VAKARA ZIŅAS: Bridžitas Džounsas jeb Traģikomiskās tusnes trešā atgriešanās

Bridžita Džounsa – amizantā angļu vecmeita sava prinča meklējumos kļuva par piemēru katrai sevi cienošai sievietei © Scanpix

Britu rakstnieces Helēnas Fīldingas pirms vairāk nekā desmit gadiem radītais Bridžitas Džounsas tēls, kas atdzīvojās kino ekranizācijā, uzreiz iemantoja skandalozu popularitāti visā pasaulē.

Amizantā angļu vecmeita sava prinča baltajā zirgā meklējumos kļuva par paraugu katrai sevi cienošai sievietei, kura tiecas uz laimes piepildījumu ar saviem sievišķīgajiem spēkiem. Nekas nav mainījies arī šodien, kad uz kinoekrāniem atdzīvojas neaizmirstamā un ekscentriskā dāmīte Bridžita Džounsa. Kinoteātrus Latvijā filma «Bridžitas Džounsas mazulis», kuras galveno varoni atveido Holivudas aktrise Renē Zelvēgere, sāks iekarot jau no 16. septembra.

Slēpjas aiz neveiksminieces maskas

Angļu rakstnieces Helēnas Fīldingas romāna faniem un interesentiem nācās ilgi gaidīt jauno filmu par Bridžitu Džounsu. Pirmā romāna ekranizācija parādījās 2001. gadā, otrā - 2004. gadā, bet trešā - vairāk nekā pēc 10 gadu pauzes. Fīldingas pirms piecpadsmit gadiem sarakstītās grāmatas varoni pasaule iepazina kinofilmā «Bridžitas Džounsas dienasgrāmata». Tajā Holivudas simpātiskā blondīne Renē Zelvēgere atveidoja 32 gadus vecu neprecētu sievieti. Bridžitas māte periodiski centās piemeklēt meitai piemērotu partiju, bet visi viņas centieni allaž piedzīvoja krahu. Laikam ejot, Bridžita pārliecināja sevi, ka viņai lemts visu mūžu palikt vecmeitās, līdz kādā jaukā dienā pastiprinātu uzmanību viņai pievērsa darbavietas priekšnieks, kuru atveidoja angļu romantiskais «sirdsāķītis» - aktieris Hjū Grānts. Kopš tā brīža vecmeitas dzīve apgriezās kājām gaisā, taču laime nebija ilga, jo Bridžita pārliecinājās, ka bosam attiecībā pret viņu nopietnu nolūku nav un viņš ir tikai kārtējais brunčumednieks «ar stāžu». Pēc šokējošā atklājuma Bridžita jau grasījās atgriezties pie alkohola lietošanas un cigarešu kūpināšanas, tomēr no krišanas bezdibenī viņu atturēja daži draugi. Bridžitas dzīvē parādījās sens paziņa - veiksmīgais advokāts Marks Dārsijs (aktiris Kolins Fērts), kurā Bridžita ilgu laiku nespēja saskatīt savas dzīves īsto laimi.

Toreiz, 2000. gada sākumā, dīvainais kino stāstiņš centās pārliecināt skatītājus, ka galvenā varone, kaut arī ir visai attapīga un pat gudra sieviete, slēpjas aiz idiotiskas - neveiksminieces - maskas. Vīrieši, kā izrādās, viņai tomēr izrāda uzmanību un pat kaujas viņas dēļ! Un, iespējams, šādās dāmās slēpjas kāds instinktīvs pievilkšanas spēks, kas dara modru pretējo dzimumu!

Mīļotais pacietīgs pret greizsirdības lēkmēm

Fīldingas otrā romāna ekranizācijā «Bridžita Džounsa. Saprāta robeža» iemīļotā varone bija kā apreibusi no attiecībām ar satriecošo Marku Dārsiju. Viņš bija izglītots, gādīgs un arī iecietīgs pret katru (gandrīz) sīkāko Bridžitas greizsirdības lēkmi. Kādēļ gan lai ikviena Londonas sieviete, Marka jauno un izskatīgo asistenti ieskaitot, nekristu kārdinājumā atņemt Marku tuklajai, ietiepīgajai un dažreiz nepiedienīgajai Bridžitai?

