PRAKTISKĀ ASTROLOĢIJA. Dzies­mu svēt­kiem zvaig­žņu lab­vē­lī­ba

© f64

Līdz 8.jūlijam Rīgā norisinās XXVI Vispārējie latviešu Dziesmu un XVI Deju svētki. Kā tas nāk, ka šī tra­dī­ci­ja ir ne ti­kai ār­kār­tī­gi dzī­vot­spē­jī­ga, bet, par spī­ti da­žā­du lai­ku šķēr­šļiem, tur­pi­na za­rot, zelt un zie­dēt? Vie­na no ver­si­jām – mū­su pirm­ie dzie­dā­ša­nas svēt­ki no­ti­ku­ši as­tro­lo­ģis­ki ļoti pie­mē­ro­tā lai­ka brī­dī – la­bā­ku mek­lē­dams ne­at­ra­dī­si!

I Vis­pār­īgie lat­vie­šu dzie­dā­ša­nas svēt­ki no­ti­ka Rī­gā 1873. ga­dā. Tos tad arī pie­ņemts uz­ska­tīt par at­skai­tes pun­ktu, to­mēr tuk­šā vie­tā tie ne­ra­dās, tā­pēc ir liet­de­rī­gi pa­lū­ko­ties, kas tad īs­ti no­ti­ka pirms tam.

Sā­kums ne­maz ne­bi­ja šeit

Lai kā arī var­būt mums ne­gri­bē­tos to zi­nāt un ska­ļi at­zīt (jo mēs, mēs ta­ču esam tie dzies­mo­tā­kie!), bet pirm­ie aiz­met­ņi, tā ma­zā sēk­li­ņa, nāk no vā­cis­ki ru­nā­jo­šo zem­ēm. Ti­kai pēc tam, se­ko­jot Aus­tri­jas, Vā­ci­jas un Švei­ces pa­rau­gam, arī Bal­ti­jas val­stīs sa­ro­das dzie­dā­ša­nas pul­ci­ņi un tiek rī­ko­ti sa­dzie­dā­ša­nās svēt­ki; tra­dī­ci­jas iz­vei­di ro­si­na Bal­ti­jas vā­cu de­mo­krā­tis­kās in­te­li­ģen­ces dzie­dā­ša­nas un mū­zi­kas bied­rī­bu di­bi­nā­ša­na. Jā, jā, pir­mais no­zī­mī­gais kop­dzie­dā­ša­nas pa­sā­kums jau tā­la­jā 1836. ga­dā bi­ja do­māts... vā­cu ko­riem! To­reiz Rī­gā ti­ka sa­rī­ko­ti pirm­ie vā­cu sa­bied­rī­bas Mū­zi­kas jeb Dau­ga­vas svēt­ki. 1857. ga­dā jau no­ti­ka 1. Bal­ti­jas vī­ru ko­ru dzie­dā­ša­nas svēt­ki Rē­ve­lē (tag. Tal­li­nā), 1861. ga­dā - 1. Bal­ti­jas dzies­mu svēt­ki Rī­gā. Vā­cu ko­ros dzie­dā­ja arī zi­nāms lat­vie­šu skaits. Ie­spē­jams, ra­dās do­mas - vai tad mēs ne­va­ram? Ga­lu ga­lā tas ta­ču sa­kri­ta ar lat­vie­šu tau­tas na­ci­onā­lās iden­ti­tā­tes vei­do­ša­nās lai­ku, ar tau­tas ga­rī­go at­mo­du, jaun­lat­vie­šu kus­tī­bu; ar tau­tas ga­ra man­to­ju­ma ap­zi­nā­ša­nos utt. Lai nu kurš ko prā­to­ja, bet pa­vi­sam kon­krē­ti aiz­gū­to vāc­bal­tu dzies­mu svēt­ku ide­ju re­ali­zē­ja mā­cī­tājs un rakst­nieks Ju­ris Ne­ikens, jau 1864. ga­dā sa­rī­ko­jot lat­vie­šu vī­ru ko­ru dzie­dā­ša­nas svēt­kus Dik­ļos, tiem lai­kiem ie­vē­ro­ja­mu pa­sā­ku­mu ar se­šiem ko­riem un 120 dzie­dā­tā­jiem. Starp ci­tu, jau 19. gad­sim­ta pir­ma­jā pus­ē, kad dzim­tbū­ša­na ti­ka at­cel­ta Kur­ze­mē un Vid­ze­mē, šo no­va­du taut­sko­lās mā­cī­ja ko­ra dzie­dā­ša­nu, un tie­ši lau­ku dzie­dā­ša­nas bied­rī­bu un baz­nī­cu ko­ri bi­ja no­zī­mī­gā­kie Lat­vi­jas ko­ru kus­tī­bas aiz­sā­cē­ji un vei­ci­nā­tā­ji. Arī tau­tas­dzies­mas ti­ka dzie­dā­tas tra­di­ci­onā­la­jā lau­ku sa­bied­rī­bā, un ta­gad, pa­tei­co­ties pir­mo lat­vie­šu kom­po­nis­tu cen­tie­niem tās ap­da­ri­nāt, tās nu ie­kļu­va arī ko­ru re­per­tu­ārā, kļūs­tot par ļo­ti spē­cī­gu vie­no­jo­šo ele­men­tu.

