Piektdiena, 26.aprīlis

redeem Alīna, Rūsiņš, Sandris

arrow_right_alt Latvijā

Zemniekiem un tirgotājiem netīk sauleskrāsas degviela

Kopš pagājušās piektdienas lauku darbiem paredzētajai degvielai, kurai tiek piemērota samazināta akcīzes nodokļa likme, ir jābūt iezīmētai. Šādu degvielu drīkst izmantot lauksaimniecības produkcijas ražošanai, lauksaimniecības zemes apstrādei (tajā skaitā arī meža vai purva zemes apstrādei, kur kultivē dzērvenes vai mellenes) un pašaudzētas produkcijas pārvadāšanai. Ja iekrāsotā degviela tiks izmantota citiem mērķiem, draud 70–7100 eiro sods © F64

Kopš 30. oktobra stājusies spēkā norma, kas paredz lauksaimniecības darbiem izmantot krāsoto dīzeļdegvielu. Zemnieku saeima uzskata, ka jaunā kārtība negatīvi ietekmēs lauksaimnieku darbību – palielināsies dīzeļdegvielas cena, kā arī papildus būs jāveic investīcijas dīzeļdegvielas uzglabāšanai atsevišķi no akcīzes degvielas, kā dēļ pieaugs produkcijas pašizmaksa.

Līdz šim lauksaimnieki lētāku dīzeļdegvielu lauku darbiem varēja iegādāties limitētā daudzumā licencētās tirgotavās. Tagad lauksaimniecībai paredzētā degviela tiks iekrāsota dzeltenā krāsā, lai kontrolējošām iestādēm palīdzētu noteikt, vai lētāko degvielu izmanto tikai tam paredzētiem mērķiem, tas ir, lauksaimnieciskajai ražošanai.

Lauksaimniekus ne tik daudz uztrauc birokrātiskās prasības, jo arī šobrīd lētāku degvielu iespējams saņemt, izpildot virkni nosacījumu, bet vairāk iespējamais degvielas cenas kāpums un papildu izdevumi lauksaimniekiem. Lai nodrošinātu jaunās kārtības izpildi, tirgotājiem nepieciešami papildu rezervuāri. Tādi vajadzīgi arī zemniekiem, jo krāsotā un nekrāsotā degviela būs jāglabā atsevišķi. Turklāt zemnieki ir nesaprašanā, kā lai ievēro prasības, ja ar vienu un to pašu traktoru tiek apstrādāti lauki un veikti citi darbi, kuros nedrīkst izmantot iekrāsoto degvielu.

Finanšu ministrija zemniekiem skaidrojusi, ka degvielas iekrāsošana ir Eiropas Komisijas (EK) prasība. Zemnieku saeima saņēmusi oficiālu atbildi no EK Nodokļu un muitas savienības, kurā skaidrots, ka lauksaimniecības darbiem paredzēto dīzeļdegvielu ir iespējams arī neiekrāsot. Tāpat valsts var lūgt iespēju lauksaimniecības darbos izmantojamai dīzeļdegvielai piemērot nulles akcīzes nodokļa likmi. Latvijā šobrīd tā ir noteikta 50 eiro par tonnu.

Zemnieku saeimas priekšsēdētājs Juris Lazdiņš uzskata, ka grozījumu stāšanās spēkā var radīt nopietnus zaudējumus Latvijas lauksaimniecības sektoram. «Jebkura Eiropas regula, kura mums kā dalībvalstij jāizpilda, ir ļoti būtiski jāizvērtē, lai ieviešanas process un rezultāts būtiski nekaitētu nevienam no tautsaimniecības sektoriem. Regulu ieviešana nedrīkst pasliktināt nedz uzņēmēju, nedz valsts konkurētspēju. Šābrīža situācija ir uzskatāms piemērs, kā nepārdomāta regulas ieviešana noved pie aplamas normatīvo aktu izpildes. Pašreiz lauku uzņēmējiem ir izvirzītas nepamatotas prasības, kuru ievērošana radīs lielus zaudējumus. Turklāt esam no biedriem saņēmuši ziņas, ka tehnisku iemeslu dēļ atsevišķās degvielas uzpildes stacijās nevarēs iegādāties krāsoto dīzeļdegvielu. Tas nozīmē, ka lauksaimniecības darbiem, piemēram, lopbarības sagatavošanai – kukurūzas vākšanai, ir jāapstājas,» teica J. Lazdiņš.

Lauksaimniecības dīzeļdegvielas marķēšana būs ievērojams slogs arī degvielas tirgotājiem, ViršiA degvielas nozares eksperts Arnis Andrianovs Neatkarīgajai sacīja, ka joprojām ir neskaidri degvielas izmantošanas noteikumi, lai gan jaunā kārtība stājas spēkā jau šodien.

«Ņemot vērā būtiskos izdevumus visām iesaistītajām pusēm un pašreizējās uzraudzības sistēmas pietiekamo kvalitāti, rodoties jautājums – kāpēc Latvijā būtu jāmaina pašreizējā kārtība pret dārgāku un mazāk efektīvāku degvielas kontroles sistēmu? Bezakcīzes degvielas kvotu piešķiršanas galvenais mērķis esot kalpot par atbalsta mehānismu lauksaimniekiem, taču šobrīd valsts šo būtisko atbalstu vēloties sagraut. Lauksaimnieki atradīsies neapskaužamā situācijā, un līdz šim tik būtiski nepieciešamais atbalsts no valsts puses radīs tikai pretēju efektu lauksaimnieku attīstībai,» uzskata A. Andrianovs.