiek pieteikta kā pārsteigums atjaunotā Melngalvju nama desmitajā jubilejā.

Izklaide

Muzikāli un cilvēcīgi atšķirīgi, bet stāstā vienoti – četri radošo industriju pārstāvji Abra, Sniegs, Upelnieks un Bārda piedāvā dziesmu “Garā”. “Stāstot personīgās pieredzes un pārdomas par nonākšanu dzīves grūtībās, dziesmā izskan aicinājums nevis grimt dziļāk problēmās, bet raudzīties uz augšu – meklēt izeju un risinājumu,” tā šī negaidītā četrotne piesaka šo dziesmu.

Svarīgākais