Dik­ļu pie­mē­ram se­ko­ja ci­tur Vid­ze­mē un Kur­ze­mē, pie­mē­ram, 1870. ga­dā Kur­ze­mes dzie­dā­ša­nas svēt­kos Do­be­lē jau sa­dzie­dā­ja 400 ko­ris­tu. Tū­līt tad arī Rī­ga vairs ne­va­rē­ja pa­likt ma­lā, un ne­sen di­bi­nā­tā Rī­gas Lat­vie­šu bied­rī­ba uz­ņē­mās or­ga­ni­zēt I Vis­pār­īgos lat­vie­šu dzies­mu svēt­kus.

Lat­vie­ši «aiz­ru­nā­ja» sev iz­de­vī­gā­ko lai­ku?

In­te­re­san­ti, ka arī vā­cis­ki ru­nā­jo­šo zem­ēs dzie­dā­ša­nas svēt­ku (to­laik dē­vē­tu par «Sing Fest») ide­ja bi­ja sais­tī­ta ar to­laik vi­sā Eiro­pā no­zī­mī­ga­jām na­ci­onā­li de­mo­krā­tis­ka­jām kus­tī­bām un vē­lē­ša­nos ko­pā ap­lie­ci­nāt na­ci­onā­lās ide­jas.

Ta­ču Rie­tum­ei­ro­pas zem­ēs šī tra­dī­ci­ja pa­ma­zām iz­nī­ka, bet pie mums plaukst un zeļ. Pro­tams, ro­das vēl­me pa­pē­tīt - kā­dēļ šāds fe­no­mens? Lat­vie­ši jau to­mēr tā­di vien­sēt­nie­ki pēc da­bas un uz lie­lu brā­ļo­ša­nos nav ne­maz tik nas­ki. Ta­ču Dzies­mu svēt­ki ir ne ti­kai iz­dzī­vo­ju­ši cau­ri vis­iem lai­kiem, ka­riem un re­žī­miem, tur­klāt ne­pa­lie­kot vien ie­kon­ser­vē­tas, sa­stī­vi­nā­tas un pēc la­van­dām (var­būt pa­rei­zāk - pēr­na­jām jā­ņu­zā­lēm) smar­žo­jo­šas tra­dī­ci­jas sta­tu­sā, bet ar­vien tur­pi­na at­tīs­tī­ties vēl pla­šāk un krāš­ņāk, kļūs­tot par No­ti­ku­mu. Pir­ma­jos svēt­kos (un tas bi­ja to­lai­ku gran­di­ozā­kais kop­dzie­dā­ša­nas pa­sā­kums Rī­gā!) pie­da­lī­jās 1003 dzie­dā­tā­ji un 30 or­ķes­tra mū­zi­ķi.

