Laiku pa laikam mūsu pasaulē ierodas neparasti un harismātiski cilvēki, kurus saucam par guru, garīgajiem līderiem vai Skolotājiem. Viņiem seko, viņus apbrīno, viņus uzklausa, viņi spēj iedvesmot. Kas viņu natālajās kartēs norāda uz garīgo aicinājumu?
Zivju zīme un XII nams
Tradicionāli astroloģijā par reliģisko jūtu un garīgo interešu «nesēju» tiek uzskatīta Zivju zīme un tās pārvaldnieki Neptūns un arī Jupiters (senajā un viduslaiku astroloģijā, kura vēl nepazina tā dēvētās augstākās planētas, Zivju pārvaldnieks bija tieši Jupiters).
Ja Zivju zīme natālajā kartē ir akcentēta (tajā atrodas Saule, Mēness vai vairāku citu planētu steliums), var domāt, ka reliģija, garīgās un radošās lietas kartes īpašniekam būs saistošas. Zivju zīme - tā ir zodiaka loka noslēdzošā, pēdējā zīme, kura simboliski «aizver» ciklu. Zivis ir mutablā jeb mainīgā Ūdens stihijas zodiaka zīme. Runājot metaforiski - atšķirībā no Vēža gaišajiem, siltajiem un auglīgajiem ūdeņiem un Skorpiona melnai, indīgai skābei līdzīgās transformējošās plūsmas Zivju ūdens ir izskalojošs, mierinošs un vēss.
Zivju laiks - februāra beigas, marta pirmā puse - kristīgajā tradīcijā ir gavēņa, lūgšanu, apceres, piedošanas laiks. Zivis līdzsvaro, nomierina, Zivju ūdens - tas ir pasaules okeāna plašums un dziļums, kas šķiet bezgalīgs. Zivis simbolizē visaptverošu līdzcietību un žēlsirdību. Ne velti Kristus simbols agrīnās kristietības laikā bija tieši zivs. Zivis simbolizē arī sapni, miegu, bezapziņas dziļumus, fantāziju, dzeju, mūziku. Līdzīgi kā tas ir ar Dvīņiem un Svariem, Zivis ir savā ziņā duāla, pretrunu pilna zīme: simbolā ne velti attēlotas divas zivis - katra peld savā virzienā, lai gan, ja ieskatās - varbūt tās peld pa loku? No vienas puses - Zivis vedina uz gaišumu un harmoniju, Zivju ūdenī izšķīst un aizskalojas visi sārņi, viss liekais; pretrunas atrisinātas, Skorpiona ķīmiskās reakcijas beigušās; no otras - Zivju bezgalīgajā okeānā viegli apmaldīties. Zivis tiek saistītas arī ar psihes traucējumiem, veltiem sapņiem, atkarībām, alkoholismu un narkomāniju, maldiem un nepamatotām ilūzijām.
Divpadsmit namu sistēmā Zivju zīme simboliski atbilst XII namam - noslēdzošajam natālās vai cita veida kartes aplī. XII namam atbilst atslēgas vārdi: nošķirtība, klosteris, vienatne, vientulība, ieslodzījums, slimnīcas, žēlsirdība, zemapziņa, nezināmais, atrašanās bezvēsts prombūtnē, ļoti tāli jūras ceļojumi, trimda. Proti, tās ir vietas un situācijas cilvēka dzīvē, kur viņš atrodas kaut kāda veida nošķirtībā - paša gribētā vai piespiedu. Tas ir arī tas, ko viņš pats par sevi nezina - tā ir arī cilvēka bezapziņa šā jēdziena psihoanalītiskajā izpratnē - tas, ko cilvēks ir vai nu aizmirsis, vai traumatiska pārdzīvojuma dēļ izspiedis no apziņas. Tie ir noslēpumi, slēpta darbība, slepenība. Tā ir arī kolektīvā zemapziņa, proti, tas zemapziņas slānis, kurš, pēc viena no Eiropas psihoanalīzes klasiķu Karla Gustava Junga domām, ir kopīgs visiem cilvēkiem - mītu un arhetipu mājvieta, kas var izpausties konkrētu cilvēku dzīvēs vai nu konstruktīvi kā radošs impulss, vai destruktīvi - kā neiroze un citas psihiskas slimības.
Ja XII namā atrodas tādas nozīmīgas planētas kā Saule, Mēness vai planētu steliums, iespējams, ka cilvēks būs reliģiska persona (mūks, priesteris), ārsts vai medmāsa, strādās labdarības jomā (piemēram, kā patversmes sociālais darbinieks) vai arī būs radoša personība - mūziķis, dzejnieks.
