#

Ceturtdiena, 30.oktobris

Vārda dienas: Adīna, Nadīna, Ulla

+4°C 3 m/s R uz plkst.19

Saule lec 07:30, riet 16:44

Kukurūzas putraimi

Kukurūza visbiežāk asociējas ar saldajiem konservētajiem graudiņiem, ko parasti izmanto salātos. Taču no kukurūzas putraimiem vāra garšīgu biezputru, ko daudzi, iespējams, nezina, jo nav pat nogaršojuši.

Un kāpēc ir tik veselīgi no rīta ēst biezputru? Graudaugu biezputras ir labs enerģijas avots un satur daudz noderīgu vielu. Kukurūzas biezputra ir vērtīgs produkts – satur apmēram 75 % ogļhidrātu, B grupas, PP vitamīnu, karotīnu, tāpēc to it īpaši iesaka tiem, kam ir mazkustīgs dzīvesveids, kā arī gados vecākiem ļaudīm. Kukurūzas putru organisms apstrādā ļoti viegli, tajā ir ļoti maz kaloriju. No visiem putraimiem kukurūza satur visaugstāko enerģijas daudzumu, jo kukurūza ir bagāta ar cieti un taukiem (3 līdz 6 %) un tajā ir zems kokšķiedras saturs (2 %). Uzturvērtība kukurūzas putraimiem ir maza, jo to olbaltumvielās ir maz neaizstājamo aminoskābju. Kukurūzas biezputrai piemīt unikāla īpašība – tās sastāvā esošās vielas palīdz izvadīt no organisma liekās taukvielas un pesticīdus. No kukurūzas putraimiem gatavo ne vien biezputras, bet arī sacepumus un citus interesantus ēdienus.

***

Eksperta viedoklis

Andis Brēmanis, dietologs

– Kukurūza Eiropā nav tik populāra kā kvieši, auzas un mieži, tā ir izplatīta Amerikā. Kukurūzas putraimos ir apmēram 70 procenti ogļhidrātu, olbaltumvielas, B grupas vitamīni, beta karotīns, nedaudz taukvielu. Ja Latvijā kā vienīgo graudaugu izmantotu tikai kukurūzu, bet šeit un Eiropā tā nedara, tad būtu jāpievērš uzmanība ēdienkartes daudzveidībai, jo aminoskābju kukurūzā nav daudz. Jebkurai putrai, ko gatavo mājās, ir jādod priekšroka salīdzinājumā ar tā saucamajām aplejamajām putrām, kas nopērkamas veikalā, jo tādējādi var kontrolēt cukura un citu piedevu daudzumu. Aplejamajām putrām pluss – papildus ir pievienota dzelzs un dažādi vitamīni. Gatavojot putru pašiem, cukura daudzums reti kad sasniegs tādu, kāds ir gatavos mušļos un tamlīdzīgi. Var izvēlēties, vai vārīt auzu pārslu, griķu, mannas vai kukurūzas putru. n

***

NODERĪGI

Mediķi īpaši iesaka kukurūzas biezputru lietot sirds un asinsvadu slimniekiem.

Kukurūzas graudi regulē holesterīna līmeni asinīs, kavējot tā uzkrāšanos uz asinsvadu sieniņām.

Putraimus uzglabā sausā vietā slēgtos traukos, jo tos bojā kukaiņi un miltu ērces.

***

RECEPTES

Borščs ar kukurūzas putraimiem

Sastāvdaļas: 2 litri buljona, 400 g gaļas, 2 ēdamkarotes kukurūzas putraimu, biete, puse kāposta, 2 kartupeļi, 2 āboli, 4 tomāti, sīpols, burkāns, selerijas sakne un pētersīļi, 2 ēdamkarotes tauku, ēdamkarote etiķa, 3 ēdamkarotes krējuma, lauru lapas, pipari, sāls.

Pagatavošana: bieti notīra, sagriež salmiņos, uzlej etiķi un sautē kopā ar tomātiem, kuriem novilkta miza, un buljonu. Vārošā buljonā ieliek sagrieztus kartupeļus un vāra 5 minūtes, pēc tam pievieno kāpostus, sagrieztus salmiņos, un vāra vēl 10 minūtes. Pievieno sautēto bieti, novārītus kukurūzas putraimus, apceptus burkānus, sīpolus, selerijas sakni un pētersīļus un vāra 5 minūtes. Pēc tam borščam pievieno salmiņos sagrieztus ābolus. Beigās pievieno lauru lapu, ieber piparus un sāli. Noliek boršču uz 4 stundām zem vāka. Kad pasniedz, ieliek traukā gaļas gabaliņus, krējumu un pārkaisa ar zaļumiem.

Kukurūzas putraimu sacepums

Sastāvdaļas: 500 g kukurūzas putraimu, 1,5 litri ūdens, olas dzeltenums, 150 g rīvēta siera, 2 glāzes piena, 50 g augu eļļas, sāls.

Pagatavošana: kukurūzas putraimus pārlasa, nomazgā un ieliek aukstā ūdenī. Pievieno sāli un izvāra biezputru. To liek formā, kas ieziesta ar eļļu un nokaisīta ar sausiņiem. Sacepumu nosmērē ar olas dzeltenumu, pārkaisa ar sieru, pārlej ar eļļu un liek cepties cepeškrāsnī.

Kukurūzas putraimu biezputra

Sastāvdaļas: glāze kukurūzas putraimu, 2,5 l ūdens, augu eļļa, sāls un cukurs – pēc garšas, 3 līdz 4 ēdamkarotes rozīņu bez kauliņiem.

Pagatavošana: kukurūzas putraimus rūpīgi nomazgā, pārlej ar karstu ūdeni, pievieno sāli, cukuru un pirms tam izmērcētas rozīnes. Visu samaisa, uzliek vāku un liek cepeškrāsnī. Vāra, kamēr putraimi ir mīksti. Putru samaisa, pēc izvēles var pievienot eļļu un atkal likt cepeškrāsnī, taču bez vāka. Cep biezputru, kamēr parādās brūna garoza. Biezputru pasniedz ar pienu.

Maksa par pakalpojumu: 0.00 LVL

DALĪTIES AR ŠO ZIŅU

Komentāri (0)
Nav pievienots neviens komentārs.
Pievienot komentāru

Vārds *

Ziņojums *