Tā kā ir zi­nāms pre­cīzs laiks, kad no­ti­ka pirm­ie Dzies­mu svēt­ki, ie­spē­jams iz­vei­dot šā pa­sā­ku­ma zvaig­žņu kar­ti, lai pa­lū­ko­tu, vai pa­tie­šām tie­ši pirm­ie kop­dzie­dā­ša­nas svēt­ki, tē­lai­ni iz­sa­ko­ties, ir tā aug­lī­gā sēk­la, no ku­ras iz­au­dzis un sa­kup­lo­jis di­žens ozols. Iz­rā­dās, pa­tie­si to­laik bi­jis re­ti lab­vē­līgs pla­nē­tu stā­vok­lis! Ne­kā­du pre­cī­zu zi­ņu gan par to nav, bet glu­ži ne­vi­ļus nāk prā­tā zi­nā­mā mē­rā spe­ku­la­tī­va do­ma, vai ti­kai svēt­ku rī­ko­tā­jiem ne­bi­ja kāds sa­kars ar tā lai­ka ezo­tē­ri­ķiem, okul­tis­tiem vai as­tro­lo­giem, jo tik pie­mē­ro­tu zvaig­žņu stā­vok­li pa­sā­ku­mam ar tāl­ejo­šu at­tīs­tī­bu grū­ti at­rast. No as­tro­lo­ģis­kā vie­dok­ļa ak­tī­vo fak­to­ru dau­dzums šai die­nā stip­ri pār­sniedz vi­dē­jos rā­dī­tā­jus! To­mēr tik­pat la­bi ie­spē­jams, ka viss no­ti­cis at­bil­sto­ši tā lai­ka ga­ram, vien­kār­ši - ide­ālā vie­tā un lai­kā.

«Pirms ķē­ros pie I Vis­pār­īgo lat­vie­šu dzies­mu svēt­ku as­tro­lo­ģis­kās kar­tes iz­vei­des, šau­bī­jos, vai tie­šām ta­jā būs pie­tie­ka­mi uz­ska­tā­ma aina, lai va­rē­tu to pie­ņemt par kā­du no­teik­tu at­skai­tes pun­ktu lat­vie­šu na­ci­onā­lās iden­ti­tā­tes vei­do­ša­nās pro­ce­sā. To­mēr, re­dzot re­zul­tā­tu, ar pil­nu pār­lie­cī­bu var teikt: tas ir stāsts par lat­vie­šiem; tas ir stāsts par na­ci­onā­lās iden­ti­tā­tes un paš­ap­zi­ņas vei­do­ša­nos. Arī ini­ci­atī­vas un iz­ai­ci­nā­ju­ma ša­jā stās­tā ne­trūkst. La­bi sa­ska­tā­mas Dzies­mu svēt­kiem rak­stu­rī­gās tra­di­ci­onā­lās ie­zī­mes, kas sa­gla­bā­ju­šās arī mūs­die­nās,» sa­ka as­tro­logs Di­dzis Šķi­la.

Viss ne­re­dza­mām sai­tēm siets

Ar as­tro­lo­ģis­ko ana­lī­zi sais­tīts vēl kā­da in­te­re­san­ta lie­ta - I Vis­pār­īgie lat­vie­šu dzies­mu svēt­ki it kā sāk bū­vēt ne­re­dza­mu til­tu uz pirm­ās Lat­vi­jas Re­pub­li­kas dzim­ša­nu. Di­dzi šis as­pekts īpa­ši ie­in­te­re­sē­jis: «Viens no jau­tā­ju­miem, ku­ri man ra­dās, vei­do­jot šo kar­ti, bi­ja - vai tā uz­rā­dīs kā­du sais­tī­bu ar vē­lāk ta­pu­šo val­stis­ko vei­do­ju­mu - Lat­vi­ju? Kā valsts Lat­vi­ja dzi­ma 18. no­vem­brī, tā­tad mū­su valsts pēc Sau­les zī­mes ir Skor­pi­ons. Šī zī­me 1873. ga­da kar­tē ak­cen­tē­ta trīs­kār­ši: Aus­tru­mu ho­ri­zonts (ASC), Marss tu­vu lēk­tam un apakš­ējais Mē­ness mezgls zī­mes bei­gās. Pa­lū­ko­jot vēl da­žus pa­ra­met­rus abās kar­tēs, se­ci­nā­jums ir stip­ri vien­no­zī­mīgs - šie ho­ro­sko­pi ir sais­tī­ti un viens no ot­ra iz­rie­to­ši. Pēc no­zī­mes lat­vie­šu tau­tai šis no­ti­kums ir ne­pār­vēr­tē­ja­mi sva­rīgs, jo pa­stip­ri­na un ak­cen­tē na­ci­onā­lo no­zī­mī­bu un paš­ap­zi­ņu.»