Kad pie apvāršņa parādījās garkājainā Marka asistente, rozā krāsas mākonītis virs Bridžitas galvas savilkās aizdomīgi pelēks, un viņa ar skubu metās pārbaudīt abu attiecības. Taču, kad Bridžitai šķita, ka sliktāk jau vairs nevar būt, pie apvāršņa parādījās viņas bijušais priekšnieks, brunču mednieks un siržu lauzējs Daniels Klīvers. Piebildīsm, ka divi pirmie Fīldingas romāni par Bridžitu Džounsu tika izdoti 40 valstīs un pārdoti vairāk nekā 15 miljonos eksemplāru.

Jaunās filmas - «Bridžitas Džounsas mazulis» - pamatā nav Helēnas Fīldingas pēdējā romāna motīvi, jo filmas scenārijs balstīts vairākās laikrakstu slejās, kuras Fīldinga 2005. gadā rakstīja laikrakstam «The Independent». Precizēsim arī, ka šī filma pilnībā atšķiras no Helēnas Fīldingas romānu sērijas par Bridžitu Džonsu trešās grāmatas «Traka pēc puiša» (2013) satura. Grāmatā Bridžita ir 51 gada veca atraitne, kura audzina divus bērnus. Viņas vīrs Marks Dārsijs ir aizgājis viņsaulē, bet pati galvenā varone piecus gadus pēc vīra nāves uzsāk romānu ar 30 gadus vecu vīrieti, ar kuru iepazinusies interneta sociālajos tīkos.

Savukārt jaunajā filmā skatītāji iepazīst nu jau 40 gadus veco Bridžitu Džounsu, kas cenšas apvienot žurnālistes darbu izdevumā «Sit Up Britain» ar negaidīto grūtniecību. Tomēr Bridžitu moka nevis grūtnieces toksikoze, bet gan jautājums, kurš ir gaidāmā bērna tēvs. Jaunajā filmā Marks Dārsijs, ko atveido tas pats izcilais britu aktieris Kolins Fērts, ir sveiks un vesels, bet attiecības ar Bridžitu viņam gan ir palikušas pagātnē, tāpēc abi ir atkal brīvi cilvēki. Aktiera Hjū Grānta iepriekš atveidotais varonis - brunčumednieks Daniels Klīvers - ir gājis bojā no scenārija autoru izdomātā slepkavas rokas. Jaunākā filma par Bridžitu arī sākas ar šī varoņa bērēm, kā sava veida cietsirdīgu atmaksu par aktiera Grānta atteikšanos piedalīties slavenajā franšīzes turpinājumā. Tomēr pie Bridžitas dzīves apvāršņa parādās jauns varonis - Džeks, kuru filmā atveido TV medicīnas drāmas «Grejas anatomija» zvaigzne un sieviešu seksasimbols Patriks Dempsijs. Ar šo vīrieti kāda mūzikas festivāla laikā Bridžita iesaistās romantiskās un seksuālās attiecībās. Īsā laika posmā Bridžita paspēj seksuālā kontaktā nonākt gan ar Marku Dārsiju, gan ar jauno pielūdzēju Džeku Kvantu. Kad grūtniecības tests mūsu galvenajai varonei paziņo «priecīgos» jaunumus, viņa nevar īsti saprast, kurš ir gaidāmā mazuļa papucītis. Skatītājiem ir sevišķi interesanti vērot, kā abi vīrieši reaģē uz faktu par gaidāmo atvasi.

