nra.lv eksperiments: lai gan tūrfirmām klājas švaki, cerēt uz ceļojumiem "par sviestmaizi" nevar

© skanpix

Nozares ekspertu aplēses liecina, ka, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, pieprasījums pēc slēpošanas ceļojumiem ir sarucis par apmēram trešdaļu. Arvien mazāks skaits cilvēku spēj atlicināt naudu ārzemju braucieniem, tādēļ, lai noskaidrotu, cik lielas atlaides grūtajos laikos ir gatavas dot tūrisma aģentūras, nra.lv veica eksperimentu, anonīmi vēršoties pie vairākām tūrisma aģentūrām.

Vēršoties pie tūrisma kompānijām, nra.lv skaidroja, cik šogad vidēji maksā slēpošanas brauciens divām personām laikā no decembra līdz martam un vai tūroperatori, cīnoties par tā jau niecīgo klientu uzmanību, ir gatavi piekrist pēdējā brīža cenām un atlaidēm.

Uzreiz gan jāsaka, ka, lai arī tūrisma firmas šobrīd piedzīvo ne tos pašus labākos laikus, cerēt uz ceļojumiem „par sviestmaizi” nevar. Atlaides tiek dotas nelabprāt, bet pēdējā brīža cenas parādās pavisam īsu laiku pirms brauciena.

Pēdējā laika tendences liecina, ka pircēji arvien biežāk pievērš uzmanību atlaidēm un pat ir gatavi paši tās pieprasīt gan veikalos, gan, protams, tūrisma firmās. Un tam par iemeslu ir ne vien maksātspējas kritums, bet arī objektīvs cenu samazinājums. Tā, piemēram, kalnu slēpošanas kūrorti Francijā un ASV ir spiesti jaunajā ziemas sezonā samazināt cenas slēpošanas pasēm un slēpošanas inventāra nomai. Pēc "Post Office Ski Resort Report 2009" datiem Kurševelā (Courchevel; Francija) un Vail reģionā (ASV) cenas ir samazinātas par 11%.

„Aktīvās Atpūtas Centrā” (AAC) nra.lv interesējās par autobusa braucienu uz Itālijas kūrortu Livingo, kas kopā ar apartamentu īri maksātu 220 latus. Tiesa, šāda, lētāka cena tiek piedāvāta tikai vienam braucienam — 15. janvārī. Vaicāti par atlaidēm vai pēdējā brīža cenām, AAC pārstāvji paskaidroja, ka „uz to nav ko cerēt, jo aģentūra strādā uz apjomu”. Tiesa, vienu iespēju ieekonomēt šī firma saviem klientiem tomēr piedāvāja — 10 vai 5% atlaidi varēja „nopelnīt”, ja daļa naudas par braucienu tika iemaksāta vairākus mēnešus pirms ceļojuma.

Interesanti, ka AAC bija viena no retajām firmām, kas veido pati savus braucienus. Kā novēroja nra.lv, vairums tūrisma firmu šosezon strādā ar lielajiem operatoriem — Novatour un Tez Tour —, jo tādējādi var izvairīties no riska, kad uzņēmums pats no savas kabatas iemaksā drošības naudu par apartamentiem, viesnīcām un autobusiem, taču grupu savākt neizdodas.

Arī aģentūra „Rīgas Tūristi” veido savus oriģinālmaršrutus. Viens no tādiem – Somija divām personām janvāra vidū jums izmaksās 600 latus. Tiesa, kad nra.lv žurnālists, stādoties priekšā kā potenciālais braucējs, taujāja pēc atlaidēm, atbilde skanēja kā: „Tas jau tā ir gana lēts piedāvājums, lai prasītu atlaidi”.

Jāpiebilst, ka pēc neoficiāliem datiem tūrisma firmas, kas tomēr riskē organizēt pašas savus, „made in Latvija” slēpošanas ceļojumus, uz katru braucēju nopelnot ne vairāk kā 10 līdz 15%.