Līderisms un X nams. Dalailamas daudzpusība
Garīgas intereses, interese par reliģiju un līdzcietība piemīt daudziem cilvēkiem, taču ne visi no tiem kļūst par garīgiem līderiem, proti, personībām, kuras spēj piesaistīt citu uzmanību, iegūt autoritāti un kļūt par paraugu citiem. Tāpēc, meklējot iespējamo garīgo līderi, ir jāpievērš uzmanība arī kartes X namam - kādā zīmē tas atrodas, kas ir nama pārvaldnieks, kādas planētas atrodas namā. X nams vēsta par kartes saimnieka statusu sabiedrībā - tas rāda, vai cilvēks var iegūt ietekmi sabiedrībā, vai spēj būt autoritāte un - kādā jomā.
Piemēram, XIV dalailamas dzimšanas kartē MC atrodas Zivīs, kas norāda uz to, ka šā cilvēka autoritāte un karjeras realizācija var īstenoties reliģijas, garīgo mācību, labdarības, veselības aprūpes sfērā. (skat. karti).
Interesanti, ka dalailamas kartē ir spilgti izteikta Pūķa aspektu figūra, kuras virsotni Zivīs (un IX namā) veido Saturns, vienā sānā atrodas Saule Vēzī, bet otrā - Jupiters Skorpionā, savukārt otru «pūķa» virsotni veido Mēness un Neptūna savienojums. Tas liecina par daudzpusīgu personību, kas vienlaikus spēj izpausties vairākās sfērās. Saturns Zivīs IX namā var norādīt uz garīgas izglītības apguvi, piederību kādai striktai (jo Saturns!) garīgai skolai. Šis cilvēks būs talantīgs skolotājs, jo Saturns ir labi aspektēts - tā harmoniskie aspekti ar Sauli un Jupiteru norāda uz skaidru domāšanu, prasmi plānot, stratēģisku lietu redzējumu, mēra izjūtu, taisnīgumu.
Uz lielas personības vērienu un iespējamu sabiedrisku nozīmīgumu norāda arī apstāklis, ka šajā kartē viens no dzimšanas valdniekiem (planēta, kas atrodas uz ascendenta vai tuvu tam, kā arī I nama pārvaldnieks) ir Saule. Saule I namā un jo īpaši Saule kā dzimšanas valdnieks - optimistiska personība, kas izstaro siltumu, entuziasmu, iedvesmo apkārtējos. Cilvēks ar augstām prasībām pret sevi un citiem, kam svarīgi arī pašapliecināties. Šis cilvēks, ienākot telpā, uzreiz būs pamanāms un jau no pirmā iepazīšanās brīža izcelsies, atstās iespaidu. Savukārt Saules harmoniskais aspekts ar Mēnesi un Neptūnu norāda uz bagātu iztēli, garīgu iedvesmu, augstu apziņas stāvokli (Saule/Neptūns), labu veselību un materiālo stāvokli, veiksmi (Saule/Mēness). Mēness un Neptūna savienojums kā tāds gan netiek uzskatīts par harmonisku aspektu, taču šajā kontekstā tas norāda uz paaugstinātu psihisku jūtīgumu un, iespējams, medija spējām. Jāņem vērā, ka Mēness kā Vēža zīmi pārvaldošā planēta līdzās Saulei arī ir viens no XIV dalailamas kartes dzimšanas valdniekiem, tāpēc - īpaši nozīmīga planēta. Ja kāds no dzimšanas valdniekiem atrodas III namā, kā tas ir šajā gadījumā, kartes īpašniekam piemīt dzīvs prāts, labas runas un organizatoriskas dotības, viņš bieži dodas darījumu braucienos un parādās masu informācijas līdzekļos.
«Pūķis» ir arī ļoti dinamiska aspektu figūra. Lai gan to veido harmoniskais Lielais trins un Mazais trins, tā centrālā ass ir opozīcija, kas piešķir šim veidojumam personības attīstībai nepieciešamo iekšējo spriedzi. Harmoniskie aspekti paši par sevi negarantē, ka cilvēks pilnībā īstenos savu potenciālu - tie ir drīzāk kā talants, kas ir dots, tas, kas nāk viegli, «pats no sevis». Lai pilnībā īstenotu šos talantus, natālajā kartē nepieciešami arī spriedzes aspekti - tie liek cīnīties, pārvarēt sevi un ierobežojumus. XIV dalailamas gadījumā «pūķa» centrālo aso veido Saturna un Mēness/Neptūna opozīcija. Saturna/Mēness spriedzes aspekti pamatā nozīmē emocionālas grūtības, grūtības un ierobežojumus bērnībā, bet Saturna/Neptūna opozīcija vēsta par vilšanos ideālos, garīgiem pārdzīvojumiem, slepenām bēdām un nelaimēm, nabadzību, apmelojumiem, ko pārvarēt var tikai ar garīgas pašdisciplīnas un uzticības ideāliem palīdzību.