Kultūršoks: Bridžitas Džounsas fenomens

21. gadsimta sākumā rakstniece Helēna Fīldinga sadarbībā ar kino industriju iepazīstināja pasauli ar fenomenālo Džounsas jaunkundzi. Viņa ir izglītota, bet ne visai apķērīga angļu dāmīte, kurai ir mazliet pāri par 30 gadiem. Pretējā dzimuma frontē viņa visbiežāk izvēlas idiotus, daudz dzer un smēķē, cīnās ar lieko svaru un nejēdzīgu gaumes un stila izjūtu, kā arī pārdzīvo par savu vientuļnieces statusu. Gan grāmatā, gan filmā šī sieviete atrod savu dzīves mīlestību, tādējādi kļūstot par pielūgsmes etalonu ne tikai britu dāmīšu vidū, bet arī daudzām jo daudzām sievietēm visā pasaulē.

Kā gan šī varone ir spējusi raisīt tik daudz cerību meiteņu un sieviešu vidū? Pamatā tas taču ir stāsts par vienkāršu sievieti, kas atrod savu dzīves laimi - mīlestību. Daudzi psihologi un ģimenes attiecību speciālisti, kuri sarakstījuši ne vienu vien pētījumu par «Bridžitas Džounsas» tipu, norāda, ka grāmatā un ekranizācijā atspoguļotais cilvēka tips un situācijas modelis ir tikai iztēle un fantāzija. Realitātē tādam «sievišķim» patrāpītos dzīvē līdzīgs dzīvesdraugs - kompleksu mākts, ar alkoholisma ligu sirgstošs vīrišķis, kurš lepotos ar savu alus vēderiņu, izglītību, labi ja augstāku par vidējo, un tālbraucēja manierēm! Atbilde, iespējams, slēpjas faktā, ka par tādiem varoņiem netiek rakstītas grāmatas, nedz uzņemtas filmas Holivudā, vai ne? Laikraksts «Time» savulaik publicēja pat rakstu, kurā apšaubīta Džounsas - mūsdienu anglietes, kuras vienīgā rūpe ir ideālā vīra meklējumi, - fenomena eksistence. Tajā apgalvots, ka mūsdienu Rietumeiropas modernajā sabiedrībā sievietes ir pārlieku egoistiskas un diez vai tik daudz aizdomājas par precībām. Realitātē eksistē, piemēram, Lielbritānijas troņmantnieks - princis Viljams un vienkāršā Keita Midltone, kas ir īstākā pasaka par princi un princesi. Vai tad šībrīža Kembridžas hercogiene vismazākā mērā līdzinās Bridžitai Džounsai? Diez vai! Tieši tāpēc pirmā - skaistule ar prestižu augstāko izglītību un ieaudzinātām manierēm - ir precējusies ar īstu princi, bet otrai - mazliet padumjai sievietei nāksies samierināties ar faktu, ka prinčiem tādas nevajag, un viņai būs taisnība! Lai gan viena un otra ir mārketinga stratēģijā līdz absolūtai galējībai izveidoti personāži, nepārvaramais atšķirību bezdibenis ir jāpieņem kā noticis fakts. Tāpat nevajadzētu ticēt pasakām un kinostāstiem kā, piemēram, par Džounsu. Secinājums ir skarbs - pretpoli nepievelkas, un tāpēc vietā ir teiciens: «Ja gribi satikt princi baltā zirgā, vispirms pati kļūsti par princesi.»