Tikmēr, piemēram, aģentūra „Airisa un Co” paši savus slēpošanas ceļojumus neveido, tāpēc visi piedāvājumi nāk vienīgi no tūroperatora „Tez Tour”. Brauciens uz Itālijas slēpošanas kūrortu — naktsmītne un aviobiļete — vienai personai šādā variantā izmaksātu ap 400 latiem. Vienīgā iespēja nokaulēt cenu, ir gaidīt pēdējā brīža piedāvājumu, kas var parādīties nedēļu pirms izlidošanas. Cita veida atlaižu nav. Tikmēr tūrisma aģentūras „Ozolciems Tūre” piedāvātais „Novatour” brauciens uz Franciju divām personām izmaksās ap 900 latiem. Kā nra.lv paskaidroja „Ozolciems Tūre” pārstāvji, ar pēdējā brīža atlaidi šis ceļojums varētu maksāt ap 600 latiem.

Savukārt aģentūrā „Indi” brauciens uz Itāliju vienai personai — ar saunu, baseiniem, vakariņām un „citām ekstrām” — izmaksātu 610 eiro. Turklāt, lai arī šī cena nav no lētajām, kā nra.lv paskaidroja „Indi”, slēpošanas braucieniem šobrīd atlaides nav un domājams, ka arī nebūs.

Jāpiebilst, ka aptaujātie nozares pārstāvji atzina — strādājot ar lielo operatoru sagatavotajiem braucieniem, atlaižu sistēma ir visnotaļ neelastīga. Individuāla „sarunāšana” praktiski nedarbojas un nokaulēt kaut desmit latus var vienīgi tad, ja pati tūrisma firma ir gatava atteikties no daļas savas komisijas vai arī tad, ja atlaides „centralizēti” piedāvā lielais tūroperators.

Latvijas Tūrisma aģentu asociācijas (ALTA) prezidente Kitija Gitendorfa, komentējot arvien mazāko pieprasījumu pēc ārzemju braucieniem, tostarp, slēpošanas ceļojumiem, norāda —, iespējams, taupot naudu, daudzi slēpotāji gaidīs sniegu te pat, Latvijā un ja vien tā nebūs, tad viņi dosies uz ārvalstīm.

Savukārt, par iespējām iegūt atlaides, ALTA prezidente skaidroja — dažkārt pēdējā brīža piedāvājums ir pat dārgāks nekā sākotnējā cena, jo, piemēram, uz pēdējo momentu atliekot aviobiļešu iegādi, var nākties krietni vien pārmaksāt. Tieši tādēļ, visus, kuri šogad tomēr vēlās ceļot, viņa mudināja par to domāt savlaicīgi.

Interesanti, ka līdztekus lielajiem tūroperatoriem un tūrisma firmām par klientu uzmanību šogad aktīvi cīnās arī uzņēmīgi slēpotgribētāji, kuri gatavi organizēt braucienu nelielām grupām, lai, nepretendējot uz lielu peļņu, paši varētu atpūsties bez maksas. Izpētot sociālā portāla draugiem.lv sludinājumu sadaļu, nra.lv atrada vairākus aicinājumus piebiedroties nelielām grupiņām, kas individuāli dodas slēpot uz Alpiem vai Tatriem. Šādu braucienu cena vienai personai parasti svārstās no 275 līdz 530 latiem, taču ir atrodami arī pavisam ekonomiski braucieni, par kuriem lētākus nevar piedāvāt neviena tūrisma firma..

ALTA prezidente Kitija Gitendorfa nra.lv gan skaidroja, ka entuziasti, kuri rīko savus braucienus, ir katru gadu, taču viņasprāt: „Draugu kompānija ir viens, bet svešs cilvēks ir kas cits. Jautājums ir par to, cik tālu mēs varam uzticēties svešam cilvēkam?”

Izklaide

Muzikālā apvienība “Ēriks Palkavnieks & Popkorni” izdevuši savu otro kopdarbu “Reiss uz Londonu”. Šis ir turpinājums TV personības Palkavnieka un viņa draugu iesāktajai sadarbībai vasarā, kad tika izdots debijas singls “Netveramā”.

Svarīgākais