As­tro­lo­ģis­kie da­ti, pro­tams, ir in­ter­pre­tē­ja­mi sa­mē­rā daudz­no­zī­mī­gi, bet fakts pa­liek fakts - pir­ma­jos Dzies­mu svēt­kos ska­nē­ja ti­kai di­vi lat­vie­šu kom­po­nis­tu skaņ­dar­bi. Viens no tiem - Bau­ma­ņu Kār­ļa «Dievs, svē­tī Lat­vi­ju!», un tie­ši to pēc 45 ga­diem iz­vē­lē­jā­mies par mū­su valsts him­nu. Tā skan jo­pro­jām. Glu­ži tā­pat, kā jo­pro­jām tiek svi­nē­ti Dzies­mu svēt­ki.

Rak­stā iz­man­to­ti ma­te­ri­āli no V. Bērz­kal­na grā­ma­tas «Lat­vie­šu dzies­mu svēt­ku vēs­tu­re: 1864-1940»; no dzies­mus­vet­ki.tv, le­to­ni­ka.lv u.c.

*

AS­TRO­LO­ĢIS­KAIS SKAID­RO­JUMS

Li­ris­kās, dros­mī­gās, sa­lie­dē­tās Jau­na­vas

Pro­tams, sī­ki iz­ana­li­zēt kar­ti mēs šeit ne­va­ram - tam bū­tu va­ja­dzīgs žur­nā­la spe­ci­āl­iz­lai­dums, vel­tīts lie­lam pē­tī­ju­mam. To­mēr at­ļau­tās tel­pas ie­tva­ros gal­ve­no ie­ski­cēt var.

PA arhīvs

Vis­a as­tro­lo­ģis­kās kar­tes di­na­mi­ka ir ļo­ti pie­sā­ti­nā­ta un ta­jā pa­šā lai­kā - sa­ba­lan­sē­ta. Skor­pi­ona zī­mē un I na­mā eso­šais Marss, kas at­ro­das T kvad­ra­tū­ras vir­sot­nē, no­rā­da, ka šī ini­ci­atī­va ir pa­pil­du ka­ta­li­za­tors pa­stā­vo­šās kār­tī­bas cī­ņā ar glo­bā­la­jiem pār­mai­ņu vē­jiem, ko ie­nes Sa­tur­na un Urā­na opo­zī­ci­ja. Di­dzis Šķi­la pie­ļauj, ka tie­ši šis punkts ir kar­tes at­slē­ga. Mar­sa po­zī­ci­ja no­rā­da, ka šis pa­sā­kums sa­vā zi­ņā bi­ja pro­vo­kā­ci­ja un uz­drīk­stē­ša­nās, to­mēr arī sa­lie­dē­ša­na, jo tas šķiet pie­mē­ro­tā­kais at­slēg­vārds Nep­tū­nam uz Rie­tu­mu ho­ri­zon­ta (DSC) Auna zī­mes bei­gās - tā ir lo­ģis­ka kul­mi­nā­ci­ja Nep­tū­na ce­ļam cau­ri šai zī­mei. Nep­tūns Auna zī­mē dod arī ga­ra spē­ku, zi­nā­mu he­ro­is­mu. Starp ci­tu, Nep­tūns ir «at­bil­dī­gais» arī par mū­zi­ku, bet mū­zi­ka - tā ir dvē­se­les va­lo­da, kas aiz­tie­cas smal­kā­ko pa­sau­ļu di­men­si­jās, ku­ras cil­vēks ar ik­die­niš­ķo ma­ņu pa­lī­dzī­bu ne­tver. As­tro­lo­ģis­ki ana­li­zē­jot tā­du pa­rā­dī­bu kā dzies­ma, to vai­rāk vai ma­zāk aso­ci­ē ar Ūdens sti­hi­ju. Ūdens sti­hi­ju pār­stāv trīs Ūdens zī­mes - Vē­zis, Skor­pi­ons, Zi­vis. Īsi tās rak­stu­ro­jot, var teikt, ka Vē­zim vis­la­bāk pie­stā­vēs šū­puļ­dzies­ma un sa­dzī­vis­kās tau­tas dzies­mas, Skor­pi­onam - ka­ra dzies­mas un ma­ģis­kās dzies­mas (bu­ram­vār­di), ri­tu­ālās dzies­mas; Zi­vīm - him­na, na­ci­onā­li pat­ri­otis­kās, re­li­ģis­kās dzies­mas, man­tras.