Renē Zelvēgeres mūža loma

Bridžitas Džounsas popularitātes pamatā neapšaubāmi bija pareizās aktrises izvēle kino ekranizācijā. 2000. gadā par šo lomu Holivudā cīnījās tādas slavenas britu aktrises kā Reičela Veisa, Tilda Svintone, Keita Vinsleta un pat Emma Tompsone, bet lomu ieguva Holivudas simpātiskā un vienkāršā aktrise Renē Zelvēgere. Viņa bija guvusi ievērību, atveidojot vienkāršas sievietes vai vientuļas māmiņas lomas tādās spilgtās traģikomiskās filmās kā «Džerijs Makgvairs» ar Tomu Krūzu, «Es, es pats un Airīna» ar Džimu Keriju un «Māsa Betija», par kuru arī saņēma «Zelta globusa» balvu. Iegūstot Bridžitas Džounsas lomu, viņa vēl nezināja, ka kļūs par gadsimta sieviešu kino etalonu un ka tā būs viņas mūža loma. Kino vēsturē Zelvēgere ar Bridžitas lomu mūžam paliks kā viena no aktrisēm, kura savai lomai ir ziedojusies visvairāk. Lai to atveidotu, aktrise pieņēmās svarā par vairāk nekā 10 kilogramiem, no 34. apģērba izmēra pārejot uz 44. izmēru. (Tomēr visšokējošākais, ka pēc šīs lomas aktrise septiņus mēnešus ievēroja diētu, lai zaudētu liekos kilogramus, un pārlieku aizrāvās, jo zaudēja krietni vairāk.) Tāpat aktrise mēnesi pavadīja, strādājot Anglijas izdevniecībā «Picador», lai gūtu žurnālistes pieredzi, kas noderētu Bridžitas lomas darba pieredzei. Aktrise vairāk nekā trīs mēnešus dzīvoja Anglijā un apguva britu akcentu, kādā runā viņas atveidotā varone, kā arī iemācījās smēķēt. Pēc pasaulslavenā triumfa, atveidojot Bridžitu, aktrise pameta Holivudu. Taču tagad līdz ar jaunās filmas publicitātes kampaņu medijos un dažādu preses izdevumu intervijām viņa gluži kā fēnikss no pelniem atkal ir atdzimusi. Pirms trešās filmas tapšanas, kas sākās pērnā gada vasarā, Zelvēgere izvēlējās ieturēt pauzi karjerā, kas ieilga veselu sešu gadu garumā. Trīskārtējā «Zelta globusa» balvas ieguvēja un «Oskara» balvas laureāte kinofranšīzes turpinājuma uzņemšanu gaidīja vairāk nekā 10 gadus un nekādos citos kinoprojektos neiesaistījās. Piedāvājumu par Džounsas triloģijas noslēgumu viņa pieņēma ar sajūsmu: «Es mīlu Bridžitu. Viņa pierāda, ko nozīmē būt vienkārši sievietei, un tāpēc man ir tik ļoti svarīgi izstāstīt šo stāstu līdz beigām, sevišķi šajā manas dzīves posmā,» intervijā žurnālam «Hello» izteicās 47 gadus vecā aktrise.

Vai plastisko operāciju upure?

Kādā citā nesen notikušā preses konferencē aktrise atklāja, kāpēc nolēma ieturēt pauzi savā veiksmīgajā aktrises karjerā: «Man bija interesanti dzīvē izzināt un izmēģināt citas lietas. Biju devusi solījumu, ko man jāpaspēj izdarīt. Tā kā darbs pie filmu uzņemšanas ir nepārtraukts cikls, nekam citam neatliek laika. Gribēju apgūt ko jaunu, iekšēji augt, attīstīties, saprast tās lietas un darbības, kuras man vēl padodas. Sapratu, ja nedarīšu to uzreiz, tad vēlāk izdomāšu - labi, atgriezīšos pie šī pēc gada, diviem, trīs... Desmit gadiem? Un galu galā, tā arī nekad to neizdarīšu. Es tā negribēju. Uzdrīkstos cerēt, ka neesmu tomēr tik garlaicīga personība, kāda es varēju kļūt pēc 25 gadu ilgas, nepārtrauktas darbošanās un filmēšanās Holivudā. Man gribējās izzināt kaut ko absolūti jaunu un kaut ko tādu, kam nav nekāda sakara ar darbu pie jaunas lomas.»

