«Oskaru» balvas pasniegšanas ceremonija, Eiropas čempionāts futbolā, olimpiāde Riodežaneiro, kinofestivāli Kannās un Venēcijā... Šogad »Vakara Ziņas« rakstīja par šiem spilgtajiem notikumiem šovbiznesa, sporta un popkultūras pasaulē. Tāpēc atskatīsimies uz spilgtākajām 2016. gada tendencēm visdažādākajās dzīves jomās: modē, politikā, kultūrā, ceļojumos un skaistuma industrijā, par kurām noteikti dzirdēsim arī jaunajā, 2017., gadā.
Laikmeta maiņa
Visiem zināmo nolemtības teicienu, ka «pasaule vairs nekad nebūs tāda kā iepriekš» žurnālisti sāka izmantot 2016. gadā un piemērot pasaules politikā notiekošajām aktivitātēm un pārmaiņām. Lielbritānijas pēkšņā un pārsteidzošā atvadīšanās no Eiropas Savienības ar «Brexit» palīdzību, skandalozā muldoņas, biznesa magnāta Donalda Trampa uzvara ASV prezidenta vēlēšanās, Francijas galēji labējās Nacionālās frontes līderes Marijas Lepēnas straujais un neticamais popularitātes reitingu kāpums - viss liecināja par to, ka mēs kļūstam par kāda laikmeta maiņas, vismaz politikas kultūras un varas izpausmju lieciniekiem. Kāds priecājas par iecietības un tolerances ēras beigām, kāds uzskata, ka ir pienācis veselā saprāta laikmeta gals. Kas to lai zina, bet fakti paliek fakti: politikas un varas uztveres pasaule mainījās mūsu acu priekšā.
*
Jauns kulta priekšmets skaistuma industrijā
Kā katru gadu, mainoties sezonai, kosmētikas industrija piedāvā arvien ko jaunu, interesantu un jaunākajām grima tendencēm atbilstošu. Gandrīz katrs zīmols vēlas mūs pārsteigt un nāk klajā ar jauniem produktiem, nepierastiem risinājumiem un jaunām produktu tekstūrām, kas ikdienas klientu lietošanai kļūst arvien ērtāki. 2016. gadā lielākie dekoratīvās kosmētikas ražotājgiganti piedāvāja jaunu kulta priekšmetu - speciāli izstrādātu «kušonu» («cussion») kosmētikas līdzekli, kas sastāv no aplikatora - spilvenveida sūklīša. Slavenākie un modīgākie piemēri ir vaigu ēnas no «Sephora» ar spilventiņa aplikatoru, kā arī «Dior» tonālais fluīds. Kušona uzdevums ir mitrināt ādu, sniegt tai nevainojamu toni un svaigu, veselīgu izskatu, novērst taukaino spīdumu, kā arī lauzt gaismu, aizmiglojot nepilnības. Turklāt kušons iztur līdz pat 30 stundām karstā un mitrā laikā. Pats par sevi kušona klājums ir viegls un dabisks, uz ādas gandrīz nemanāms.
*
Gāž uz galvas ledu, ūdeni un pozē sastingstot
Pēc masveida apliešanās ar aukstu ūdeni visā pasaulē, arī Latvijā, un citiem stulbingiem interneta vidē planētu aizvadītajā gadā pārņēma jauns flešmobs jeb zibakcija. Pirms kāda laiciņa globālo tīmekli bija satricinājis «ledus spaiņa izaicinājums», kad uz galvas uzgāž spaini ar ledus gabaliņiem. Turklāt to visu nofilmē un ievieto sociālajos tīklos. Tad sekoja «Underboob Pen Challenge» jeb kāda priekšmeta - pildspalvas vai zīmuļa - noturēšana zem krūts. Rudenī internetā tika aizsākts «manekenu izaicinājums» - ļaudis pozēja sastinguši kā manekeni kādā noteiktā pozā un neelpojot. Šī ideja tika aizgūta no kulta kinolentes «Matrikss», bet tās sākums meklējams Džeksonvilā, Floridā, kādas slavenas sporta komandas ģērbtuvē. Šajā akcijā sākotnēji iesaistījās virkne slavenu sporta zvaigžņu un profesionālo komandu. Ar šo izaicinājumu aizrāvās gan vienkārši cilvēki, gan tādas pasaules mēroga zvaigznes kā Adele, Krištianu Ronaldu, Bejonse un pat ASV prezidents Baraks Obama ar saviem slavenajiem Baltā nama viesiem Tomu Henksu un Elenu Dedženeresu.
