Kāds franču autobūves lielmeistars pirms dažiem gadiem rīkoja degvielas taupīšanas sacensības Baltijas valstu žurnālistiem. Gluži parastos viena modeļa un komplektācijas sērijveida automobiļos startēja vairākas komandas divu cilvēku sastāvā. Sacensību galamērķis – Parīze, kur durvis tobrīd vēra starptautiskā automobiļu izstāde.
Uzvarētāji tika pie kalna velosipēdiem, sasniedzot degvielas patēriņa rādījumu 3,2 litri dīzeļdegvielas uz nobrauktiem 100 kilometriem. Tiesa gan, čempioni neizmantoja piedāvātās naktsmājas pusceļā, bet brauca visu laiku ar vidējo ātrumu 60 kilometru stundā un piekto pārnesumu. Par to pat izpelnoties policijas aizrādījumus, kad tālbraucēji šoferi Vācijas autostrādēs ziņoja kārtības sargiem par dīvaiņiem, kas traucē normālu transporta plūsmu.
Ikdienas steiga mums neļauj braukt no Rīgas līdz Liepājai astoņas stundas, lai ietaupītu kādu litru degvielas. Ikdienā kalna velosipēdus par degvielas ekonomiju mums neviens nedāvina. Ikdienā mums nekas cits neatliek, kā izvēlēties pēc iespējas ekonomiskāku braucamrīku, lai ar katru iegādāto degvielas litru nebarotu milzīgi garu barības ķēdi!
Organizācija «Consumer Reports» čakli pastrādājusi gan ar skaitļiem un «Exel» tabulām, gan arī izmēģinājuši dzīvē un rūpīgi dokumentējuši dažādu automobiļu ēstgribu. Lai arī vidēji statistiska latvieša izvēle visbiežāk ir piecpadsmit gadu veca Vācijas autobūves eksemplāra iegāde ar pēc iespējas prāvāku dīzeļmotoru un, vēlams, bez kvēpu filtra un EGR vārsta, varbūt šī informācija noderēs tiem, kas redz savus bērnus un mazbērnus elpojam bez skābekļa maskas jau tuvākā nākotnē.
Kas gan ir paši taupīgākie automobiļi? Hibrīdi, kas uzlādējami no parastas sadzīves rozetes. Ne gluži tie elektromobiļi, kam vienīgais spēka avots nāk no akumulatoriem. Kā zināms, hibrīdsistēmās elektrību motoriņiem piegādā nelieli iekšdedzes dzinēji. Lūk, arī «Customer Reports» sarūpētie dati!
Pētījumi veikti amerikāņiem tik ierastajos galonos un jūdzēs. Tieši tāpēc šāda dīvaina mērvienība - 3,78541178 litri. Tieši tik mūsu izpratnē ir viens galons. Pētījuma pamatā ir attālums, cik jūdžu kurš automobilis var nobraukt ar vienu degvielas galonu. Mēs nedaudz pārveidosim «Consumer Reports» tabulas, izmantojot kilometrus un litrus!
*
1. Pats ekonomiskākais, pēc «Consumer Reports» domām, ir «BMW i3 Giga». Tas ar vienu galonu jeb 3,8 litriem degvielas var nobraukt pat 217,26 kilometrus pilsētas režīmā un 226,92 kilometrus pa šoseju. Tātad ar četriem litriem degvielas no Rīgas līdz Liepājai un vēl līkumiņš pa pašu vējaino pilsētu! Konkrētajā i3 versijā par elektrību rūpējās divu cilindru iekšdedzes dzinējs, lai elektrodzinēji nodrošinātu 170 zirgspēju jaudu! jaudu!
2. «Mitsubishi MiEV SE» ir godpilnās otrās vietas ieguvējs. Šis auto ar 3,8 litriem degvielas spēj veikt 163,37 kilometrus pilsētā un 168,68 kilometrus ārpus apdzīvotām vietām. Četrvietīgam braucamrīkam
tas nav slikts rezultāts! Tā vien gribētos redzēt degvielnieku acis! Savukārt vidusmēra amerikānim tas pat nav īpaši dārgs prieks, jo maksā ap 30 000 ASV dolāru!
