Ceturtdiena, 9.maijs

redeem Einārs, Ervīns, Klāvs

arrow_right_alt Kultūra \ Mūzika

RECENZIJA: Prāta vētra - "7 soļi svaiga gaisa"

© publicitātes foto

Grupas „Prāta vētra” pēc skaita vienpadsmitais studijas albums jau ir veikalu plauktos – tā iznākšanu otrdien tika svētīta ar labi apmeklētu tā saucamo „slepeno koncertu” Jaunā Rīgas teātra pagalmā.

 Albums tapis leģendārajā „Hansa Studio”, kurā savulaik ierakstījušies arī „U2”, „Depeche Mode” un Deivids Bovijs. Kā atzīst paši mūziķi, tad radošā studijas aura, atkaltikšanās ar  producentu Aleksu Silvu un unikāla pieeja dziesmu tapšanai rezultējusies ar albumu, par kuru grupa ir patiesi gandarīta. “Sākotnēji vairākkārt devāmies uz Berlīni, kur risinājās radošās sesijas, kuru laikā viens otram un producentam Aleksam atrādījām mājas darbus - skices, ko katrs bijām sagatavojuši. Pamazām atsijājot pelavas, tikām līdz graudiem – dziesmām vai dziesmu skicēm, kuras kļuva par pamatu „7 soļiem svaiga gaisa”. Mēs bijām ārkārtīgi labi sagatavojušies un izslīpējuši aranžijas līdz niansēm, tāpēc visu veiksmīgi ierakstījām divās nedēļās, kas mūsu gadījumā ir savdabīgs rekords. Turklāt lielākā daļa dziesmu tika ierakstītas „dzīvajā” jeb spēlējot visiem kopā,” klāsta „prātnieki”. Producenta izvēle šim albumam nav bijusi nejauša. „Jau gatavojoties ierakstam jutām, ka šoreiz nav vietas eksperimentiem un ir vēlme atgriezties pie vecā, labā „Prāta vētras” skanējuma. Ar Aleksu pirms gandrīz desmit gadiem mums bija ļoti veiksmīga sadarbība, ierakstot „Četrus krastus”. Iekāpšana vienā upē divas reizes ir absolūti attaisnojusies, jo mūsu otrreizējā sadarbība bija brīnišķīga un pat baudpilna. Kā atzīmēja arī Alekss pēc ieraksta, šī ir pirmā reize, kad pēc darba ar grupu viņš nejūtas saguris, bet gluži otrādi - patīkami uzlādējies. Albuma ierakstā Alekss piedalījās gan ar muzikāliem ieteikumiem un ierosinājumiem aranžiju izstrādē, gan arī iejutās jaunā tēlā, kļūstot par vairāku dziesmu tekstu autoru.” Līdz šim dzirdēti jau divi albuma singli – „Ziemu apēst” un „Ēdenes dārzs”. Abas kompozīcijas jau pirmajās dienās iekaroja klausītāju uzmanību un mūzikas topus. Nav šaubu, ka tas pats notiks arī ar visu albumu.

PAR. Lai gan jaunais albums klajā nāca tikai šonedēļ, masu mediju pārstāvjiem ar to bija iespēja iepazīties jau pirms pāris mēnešiem. Ar vienu, turklāt diezgan paviršu, tā noklausīšanās reizi kādus secinājumus izdarīt bija krietni pāragri, tāpēc arī radās glupi jautājumi – kur tad te hits, kas pavilks jauno ripuli? Pietika ar otro noklausīšanās reizi, lai piekristu Jāņa Jubalta teiktajam, ka šis beidzot ir Albums – no sākuma līdz pašām beigām. „Sen jau ir sakārtots viss/Ja sauc „bravo”, tad jādzied „uz bis”/Tu prasi, kurā es būšu pusē?/Es būšu tajā, kur lielgabali klusē” – saderam, ka šis piedziedājums no „Pilsētas ugunīm” būs šīs vasaras aktuālākais? Taču no desmit kompozīciju plašās „Prāta vētras”aptveres ir vēl vairāki bliezēji – bez radiostacijās atklausītās „Ziemu apēst” arī „Ēdenes dārzs”, „Sapnī”, smeldzīgā „Meklēt vienam otru” un „Jūras”. Vai tiešām atgriešanās pie eiropeiskā producenta Aleksa Silvas devusi tik spožus rezultātus – jaunais disks nenoliedzami ir labāks par tā priekštečiem?!

 

PRET. Lai gan paši „prātnieki” uzskata (un liela daļa klausītāju viņiem piekrīt), ka viena no labākajām albuma dziesmām ir pēdējā brīdī „aiz astes noķertā” „Kad zvaigznes pār alejām krīt”, joprojām negribētos šim viedoklim piekrist. Labi, gan viņiem labāk zināms... Otra lieta – Renāram ir perfekta balss un dikcija, kas ļauj pilnībā izprast dziesmu tekstus, bet tas vienlaicīgi ir spožums un posts – sadzirdot rīmes par „diena aust, suņi rājas” (eu, veči, tiešām – suņi rājas?) gribas sist... Un tādas ir vēl vairākas frāzes.

Sandris Vanzovičs