*
«Fast fashion» jeb «ātrās modes» uzplaukums
Termins «fast fashion» jeb «ātrā mode» aizejošajā gadā ieguva jaunu nozīmi. «Ātrās ģērbšanās» apzīmējumu pēc «fast food» jeb ātrās ēdināšanas produktu parauga pirms dažiem gadiem sāka piemērot masveidā ražotiem un lētiem apģērbiem. Tagad to izmanto ne tikai masveida tirgus ražojumiem, bet arī luksusa zīmoliem. Ar modes nama «Burberry» radošā mākslinieka Kristofera Beilija vieglprātīgo svētību apģērbus, kas ieraudzīti uz augstās modes skašu mēles, bija iespējams tūlīt arī iegādāties zīmola interneta veikalā. Agrāk jauno kolekciju drēbes kļuva par pielūgsmes, vēlmju un ilgas gaidīšanas objektiem, bet, sākot ar pagājušo gadu, šis nepieejamības plīvurs ir kritis pat augstās modes industrijā. Tagad ir radusies iespēja uz modes skates mēles noskatīto kleitu vai citu tērpu iegādāties nekavējoties, turpat uz vietas.
*
Jauns ceļojumu virziens: Gruzija
Vēl pirms dažiem gadiem uz Gruziju devās tikai tie cilvēki, kas mīlēja sev piedēvēt pirmatklājēja vai nepieradinātā ceļotāja statusu. Šodien Tbilisi ir kļuvusi par īstenu komerciālo tūristu magnētu. Tas nav pārsteidzoši, jo tie, kuri tur jau ir pabijuši, nerimst stāstīt par šajā krāsainajā un neparastajā valstī valdošo vietējo iedzīvotāju viesmīlību, kalnu skaistumu un nacionālās virtuves un svētku kolorītu. Gruzijas šarma pārņemto apceļotāju stāstiem nav iespējams turēties pretī. Aizvadītajā gadā Eiropā strauji pieauga pārdošanas apjomi ceļojumiem uz Gruziju.
*
Supersievietes - uz priekšu!
Gadsimtu garumā stereotipi par sievietēm ir strauji mainījušies. Šodien diezgan droši var teikt, ka ilgi gaidītā un iecerētā dzimumu vienlīdzība ir izcīnīta. Interesants pierādījums ir fakts, ka Holivudas komerciālajos komiksu un kaujas grāvējos supervaroņu ēra piekāpjas supervaroņu - sieviešu laikmeta priekšā. Filmu «Kapteine Mārvela», «Brīnumsieviete» un «Supermeitene», kas pasaules pirmizrādes piedzīvos 2017. un 2018. gadā, galvenās varones būs pirmās jaunā supersieviešu laikmeta vēstneses. Nevar noliegt, ka zināmu iedvesmas lomu šo supermeiteņu un spēcīgo sieviešu laikmeta rītausmā spēlēja ASV prezidenta amata kandidātes, bijušās ASV valsts sekretāres Hilarijas Klintones drošsirdīgā personība, kas metās sīvā cīņā ar miljardieri zelta tronī Donaldu Trampu. Savā cīņā par pirmās Amerikas prezidentes lomu valsts vēsturē viņa spēja vienot grandioza apmēra sieviešu ordas, kā arī pielūdzējas pasaules inteliģences, kultūras un šovbiznesa slavenību aprindās, veidojot pat īpašu sieviešu fronti.
*
Krāsojam un mālējam
Šogad skaistumkopšanas industrijā matu sakārtojumu un frizūru jomā visspilgtākā tendence bija trakulīgu un košu toņu matu šķipsnas. Priekšroka tika dota nevis vājprātīgiem un indīgi krāsainiem ķīmiskiem toņiem, bet gan ieturētām pasteļtoņu niansēm: maigā piparmētru, violetā un laša tonī. Tieši tādas šķipsnas daiļoja slavenāko modes dāmu Džidžijas Hadidas, Karas Delavinjas, Keitijas Perijas un Ritas Oras frizūras.
*
Seriālu bums
Vēl nesen bija grūti iedomāties, ka visi, sākot no mākslinieciskā un festivāla kino cienītājiem līdz pat Holivudas grāvēju faniem, ar milzu aizrautību sekos daudzsēriju televīzijas projektiem - seriāliem. Taču tas ir noticis! Pat visnopietnākie un aizņemtākie profesionāļi atrod savā rūpīgi izplānotajā ikdienā stundu laika, lai noskatītos kārtējo kulta seriāla sēriju. Seriāla žanrs vairs netiek uzskatīts par «zemu», jo tos rada augstākās klases kino meistari - Mārtins Skorsēze, Deivids Finčers, Stīvens Soderbergs un Marks Vālbergs, kā arī tajos spēlē pirmās klases aktieri - Kevins Speisijs, Robina Raita, Viola Deivisa, Džesika Lanža, Klaivs Ouens un Raiens Filipe. Turklāt dažu seriālu sērijas budžets pielīdzināms viena Holivudas kases grāvēja budžetam. Tas ir lieliski, jo pat slinkojot atvaļinājumā par augstāko baudu tagad var uzskatīt zvilnēšanu pie TV vai datora ekrāna, nejūtot sirdsapziņas pārmetumus par samaitātu gaumi, jo no tāda jauna kulta seriāla kā itāļu kino meistara Paolo Sorrentīno radītā «Jaunā pāvesta» ar Džūdu Lovu galvenajā lomā atrauties nav iespējams. Savukārt jaunajā gadā TV seriālu fanu sirdis iekarot dosies tādas Holivudas megazvaigznes kā Džūlija Robertsa un Merila Strīpa.