3. Uz goda pjedestāla trešā pakāpiena stabili stāv «Ford Focus Electric»! Auto, kurš mēdz būt gan hečbeka, gan sedana versijā un kur kā ģeneratots darbojas 1,2 litru trīs cilindru iekšdedzes dzinējs. Pilsētā ar vienu galonu degvielas var nobraukt gandrīz 173 kilometrus, bet uz šosejas apetīte pieaug un attālums samazinās līdz 167 kilometriem.
4. «Nissan Leaf SL» paliek aiz borta, ja suminām tikai medaļniekus. Taču ceturtā vieta arī neliek kaunā krist. Ar šo braucamrīku varam pilsētā nobraukt vien 138 kilometrus, bet pa šoseju jau 190. Tātad vidējais attālums ar 3,8 litriem degvielas ir nedaudz zem 170 kilometriem. Ja sadomāsiet aizbraukt no Cēsīm uz Valmieru un atpakaļ, tad pilnīgi pietiks, ja iepildīsiet divus litrus degvielas! Pie mums «Nissan Leaf» izmaksā, sākot ar 34 tūkstošiem eiro. Toties pēc tam...
5. «Chevrolet Volt LT» arī izceļas ar degvielas ekonomiju. Ar 3,8 litriem degvielas pietiek, lai nobrauktu 160 kilometru pilsētā vai 175 kilometrus ārpus tās. Automobilis izskatās gana sportiski, bet par elektrības piegādi rūpējas jaunākās paaudzes 1,5 litru iekšdedzes dzinējs. Pats par sevi, akumulatorus var uzlādēt arī no parastas rozetes. Savukārt «Chevrolet Volt» cena ir tāda pati kā šobrīd tik populārajiem pilsētas krosoveriem.
6. Un vēl kāds «Ford» modelis ticis pie taupīga automobiļa slavas - «Ford C-Max Energi». Šajā gadījumā ar vienu galonu degvielas pietiek 140 kilometriem pilsētā un 156 kilometriem pa šoseju. Kā mēs zinām, «C-Max» ir gana ietilpīgs ģimenes auto, un ar tādu patēriņu tas ir teju vai zelta vērts. CSDD reģistrā gan šādi braucamrīki nav nomācošā vairākumā...
7. Un tikai septītajā vietā, pēc «Consumer Reports» domām, taupības ziņā ierindojas tik modernais braucamrīks «Tesla ar Model S P85D». Te galons pietiks nelielam 103 kilometru izbraukumam pa pilsētu vai 177 kilometriem Norvēģijas autobāņos. «Tesla» cena tuvojas 100 000 eiro, bet arī jauda šim auto sākas ar 315 zirgspējām, atkarībā no versijas.
8. Te kārta arī leģendārajam hibrīdautomobilim «Toyota Prius Three», kur ar 3,8 litriem degvielas var saražot elektrību 70 kilometriem pilsētā un 95 kilometriem ārpus pilsētas. Jāpiebilst, ka arī citas «Toyota Prius» variācijas ir iekļuvušas pirmajā piecdesmitniekā, taču desmitniekā gan ne. Un vēl par «Prius» runājot - jaunās paaudzes «Toyota Prius» nepavisam neizskatās pēc garlaicīga botāniķa pārvietošanās līdzekļa!
9. Desmitnieka priekšpēdējā vietā paspējis ielēkt «Chevrolet Malibu Hybrid». Te gan nekādi taupības rekordi nav saskatāmi, jo hibrīdiekārta ar galonu degvielas saražo elektrību vien 53 kilometriem. Ārpus pilsētas nobraukt var nedaudz vairāk - 80 kilometru. Šādus rādītājus droši vien varētu izspiest arī no kāda modernā dīzeļmotora. Tiesa gan, par ekoloģiju tad īpaši neparunāsi salīdzinājumā ar hibrīdu!
10. Un visbeidzot godpilnā desmitnieka pēdējā vieta. Kā gan bez «Lexus» hibrīdiem! Pēc «Customer Reports» atzinuma, tieši «Lexus CT 200h» noslēdz pirmo desmitnieku. «Lexus CT 200h» ar vienu degvielas galonu jeb 3,8 litriem var noripināties 50 km pilsētas režīmā vai 76 km pa taisnu ceļu un ātrumu ap 100 km/h. Arī šis auto Latvijā ir brīvi pieejams un cena «Premium» segmentam nebūt nav tik kosmiska.