Jupiters - skolotājs un autoritāte
Antīkajā mitoloģijā Jupiters (romiešiem) jeb Zevs (grieķiem) bija galvenais no dieviem, dievu valdnieks. Astroloģijā Jupiters simbolizē: 1) jebkura veida paplašināšanos, izaugsmi, zināšanu apguvi, bagātību; 2) autoritāti, godu, atzinību, morālo vērtību sistēmu sabiedrībā; 3) mecenātismu, aizgādību. Jupitera lomas - Skolotājs (tieši tā, ar lielo S), aizgādnis, labdaris, sponsors, filozofs, ceļotājs - pētnieks, zinātnieks, liela mēroga reliģisks sludinātājs. Jupiters simbolizē tieksmi sasniegt augstas zināšanas - tas saistās ne vien ar Zivju, bet arī ideālistisko un izzināt kāro Strēlnieka zīmi, modernajā astroloģijā - pat tikai ar Strēlnieku, Zivis atstājot Neptūnam. Jupiters senajā un viduslaiku astroloģijā tika dēvēts par Lielo labvēli (Greater Benefic - angļu val.) Tāpēc plašu ievērību guvušam garīgajam līderim nepieciešams arī labi apektēts un spēcīgs Jupiters. Tieši tāds, kāds ir XIV dalailamam.
XIV dalailamas kartē Jupiters ir Skorpionā un V namā. V nams - tas ir radošums, aktiermāksla, prasme uzstāties publiski, bērni, mīlestība, aizrautība un spēles. Neapšaubāmi, dalailama ir līderis, kas māk publiski uzstāties un pulcēt milzu auditorijas. Jupiters V namā - lielformāta izrāžu meistars. Un, lai gan fizisku bērnu viņam kā budistu mūkam nav, milzīgs skaits cilvēku uzskata viņu par savu garīgo tēvu. Bet Jupiters Skorpionā piešķir tā saimniekam labu intuīciju, uzņēmēja dotības un savdabīgu magnētisku šarmu.
XIV dalailamas Jupiteram bez jau minētajiem harmoniskajiem aspektiem ar Sauli, Saturnu, Neptūnu un Mēnesi ir arī viens spriedzes aspekts - opozīcija ar Urānu. Tas personībai piešķir nelielu noslieci uz avantūrismu, neatkarību, arī - nelabvēlīgus sociālos apstākļus, kā arī noslieci strauji saraut dažādu veidu attiecības - bez paskaidrojuma aiziet no mājām, pamest darbu utt. Šo ietekmi pārvarot, cilvēks attīsta sevī taisnīgumu, iekšēju brīvību un garīgu neatkarību.
Garīgas transformācijas. Pāvests Francisks un VIII nams
Interesanti, ka Saturns Zivīs un ascendents Vēzī, kā tas ir nule aplūkotajā XIV dalailamas kartē, ir vēl vienam no mūslaiku ietekmīgākajiem garīgajiem līderiem - pāvestam Franciskam. Tiesa gan, ar to arī līdzība beidzas.
Pāvesta Franciska I natālās kartes Saturns līdz ar lielāko daļu Zivju zīmes atrodas VIII namā, kura atslēgvārdi - transformācija, nāve un atdzimšana, bīstami notikumi, briesmas dzīvībai, mantojums, kredīti, bankas, «lielās finanses». Tā kā viena no, ja ne pati būtiskākā, VIII nama tēmām ir transformācija, arī šis nams ir nozīmīgs potenciāla garīgā meklētāja un/vai līdera kartē. VIII nams stāsta par apstākļiem, kādos cilvēka dzīvē var notikt būtiskas transformācijas. XIV dalailamas kartē VIII nams nešķiet nozīmīgs - tas ir «tukšs», tajā neatrodas planētas. Tas visā kopumā atrodas Ūdensvīra zīmē, līdz ar to tā pārvaldnieks ir viens pats Urāns. Un, šķiet, XIV dalailamas dzīvē nav bijušas tādas milzu garīgas transformācijas, par kādām dažkārt runā garīgu meklējumu sakarā - proti, ka cilvēks, pārciešot smagu slimību vai pat klīnisko nāvi, pamostas ieguvis mistisku pieredzi un radikāli izmainījies. XIV dalailama, kā zinām no neskaitāmajiem viņa biogrāfijas aprakstiem, ienāca pasaulē jau «gatavs» - kā iepriekšējā dalailamas reinkarnācija. Viņš netika cīnījies un mocījies, lai iegūtu šo garīgo statusu un kļūtu par dalailamu - viņu kā mazu zēnu pēc īpašām pazīmēm atrada, nogādāja klosterī un izglītoja, tā palīdzot kļūt par to, kas viņš būtībā jau bija.
