Kosmētika un citi skaistumkopšanas produkti ir atrodami ikviena mājoklī. Tos, protams, lieto arī vīrieši, taču visbiežāk šo «lauciņu» mēdz dēvēt par sieviešu pasauli. Arī Jūliju Kuzņecovu šis modes atzars interesē, turklāt ne tikai kā patērētāju, bet arī kā radītāju. Viņas darba ikdiena paiet Stenders laboratorijā, kur testējot un eksperimentējot top jauni pārsteigumi.
Interesanti, ka Jūlija sākotnēji savu izglītību ir saistījusi ar vadības zinībām, ekonomiku. Skaitļi, cipari, atskaites, vārdu sakot, papīru kalni. «Tobrīd, kad Latvija vēl tikai grasījās stāties Eiropas Savienībā, skolā daudz tika runāts, ka Latvijā potenciāls būs pakalpojumu sfērām, piemēram, finanšu virzienam. Ieklausījos šajos vārdos un iestājos Latvijas Universitātē [tagad Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātē]. Tas likās kā ļoti labs starts. Pirms iesniedzu dokumentus, vēl gan svārstījos, jo otra mana izvēle bija tiesību zinātne. Taču, izvērtējot visus par un pret, uzskatīju, ka vadības zinības man dos daudzpusīgāku zināšanu klāstu.» Jūlija šajā jomā ieguvusi gan bakalaura, gan maģistra grādu.
Krasa jomas maiņa
Kā jau daudzi studenti, arī Jūlija vēlējās papildus mācībām kļūt finansiāli patstāvīgāka. Viņa pamanīja kāda Latvijas parfimērijas ražotāja sludinājumu un nolēma pieteikties. «Man vajadzēja noskaidrot patērētāju viedokļus, veikt aptaujas, pēc tam apkopot informāciju,» atceras Jūlija. Pēc kāda laiciņa viņa nolēma iegūt jaunu ierakstu CV un pirms deviņiem gadiem pievienojās uzņēmumam Stenders, kur viņas darba lauks bija, tā teikt, darbs ar papīriem, aptauju veikšana. Līdzīgi kā pirmajā darbavietā. Pamazām iepazīstot uzņēmumu, Jūliju arvien vairāk sāka vilināt pats izstrādes process, kā no idejas soli pa solim tiek iegūts kāds taustāms produkts, kurš pēc tam aizceļo uz veikalu plauktiem. Viņai gribējās rast atbildi uz lielo jautājumu - kā tas notiek? Protams, šajā gadījumā nevarēja iztikt bez padziļinātām zināšanām ķīmijā. Vajadzēja atsākt studijas. Viņa priekšroku deva Latvijas Lauksaimniecības universitātei. Jūlija ne tikai apguva studiju procesā iekļautos kursus, bet arī daudz skolojās pašmācības ceļā, jo nav ļoti vienkārši no vienas jomas ielēkt pavisam citā: ekonomiku iemainīt par labu skaistumkopšanai. Grūti, bet ne neiespējami. Un Jūlijai tas izdevās. Viņa no ierastās biroja atmosfēras pārcēlās uz laboratoriju, kļūstot par Stenders attīstības ķīmiķi. «Kā jau daudzām meitenēm, arī man kosmētika, parfimērija ir kaut kas tuvs un pazīstams. Man gribējās vairāk izzināt pašu radīšanas procesu,» savu lēmumu krasi mainīt savu nodarbošanos pamato Jūlija.
Ikdiena aizrit eksperimentējot
Viņas ikdiena aizrit eksperimentējot - tiek veikti dažādi testi un pārbaudes, lai rezultātā taptu jauns produkts. Tas nav vienkārši, bet ļoti aizraujoši, secina Jūlija. Viņa stāsta, ka ikviena produkta izstrādē ir iesaistīts liels cilvēku skaits. «Tas ir komandas darbs, viens visu paveikt nevar,» skaidro Jūlija. Jauna produkta izveide aizņemot aptuveni gadu. Taču tas nav akmenī cirsts, jo, kā stāsta Jūlija, mēdz būt situācijas, kad produkts neiztur kādas pārbaudes vai testus un pēc vairāku nedēļu, mēnešu darba ir praktiski jāatgriežas sākumpunktā un jāmeklē jaunas iespējas. «Taču tad, kad tu rokās vari paņemt sava darba augli, sajūtas ir brīnišķīgas. Tas atsver visu ieguldīto darbu un pūliņus, jo tu saproti, ka tas ir tavs roku darbs - tev tas ir izdevies! Ja papildus vēl klāt nāk labas atsauksmes par produktu no klientiem, tas dod vēl papildu stimulu darbam,» akcentē Jūlija. Viņa priecājas, ka darbā var izpausties radoši. «Jā, ir noteiktas prasības, kurām produktam ir jāatbilst, bet pašā radīšanas procesā mēs varam ļauties savai izdomai. Tu neesi ielikts rāmjos. Turklāt allaž ir sajūta, ka esi vēl ceļā uz kaut ko… ka ir vēl izaicinājumi, ir kur augt, ir uz ko tiekties. Tas man arī kalpo kā dzinulis.»
Mode arī kosmētikā
Viņas darbs nav iedomājams bez dažādu semināru, izstāžu apmeklēšanas, jo tās ir vietas, kur iespējams gūt iedvesmu jaunām vīzijām, idejām, apjaust, kur industrija virzās. Starp citu, Jūlija ir eksperte organizācijā Scandinavian Society of Cosmetic Chemists, kas ir daļa no vadošās organizācijas kosmētikas zinātnes jomā - International Federation of Societies of Cosmetic Chemists, un tā ir būtiska platforma zinātnes inovāciju apmaiņai.
Jūlija stāsta, ka arī kosmētikas un skaistumkopšanas jomā ir savas modes tendences, kas mainās. Piemēram, šobrīd darbs notiek pie pavasara sezonas produktu līnijas. «Mūsu produkcija iet roku rokā ar kopējo modes industriju - mums ir jāseko līdzi apģērbu modei, dekoratīvās kosmētikas jauninājumiem, jo tas tieši ietekmē arī mūsu darbu, piemēram, kādas krāsas izmantot. Mēs varam pat pavērot aktualitātes pārtikas segmentā. Arī no tā mēs varam paņemt ko sev, iestrādāt mūsu produktos, piemēram, tekstūras ziņā. Arī konkurentu aktivitātēm ir jāseko līdzi.»
Gaida pārsteigumus
Stendera ražotnē tiek radīti jauni produkti ne tikai Latvijas tirgum, bet arī Ķīnai, Ungārijai Portugālei, Krievijai, Gruzijai un Kazahstānai (kopumā preces aizceļo uz aptuveni 200 veikaliem). Uzņēmums turpina spēlēties ar krāsām, aromātiem, tekstūru, lai taptu atkal kas īpašs. Jūlija novērojusi, ka klienti no Stendera gaida pārsteigumus, tas savukārt uzliek vēl augstāku atbildības latiņu. «Nav jau noslēpums, ka mūsu produkcija ir ļoti iecienīta kā dāvana, it sevišķi Ziemassvētkos, tāpēc jo īpaši mums jāpiestrādā pie šī pārsteiguma momenta,» teic Jūlija. Viņa stāsta, ka Stendera laboratorijās nerosās vien daiļais dzimums, savu artavu jaunu kosmētikas produktu izveidē dod arī vīrieši.