Vie­nā no Ūdens sti­hi­jas zī­mēm, Vē­zī, IX na­mā, at­ro­das Sau­le, kas arī ir in­ter­pre­tē­ja­ma kā vis­pie­mē­ro­tā­kā po­zī­ci­ja na­ci­onā­la kul­tū­ras pa­sā­ku­ma or­ga­ni­zē­ša­nai. IX nams ap­zī­mē ap­zi­ņas pa­pla­ši­nā­ša­nu, pie­dzī­vo­ju­mus, brī­vī­bu.

No­zī­mī­ga kon­fi­gu­rā­ci­ja kar­tē ir arī lie­lais Mē­ness (kas tu­vo­jas piln­brie­dam), Nep­tū­na un Ju­pi­te­ra trins. Pa­vi­sam vien­kār­šo­ti un la­ko­nis­ki sa­kot - pū­lis, mū­zi­ka, emo­ci­jas, tur­klāt tas viss ar kriet­nu op­ti­mis­ma no­krā­su.

Tur­klāt Ju­pi­ters zī­mi mai­na rei­zi ga­dā un tie­ši to­dien sā­cis ce­ļu Jau­na­vas zī­mē. Tas ir laiks, kad ide­jas pār­top re­ali­zā­ci­jā. Pats Ju­pi­ters no­zī­mē ār­ēju eks­pan­si­ju, bet ne ag­re­sī­vu, tie­ši ot­rā­di - vēr­stu uz sa­drau­dzī­bu, sa­ka­ru di­bi­nā­ša­nu, mie­rī­gu kon­tak­tu vei­do­ša­nu. Vie­na no Ju­pi­te­ra fun­kci­jām ir so­ci­ali­zā­ci­ja, in­di­vī­da un so­ci­uma har­mo­nis­ka in­teg­rā­ci­ja, arī - sa­dar­bī­ba, kon­tak­ti, pa­pla­ši­nā­ša­nās. So­ci­ālo prin­ci­pu ie­vē­ro­ša­na sa­vu­kārt nav ie­spē­ja­ma bez ci­tas Ju­pi­te­ra fun­kci­jas at­ri­bū­ta - au­to­ri­tā­tes. Tā sais­tī­ta ar sko­lo­tā­ju un va­do­ņu in­sti­tū­ci­ju. Pro­tams, kop­ko­ris nav ie­do­mā­jams bez virs­di­ri­ģen­ta, de­ju rak­stu vei­do­tā­ji - bez virs­va­dī­tā­ja! Tur­klāt X nams no­sa­ka so­ci­ālos un pro­fe­si­onā­los pa­nā­ku­mus.

Ju­pi­ters tie­ši ša­jā die­nā ak­tu­ali­zē­jis Jau­na­vas zī­mi, sa­vu­kārt as­tro­lo­gu vi­dē do­mi­nē­jo­šais uz­skats ir, ka lat­vie­ši kā nā­ci­ja at­bilst Jau­na­vas rak­stu­ro­ju­mam. Ja lai­ku, kad for­mē­jās svēt­ki, uz­ska­tām arī par lai­ku, kad vei­do­jās mū­su iden­ti­tā­te, šis va­rē­tu būt viens no pa­pil­du ar­gu­men­tiem par la­bu šim vie­dok­lim.

Ie­spē­jams, tie, kas ne­daudz zi­na kaut ko par as­tro­lo­ģi­ju un zīm­ju īpa­šī­bām, būs ne­iz­prat­nē - pie­ņem­sim, ka lat­vie­ši kā et­noss vis­la­bāk at­bilst Jau­na­vas zī­mei pie­dē­vē­tiem rak­stu­ro­ju­miem, bet Jau­na­va ne­pa­vi­sam nav ten­dē­ta uz dzie­dā­ša­nu, sa­vu­kārt mēs sa­vu na­ci­onā­lo iden­ti­tā­ti cie­ši ar to sais­tām. Di­dzis Šķi­la vēl pie­bilst: «Tur­klāt lat­vie­ši dzies­mu iz­ceļ kā ļo­ti no­zī­mī­gu as­pek­tu jeb­kā­dos ap­stāk­ļos - sā­kot no sa­dzī­vis­kas dzie­dā­ša­nas vie­sī­bās līdz pat Tre­ša­jai at­mo­dai, ku­ru arī pa­sau­lē pa­zīst kā Dzies­mo­to re­vo­lū­ci­ju. To var iz­skaid­rot ti­kai kā pa­ra­dok­su, kas as­tro­lo­ģi­jā un her­mē­tis­mā iz­pausts kā du­ālis­ma prin­cips. Pie­mē­ram, Ziv­ju laik­me­tā, kad cil­vē­cei bi­ja jā­ap­gūst šai zī­mei rak­stu­rī­gas kva­li­tā­tes un īpa­šī­bas, ļo­ti ak­tī­vi at­tīs­tī­jās prag­ma­tis­kās zi­nāt­nes un ra­ci­onā­lais ma­te­ri­ālisms, kas rak­stu­rīgs Jau­na­vas zī­mei. Tā arī lat­vie­ši sa­vas Jau­na­vai at­bil­sto­šās īpat­nī­bas spē­ja sa­gla­bāt, uz­tu­rēt un at­tīs­tīt, vis­ti­ca­māk, līdz­sva­ro­jot sa­vu sav­ru­po sau­su­mu ar opo­zī­ci­jā eso­šo, Ziv­ju zī­mei rak­stu­rī­go sa­plūs­mi vie­no­tā vib­rā­ci­jā.»