Pāvesta Franciska, laicīgā dzīvē - Horhe Mario Bergoljo, garīgais ceļš acīmredzot bijis ērkšķaināks, un, iespējams, šeit tiešām varam runāt par garīgu transformāciju caur darbu, ciešanām un pārdzīvojumiem. Vispirms jau pati natālās kartes kopaina, salīdzinot ar dalailamas līdzsvaroto un harmonisko karti, ir daudz saspringtāka, tajā vairāk spriedzes aspektu. Harmonisku aspektu figūru, kā dalailamas kartē, šeit nav, taču ir divi T kvadrāti jeb puskvadrāti (Plutons-Urāns-Venera un Saturns- Saule-Neptūns), kas liecina gan par ierobežojumu pārvarēšanu, gan smagu darbu, sasniedzot iecerēto. Dzimšanas valdnieks Mēness šeit atrodas Ūdensvīrā, kas neskaitās pati komfortablākā zīme Mēnesim - iespējams, agrīnā vecumā Horhe Mario bieži juties vientuļš un nesaprasts. Otrkārt - Mēnesi «ievaino» arī kvadrāts ar Urānu (nervu spriedze, eksistenciālas vientulības sajūtas, pēkšņi emocionāli triecieni, asas emocionālas sāpes, nedrošības izjūta). Savukārt Saturns VIII namā Zivīs - transformācija notiek caur pacietīgu garīgo kalpošanu, pienākuma izpildi, paškontroli, askēzi, vientulību. Ļoti atbilstoši jezuītu priesterim Horhe Mario Bergoljo, kurš bija zināms kā personīgo vajadzību ziņā ārkārtīgi pieticīgs, pat askētisks draudzes gans. Garīgo aicinājumu kļūt par priesteri jaunais Horhe Mario bija piedzīvojis jau 17 gadu vecumā dievkalpojuma laikā, un tālāko itāļu imigrantu daudzbērnu ģimenes atvases ceļu raksturo cītīga kalpošana, mācības garīgajās institūcijās un pakāpeniska virzīšanās uz priekšu Baznīcas hierarhijā. Bergoljo darbību Buenosairesas bīskapa un vēlāk kardināla amatā raksturo doktrināls konservatīvisms un interese par sociālā taisnīguma jautājumiem, turklāt nākamā pāvesta popularitāti veicināja joprojām piekoptais ļoti vienkāršais dzīves stils. Būdams kardināls, Horhe Mario Bergoljo dzīvoja mazā dzīvoklītī, nevis kardināla rezidencē, bieži pārvietojās sabiedriskajā transportā un pats gatavoja sev ēst. (skat. karti).
Interesanti, ka pāvesta MC tuvumā atrodas pārsteigumu un inovāciju planēta Urāns, kas norāda uz pārsteidzošiem pavērsieniem karjeras un statusa sakarā. Un tiešām - lai gan Bergoljo bija viens no kandidātiem uz pāvesta amatu jau iepriekšējās vēlēšanās, tajās, kurās ievēlēja vācu kardinālu Racingeru - pāvestu Benediktu XVI, kurš vēlāk atkāpās no amata, argentīniešu kardināla nokļūšana baznīcas virsotnē plašākai publikai bija negaidīta. Kā pāvests viņš bija netradicionāls, pārsteidzošs un pat revolucionārs - cik nu tas iespējams tik konservatīvā un stabilā institūcijā kā katoļu baznīca. Daudzējādā ziņā uz Francisku I var attiecināt vārdu «pirmais» - pirmais Latīņamerikas izcelsmes pāvests, pirmais jezuītu pāvests, pirmais pāvests, kurš izvēlējies tikt saukts par godu svētajam Asīzes Franciskam, nabadzīgo ļaužu un dzīvnieku aizgādnim.