*
Pielūdzēji apbrīno Tejanas Teilores ķermeni
Vienā mirklī par sekssimbolu kļuvusī dejotāja, modele no repera Kanjes Vesta videoklipa «Fade», 2016. gadā neoficiāli ieguva titulu kā Holivudas ideālā ķermeņa īpašniece. Ar NBA līgas basketbolista Imāna Šamperta sievas un meitiņas mātes Tejanas Teilores (26) vārdu šodien saista ne tikai modi jaunām sievišķīgām formām, bet arī apgalvojumu, ka mežonīgs seksīgums slēpjas ne tikai proporcijās, bet arī plastikā, enerģijā un harismā. Bez ierasto pielūdzēju sirdīm Teilores horeogrāfija, deju soļi un kustības ir iemantojuši profesionāļu cieņu.
*
Jasmīne pēc krūštura parādes stāvus bagāta
Pērn pasaules supermodeles Kendisa Svanepoela un Behatija Prinslū ļoti veiksmīgi devās bērnu kopšanas atvaļinājumā, dodot ceļu jaunai eņģeļu ordai slavenajā apakšveļas zīmola «Victoria’s Secret» gada skatē. Negaidīti par slavenās skates galveno seju un dārgākā pasaules krūštura «Fantasy bra» vēstnesi un modeli tika izvēlēta jaunā skaistule Jasmīne Tukesa (25). Kā zināms, «Brīnumu krūštura» nēsātājas izvēle nozīmē, ka tieši šī meitene galvenajā apakšveļas giganta gada skatē briljantiem noklātajā krūšturī kļūs par galvenā eņģeļa titula īpašnieci. Agrāk slaveno krūšturi 3 miljonu ASV dolāru vērtībā bija gods uzvilkt supermodelēm Žizelei Bundhenai, Alesandrai Ambrosio vai Adrianai Limai, bet šodien «Victoria’s Secret» uz spēles lika jauniņo un nevienam nezināmo melnādaino amerikānieti. Šī neparastā modes zīmola izvēle Jasmīni vienā mirklī pārvērta par pasaules mēroga skaistuli un īstu zvaigzni - modeles honorāri pēc paziņojuma palielinājās desmitkārt.
*
Benetas zvaigžņu stunda pēc desmit gadu pauzes
28 gadus vecajai amerikānietei Heilijai Benetai neticami paveicās. No lomas trillerī «Meitene vilcienā», kas padarīja viņu par zvaigzni un jauno Holivudas sekssimbolu, atteicās citas uzlecošās Holivudas skaistules - Margo Robija un Keita Mara, tāpēc producenti uzsāka mazāk zināmu aktrišu atlasi. Līdz dalībai Holivudas kases grāvējā Benetas daudzmaz zināmā loma bija komēdijā «Mūzika un vārdi» (2007) ar Drū Berimoru un Hjū Grantu galvenajās lomās. Pēc šīs debijas gandrīz desmit gadu Benetai ar lomām Holivudā neveicās. Līdz pagājušajā gadā, kad aktrisei strauji tuvojās 30 gadu slieksnis, kas karjerā varēja izrādīties arī liktenīgs, viņa piedzīvoja veiksmes izrāvienu ar Meganas lomu filmā «Meitene vilcienā», kas tapusi pēc rakstnieces Paulas Hokinsas pasaules dižpārdokļa un kļuva par kases grāvēju. Līdz ar šo lomu, kurā Benetai izdevās pat aizēnot Holivudas zvaigzni un filmas partneri Emīliju Blantu, viņa saņēma virkni piedāvājumu filmēties kinolentēs. Savu zvaigžņu stundu Heilija bija gaidījusi ilgi, ka paspējusi vilties cerībās un ticībā sev. «Es vienmēr esmu gribējusi, lai viss notiek pēc mana prāta, bet šajā industrijā tas nav tik vienkārši. Tev var būt pārpārēm enerģijas, bet visbiežāk par tevi lemj citi, un tas noteikti nozīmē salauztu sirdi.»
*
Lilija Rouza Depa pārspēj slavenos vecākus
Holivudas superzvaigznes Džonija Depa un franču kino mūzas Vanesas Paradī meitas Lilijas Rouzas Depas (17) sabiedriskās aktivitātes un gozēšanās rampu gaismā, šķita, nekad nesasniegs viņas slaveno vecāku līmeni, taču negaidīti izvērsās par triumfu. 2016. gadā Lilija Rouza nofilmējās divos Kannu kinofestivāla kino hitos - «Dejotāja» un «Planetārijs», kā arī kļuva par zīmola «Chanel» reklāmas seju. Paralēli meitene publiski atzinās, ka cīnās ar anoreksiju un seksuālajās attiecībās dod priekšroku meitenēm. Viņas romāns ar «Victoria’s Secret» eņģeli Stellu Maksvelu pērn radīja pamatīgu skandālu.