Vēl kā­da in­te­re­san­ta ni­an­se - kat­rai zī­mei rak­stu­rī­gas sa­vas «mū­zi­kas klau­sī­ša­nās īpat­nī­bas». Jau­na­vai mu­zi­kā­lā gau­me for­mē­jas bēr­nī­bā, jau­nī­bā - un mēs ta­ču jo­pro­jām mī­lam mū­su se­nās dzies­mas, dzie­dā­tas vēl pirms šiem simt un vai­rāk ga­diem? Jā, un dzie­dam arī tās jo­pro­jām, da­žas pat kat­ros Dzies­mu svēt­kos, bet Jau­na­vai ir tā - ja kas ie­pa­tī­kas, to var klau­sī­ties arī des­mit tūk­stoš rei­žu, un ne­ap­niks! Nu, sa­kiet, vai tad mums jo­pro­jām asa­ras ne­sa­rie­šas, no­slē­gu­ma kon­cer­tā at­kal un at­kal iz­dzie­dot, pie­mē­ram, «Gais­mas pi­li»? Tur­klāt Jau­na­vu pie­velk li­ris­kums, un arī par šo tē­mu, šķiet, ko­men­tā­ri ir lie­ki.

«Pa­stā­vēs, kas pār­vēr­tī­sies»

Ve­ne­ra zī­mi mai­na bie­žāk - vi­dē­ji rei­zi mē­ne­sī, bet arī tas no­ti­cis tie­ši zī­mī­ga­jā die­nā. «Ve­ne­ras in­gre­si­ja jeb ie­ie­ša­na Dvī­ņu zī­mē tē­mas kon­tek­stā ie­zī­mē in­for­ma­tī­vi es­tē­tis­ko slā­ni, bet tās har­mo­nis­kie as­pek­ti ar opo­zī­ci­jā eso­šo Sa­tur­nu un Urā­nu no­rā­da uz dip­lo­mā­tis­ki sa­mie­ri­no­šiem spē­kiem, kas dar­bo­jas kā tre­šais punkts, caur ku­ru šai lai­ka no­griez­nī (Ve­ne­ras po­zī­ci­ja VI­II na­mā) var ri­si­nāt un trans­for­mēt ilg­lai­cī­gi pa­stā­vo­šo sprie­dzi. Sa­vu «fo­na to­ni» uz­dod Plū­tons, kas at­ro­das tu­vu aug­šē­jam Mē­ness mez­glam Vēr­sī. Jeb­ku­ras pla­nē­tas sa­vie­no­jums ar aug­šē­jo Mē­ness mez­glu pa­ras­ti no­rā­da uz kar­mis­ka­jiem uz­de­vu­miem, kas sa­vas ek­sis­ten­ces lai­kā bū­tu jā­pie­pil­da. Kā va­rē­tu in­ter­pre­tēt Plū­to­na sa­vie­no­ju­mu ar šo mez­glu VI­I na­mā Vēr­ša zī­mē? Ko­do­lī­gi iz­sa­ko­ties, uz­de­vums ir pār­dzim­ša­na ār­ējo spē­ku ie­tek­mē, un, ie­spē­jams, pār­dzim­ša­na kā vie­nī­gais turp­mā­kais pa­stā­vē­ša­nas veids. Kaut ko jau arī Rai­nis mums par to ir tei­cis...» in­ter­pre­tē as­tro­logs.