Pusotra gada laikā jebkura Renē Zelvēgeres vārda pieminēšana medijos un preses izdevumos obligāti saistījās ar it kā daudzām plastiskajām operācijām, kuras aktrises seju ir pārveidojušas līdz pat nepazīšanai. Renē Zelvēgere kategoriski noraida apgalvojumus, ka izmantojusi Holivudas plastisko ķirurgu palīdzību, lai saglabātu vīstošo skaistumu. Sākotnēji Džounsas filmu zvaigzne centās acīmredzamās sejas pārmaiņas norakstīt uz vēlmi turēties pie veselīga dzīvesveida un iemīlēšanos, taču, nespējot tikt galā ar mediju kritiku, uzrakstīja atklātu pārdomu eseju, kurā vainoja dzelteno presi un tabloīdus maldinošu stereotipu uzspiešanā visam daiļajam dzimumam.

«Bulvārpreses replikas par vienu vai otru slavenību, kura kādā brīdī neatbilst Holivudas standartiem, ietekmē daudzu pasaules sieviešu pašapziņu un paškritiku par ārējo izskatu. Sievietes sāk uzskatīt, ka vienīgā izeja šobrīd ir plastiskā ķirurga skalpelis vai manipulācijas. Ticiet man, tā nav taisnība,» nosaka Zelvēgere.

Atgādināsim, ka pirms diviem gadiem, Zelvēgerei ierodoties uz fonda «Women in Hollywood Awards» balvas pasniegšanas ceremoniju, presē sāka aktīvi pārspriest aktrises acīmredzamo aizraušanos ar plastisko ķirurģiju, jo viņa bija parādījusies apkārtējiem tik neatpazīstamā izskatā. Pēc ļaužu domām, Renē ne tikai bija mainījusi acu un deguna formu, bet arī koriģējusi sejas plastiku.

Lai gan diskusijas par Zelvēgeres izskata pārmaiņām un it kā «neveiksmīgām plastiskajām operācijām» nerimst, septembrī par aktrises iznācienu uz filmas pirmizrādes sarkanā paklāja Londonā varēja teikt tikai komplimentus. Aktrise Renē Zelvēgere uz kinoteātra «Odeon» sarkanā paklāja Lesterskvērā kāpa elegantā tumši zilā asimetriska piegriezuma kleitā no «Schiaparelli Couture» rudens kolekcijas, un kāju slaidumu demonstrēja gan kleitas dziļais šķēlums, gan gaumīgās «Stuart Weitzman» kurpītes. Uz pirmizrādi aktrisi pavadīja viņas ilgadējais draugs mūziķis Doils Bremhols.

Stāsts ar laimīgām beigām

Kamēr latviešu kinoskatītājiem satikšanās ar iemīļoto kinovaroni vēl ir priekšā, ārzemju kinokritiķi jau paspējuši novērtēt vienu no gaidītākajām šī gada rudens kino pirmizrādēm.

Ietekmīgā britu preses izdevuma «The Guardian» kritiķi norāda, ka jaunā Bridžita viņiem un arī skatītājiem noteikti patiks vairāk nekā vecā un gados jaunākā Džounsa.

«Mūsu priekšā ir daudz izsmalcinātāka Bridžita. Tikai viņas apaļīgi smaidošo sejiņu ar acu grumbiņām ir nomainījis daudz tiešāks un stingrāks skatiens. Un kas par to? Atsevišķās epizodēs atpazīstam veco labo Bridžitu, citās - iepazīstam pilnīgi jaunu sievieti, taču pašā būtībā viņa ir tā pati traģikomiskā tusne.»

Kritiķi arī atzīmē, ka skatītāji visumā saņems to, ko no filmas gaida visvairāk - loģisku Bridžitas stāsta noslēgumu. Lai gan komēdijā ir daži absurdi brīži un lētas klišejas, «Bridžitas Džonsas bēbis» ir mīļa un labsirdīga kino svētki, kurus nevajadzētu laist garām.



Izklaide

Muzikālā apvienība “Ēriks Palkavnieks & Popkorni” izdevuši savu otro kopdarbu “Reiss uz Londonu”. Šis ir turpinājums TV personības Palkavnieka un viņa draugu iesāktajai sadarbībai vasarā, kad tika izdots debijas singls “Netveramā”.

Svarīgākais