Svētā Terēze no Avilas un mistiskā pieredze
Atšķirībā no XIV dalailamas, kurš piedzima jau «gatavs», un pāvesta Franciska I, kurš savu garīgā līdera statusu ieguva pacietīgā un pakāpeniskā kalpošanā, Sv. Avilas Terēze garīgu atklāsmi guva spēji - smagas slimības laikā. Šī XVI gs. spāņu mistiķe bija dzimusi turīgā un dievbijīgā aristokrātu ģimenē. Jau sešu gadu vecumā iemācījusies lasīt, kas tajā laikā meitenei nebija gluži parasti. Romantiski noskaņotās meitenes mīļākā lasāmviela bijuši bruņinieku romāni (viņa pati jaunībā esot vienu tādu sarakstījusi), kā arī stāsti par svēto un mocekļu dzīvi. Leģenda vēsta, ka reiz kopā ar brāli Rodrigo Terēze pat aizbēgusi no mājām, lai dotos uz musulmaņu zemēm sludināt Kristus mācību. Tomēr abi nepilngadīgie bēgļi tika drīz vien atrasti un aizturēti. Terēzes tēvs savai skaistajai un gudrajai meitai vēlēja mierīgu pasaulīgu dzīvi, kas nozīmēja: izdevīgas precības ar piemērotu līgavaini. Taču Terēzei bija citi plāni - 20 gadu vecumā viņa iestājās karmelītu klosterī. Drīz pēc iestāšanās klosterī jauniete smagi saslima - viņa pat kļuvusi paralizēta un tikusi atgriezta tēva mājās nomirt. Leģenda vēsta, ka slimošanas laikā Terēzi piemeklējušas garīgas vīzijas un redzējumi. Lai nu kā, brīnumainā kārtā atveseļojusies un atgriezusies klosterī, Terēze kļuva par vienu no ordeņa autoritātēm, kura dibināja «baskāju karmelītu» kustību. 1622. gadā kanonizētā Sv. Avilas Terēze pasaules vēsturē iegājusi ne vien kā karmelītu kopienu reformatore, bet arī rakstniece, kas būtiski ietekmējusi spāņu literatūras attīstību. (skat. karti).
Sv. Avilas Terēzes dzimšanas kartē ascendents atrodas Zivju zīmes beigās, 28 grādos. Zivju zīme pilnībā novietota XII namā, kura slieksnis atrodas 17 grādos Ūdensvīrā. Gandrīz uz paša XII nama sliekšņa atrodas mistiķu planēta Neptūns, kurš turklāt ir harmoniskos aspektos ar Sauli/Merkuru un Jupiteru/Marsu. Tātad teju vai «mistiķa paraugkomplekts»! Tiesa gan, Terēzes dzīves laikā «augstākās planētas» astrologiem vēl nebija zināmas, un ir astrologi, kas iesaka tās neizmantot, analizējot pirms to atklāšanas dzīvojušo cilvēku kartes. Līdz ar to par Terēzes dzimšanas valdnieku varam uzskatīt Jupiteru un arī Veneru, kas atrodas Zivju zīmes pēdējā grādā. Jupiteru redzam III namā Dvīņos (rakstniecība!) savienojumā ar Marsu. Marsa/Jupitera konjunkcija ir spriedzes aspekts, kurš var izraisīt konfliktus, nesavaldību, nerēķināšanos ar sociālajām normām. Zināmā mērā tieši tas Sv. Avilas Terēzei arī ir bijis raksturīgi - savā darbībā viņa nereti nonākusi konfliktā ar Baznīcas vadību, un vienu brīdi inkvizīcija pat bija aizliegusi izplatīt viņas slavenāko literāro darbu - autobiogrāfiju.
Transformatīvais VIII nams Sv. Avilas Terēzes kartē atrodas Skorpionā, tā pārvaldnieks tātad ir Plūtons vai, lietojot veco septiņu planētu sistēmu - Marss. Plūtons atrodas savienojumā ar MC pēdējā Strēlnieka grādā, bet Marss, kā jau minējām - III namā Dvīņos. Šķiet, Terēzes garīgajās transformācijās būtiska nozīme bija rakstītajam vārdam, spējai un vajadzībai izteikties ar rakstītā vārda palīdzību. Starp citu, uz literārām dotībām un spēju strukturēti paust domas norāda arī Saules/Merkura - Saturna trigons.