Vis­sa­rež­ģī­tāk šeit tul­kot Mer­ku­ra po­zī­ci­ju. Tas at­ro­das vis­aug­stāk ze­nī­tā tu­vu MC («me­di­um co­eli», no­sa­cīts «de­be­su vi­dus», as­tro­lo­ģi­jā - dzī­ves uz­de­vums), lai arī IX na­mā, bet bez ak­tī­viem as­pek­tiem ar ci­tām pla­nē­tām. Šā­da pla­nē­tas īpat­nī­ba as­tro­lo­gu sa­bied­rī­bā tiek in­ter­pre­tē­ta da­žā­di. «Ja I na­ma uz­de­vums ir at­bil­dēt uz jau­tā­ju­mu - kas tu esi?, tad ze­nīts vēs­ta par mēr­ķiem un sfē­rām, uz ku­rām ap­ska­tā­mais tie­cas. Šai ga­dī­ju­mā vis­aug­stāk pie de­bes­ju­ma bi­ja tie­ši šī pla­nē­ta. Vai at­bil­de bū­tu - uz izo­lē­tu paš­pie­tie­ka­mī­bu? Pret­ru­na ir ie­slēp­ta ša­jā in­di­kā­ci­jā, jo Mer­kurs ir ko­mu­ni­kā­ci­ju pla­nē­ta, sa­vie­no­tājs un in­for­ma­tors, bet bez as­pek­tiem ar ci­tām pla­nē­tām šī fun­kci­ja ie­ras­tā vei­dā ne­dar­bo­jas. Ru­nā­jot lī­dzī­bās - tas bū­tu kā te­le­grā­fa apa­rāts bez va­diem, tā­tad - ti­kai lo­kā­lai lie­to­ša­nai. Ie­spē­jams, tā­dā šķērs­grie­zu­mā mēs va­ram teikt, ka mēr­ķis ir paš­pie­tie­ka­mas su­ve­re­ni­tā­tes ap­zi­nā­ša­nās,» stās­ta Di­dzis.

Tie­sa, Mer­kurs, glu­ži tā­pat kā Urāns un MC, at­ro­das Lau­vas zī­mē. Šeit pa­rā­dās mo­ments, ka ne­pie­cie­ša­ma pub­li­ka, kam dzie­dāt, tā nav ti­kai tā­da sa­vē­jo ko­pā sa­nāk­ša­na un pa­dzie­dā­ša­na. Va­ja­dzī­gi klau­sī­tā­ji, va­ja­dzī­ga at­zi­nī­ba. Lau­vas zī­mes ie­tek­mi pa­už arī da­žā­das iz­rā­dī­ša­nās - ar tēr­piem, vai­ņa­giem, ka­ro­giem. Tas ir Dzies­mu svēt­ku gā­jiens, da­žā­di ci­ti pa­ma­nā­mi, krāš­ņi no­ti­ku­mi Dzies­mu svēt­ku or­bī­tā. Bet uz­stā­ša­nās pub­li­kai nav tuk­ša - te rak­stu­rī­ga lie­la ra­do­šā at­de­ve.

Vie­nī­gā ret­ro­grā­dā pla­nē­ta kar­tē ir Sa­turns, kas sim­bo­li­zē pa­stā­vo­šo kār­tī­bu, va­ru, ro­be­žas. To­mēr tas at­ro­das sa­vās nakts mā­jās, Ūdens­vī­rā, kur tas iz­pau­žas ci­tā­di - pa­rā­dās sa­va mēr­auk­la, savs vēr­tī­bas re­dzē­jums uz jeb­ku­ru lie­tu un no­ri­si; pra­sī­ba pēc iek­šē­jas pat­stā­vī­bas.

Horoskopi

Šogad jaunmēness Strēlnieka zīmē atnāk ļoti zīmīgā, simboliskā laikā un datumā. Pirmā jaunmēness diena iestājas 1.decembrī plkst. 8:21, kad arī rietumu pasaule šīs dienas vakarā aizdedz pirmo svecīti Adventes vainagā. Daudzos jo daudzos logos tiek aizdegta cerības gaismiņu gada tumšākajā laikā, gaidot dienu, kad gaisma atkal atgriezīsies. Un kad viss sāksies atkal no jauna, bet jau citādāk.