Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) vērtēs Latvijas energokompānijas "Latvenergo" tarifu projekta ekonomisko pamatotību, aģentūrai BNS pavēstīja SPRK sabiedrisko attiecību pārstāve Daiga Reihmane.
Viņa uzsvēra, ka SPRK veiks rūpīgu „Latvenergo” tarifu projekta izvērtējumu par ekonomisko pamatotību un atbilstību normatīvajiem aktiem.
Vienlaikus SPRK aicina Ekonomikas ministriju (EM) kā „Latvenergo” akcionāru un Labklājības ministriju (LM) kā atbildīgo valsts iestādi par sociālo politiku, ņemot vērā „Latvenergo” iniciatīvu celt tarifu, izmantot iespēju rast tiesiskus risinājumus sociāli atbildīgas politikas īstenošanai un atsevišķu sociālo grupu aizsardzībai.
„EM ir plaši izreklamējusi "Latvenergo" iesniegto elektrības tarifu projektu kā sociālo akciju, taču tas neatbilst sociālas kampaņas būtībai. Diemžēl nav saprasts, ka tarifu projektā nav paredzēts tarifus diferencēt atbilstoši iedzīvotāju maksātspējai vai pēc kādām citām sociālajām pazīmēm. Šādi EM paziņojumi ir aplami un sabiedrību maldinoši, un ir izraisījuši pamatotu sabiedrības pretreakciju un nepieciešamību izskaidrot notiekošo,” sacīja SPRK padomes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Ivars Zariņš.
SPRK pauž atbalstu LM iniciatīvai rast risinājumu, lai veidotu „sociāli atbildīgu politiku, ņemot vērā ikvienas iedzīvotāju grupas situāciju”.
„Tāpēc pašreizējos ekonomiskajos apstākļos, kad daudziem iedzīvotājiem ir samazinājusies maksātspēja, regulators aicina EM un LM izmantot iespēju veidot sociāli atbildīgu risinājumu un izstrādāt tam atbilstošus īstenošanas mehānismus, piemēram, „Latvenergo” kā valstij piederoša uzņēmuma peļņas daļas valsts budžetā novirzīšanu tādiem sociāli politiskajiem mērķiem kā atbalstam daudzbērnu ģimenēm, maznodrošinātajiem iedzīvotājiem, pensionāriem u.c. sociālajām grupām. Tā kā „Latvenergo” budžetā plāno gūt peļņu no neregulējamajiem darbības veidiem vairāku miljonu apmērā, šādu risinājumu ir iespējams rast, vajadzīga tikai politiskā griba,” klāstīja Zariņš.
SPRK uzsvēra, ka sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju tarifus var noteikt, balstoties tikai uz ekonomiski pamatotām izmaksām, nevis tarifu aprēķinus veidojot uz sociāli politiskiem apsvērumiem. Saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto elektrības tarifus var diferencēt atbilstoši elektroenerģijas sprieguma pakāpei, patēriņa apmēram un struktūrai, un elektrības tarifu noteikšanu saistītiem lietotājiem nevar izmantot kā instrumentu sabiedrības sociālo problēmu risināšanai.
Lai novērstu turpmākus pārpratumus, SPRK aicina atturēties izteikties par jautājumiem, kuri skar regulatora kompetenci, pirms savu kompetento viedokli par tiem ir paudusi SPRK.
Aģentūra BNS jau vēstīja, ka "Latvenergo" elektroenerģijas gala tarifs patērētājiem no 1.aprīļa pieaugs par 21%, bet jaunie tarifi neskars 61% "Latvenergo" klientu jo tie tiks piemēroti klientiem, kas gadā patērē vairāk par 1200 kilovatstundām. Jaunais tarifs ietekmēs visus juridiskos "Latvenergo" klientus, kas ir 26% no kopējā uzņēmuma klientu skaita. Jaunais tarifs ietekmēs arī daļu mājsaimniecību, bet 450 tūkstošiem jeb pusei mājsaimniecību no aprīļa tarifs nemainīsies. Tarifs pieaugs tiem klientiem, kas gadā patērē vairāk par 1200 kilovatstundām. Patērējot vismaz 1201 kilovatstundu, tiks piemērots paaugstināts tarifs.
Pēdējo reizi elektrības tarifi Latvijā mainījās 2008.gada 1.aprīlī, elektrībai iedzīvotājiem sadārdzinoties par 39,2%, bet uzņēmumiem - vidēji par 36%. Pašreiz iedzīvotājiem elektrības tarifs ir 8,25 santīmi par kilovatstundu. Savukārt juridiskām personām tarifa izmaiņas ir atkarīgas no vairākiem faktoriem - pieslēguma sprieguma pakāpes, izvēlētā tarifa un patēriņa.
Kompānija "Latvenergo" ir Latvijas valstij piederošs energoapgādes komersants, kas nodarbojas ar elektroenerģijas un siltumenerģijas ražošanu un tirdzniecību, kā arī sniedz telekomunikāciju un informācijas tehnoloģiju pakalpojumus. "Latvenergo" koncernā ietilpst "Latvenergo" un pieci meitasuzņēmumi - "Augstsprieguma tīkls", "Sadales tīkls", " Latvenergo Kaubandus", " Latvenergo Prekyba" un "Liepājas enerģija.
SPRK ir neatkarīga valsts iestāde, kas izveidota un darbojas, lai valsts regulējamajās nozarēs - enerģētikā, telekomunikācijās, pastā, dzelzceļa transportā - aizstāvētu sabiedrisko pakalpojumu lietotāju intereses un veicinātu sabiedrisko pakalpojumu attīstību.