Teātris: Liepājas teātris audzinās jauno maiņu Komentēt
 
Teātris

Liepājas teātris audzinās jauno maiņu

 
UZŅEMŠANAS KOMISIJA. No kreisās režisors Dmitrijs Petrenko, aktieris Leons Leščinskis, Herberts Laukšteins, aktrise Inese Kučinska, Kultūras akadēmijas profesors Jānis Siliņš. Bet tie vēl nav visi žūrijas locekļi. Zināms, ka katrs no viņiem pasniegs jaunuļiem kādu priekšmetu / Egons Zīverts, Kurzemes Vārds, speciāli Neatkarīgajai

Desmit talantīgu jauniešu no dažādām Latvijas vietām – Jēkabpils, Valmieras, Madonas, Ventspils, Saldus, Rīgas, Ikšķiles, Mārupes un Liepājas – uzņemti Liepājas universitātes Humanitārās un mākslas zinātņu fakultātes studiju programmā Aktiermāksla.

Pavisam bija pieteikušies 40 pretendentu, Neatkarīgo informē vienā personā Liepājas teātra un jaunās programmas direktors, kursa vadītājs un aktiermeistarības pasniedzējs Herberts Laukšteins. Vēl gan izsludināts konkurss uz divām puišu vietām, lai kurss būtu pilnvērtīgs. 19. septembrī kļūs zināmi visi jauno studentu vārdi.

«Laiku pa laikam ir jādomā par to, kāds ir trupas sastāvs. Šobrīd tā sastāv no 15 cilvēkiem, kuri ir apmācīti Klaipēdas universitātē un kuriem tagad ir trīsdesmit gadu. Pēc tam seko četrdesmitpiecgadīgie un vecāki aktieri, kuri 90. gadu sākumā mācīti Liepājā. Šo 15 gadu tā sauktajā koridorā starp 30 un

45 nav neviena aktiera, bet mums viņi ir ļoti nepieciešami,» stāstīt turpina Herberts Laukšteins un turpina, «savulaik tika uzņemts kurss Kultūras akadēmijā tieši Liepājas teātrim, bet visi beidzēji tagad strādā Rīgas teātros - līdz Liepājai tika tikai Armands Kaušelis. Tur ir dažādi iemesli, kāpēc tā notika. Liepājas teātra trupai vai nu ir jāgatavo jaunā maiņa Liepājā, vai kaut kur ārpus Latvijas - tikai ne Rīgā. Ja jaunieši aizbrauc uz Rīgu, tad tur grib arī palikt.»

Krasa nepieciešamība pēc aktieriem

Liepājas teātrim jau iepriekš bija paveicies - aktieru kursu izskoloja Klaipēdas universitātē. Tā ir uz pusi tuvāk nekā Kultūras akadēmija Rīgā. Bija divi latviski runājoši pedagogi - Vitauts un Velta Anuži, kuri aktiermākslu apguvuši Maskavā. «Viņi tagad ir pārcēlušies uz dzīvi Viļņā. Pirms pieņemt lēmumu, aktierkursu skolot Liepājā, es braucu pie viņiem. Arī Viļņā tāds kurss varētu skoloties. Tomēr viņi atteicās. Tad sākās sarunas ar Liepājas universitātes pedagogiem, un viņi, protams, bija ieinteresēti. Vajadzīgi ne tikai aktiermākslas pasniedzēji, bet arī vispārizglītojošā programma.

Liepājas universitātē ir mācībspēki. Un tā mēs ar saviem teātra speciālistiem izveidojām pedagoģisko sastāvu un studiju programmu Aktiermāksla,» izklāsta H. Laukšteins. Ilgi pirms tam liepājnieki nevarējuši saprasties ar Kultūras akadēmiju - vai sadarboties, vai nesadarboties, vai jāveido sava programma. Līdz ar to daudz laika zaudēts, un uzņemšana jaunajā kursā notika tikai šomēnes. Tas nav labs laiks, jo jaunieši vidusskolu beidz pavasarī un vasarā atrod, ko darīt tālāk. Un iespējams, ka daudzi jaunie, kuri varbūt gribētu studēt aktiermākslu, izvēlējās jau laikus citu ceļu.

Ir skatuviskā pievilcība

«Eksāmenā bija jālasa dzeja, jāstāsta kāds monologs, prozas darbs, un tur pārsvarā bija Ziedoņa Epifāniju sērga, kas žūriju ne visai apmierināja. Ne jau tāpēc, ka Epifānijas. Bet tas ir atsevišķs žanrs, un mūs vairāk interesēja proza, monologs. Bet tā ir jauno izpratne par teātri. Bija jādzied, un bija arī dejas nodarbība, kuru vadīja horeogrāfe Liene Grava. Lai saprastu, kāda jaunajiem ir ritma izjūta, kāds ir ķermeņa plastiskums. Bija arī jāsagatavo uz vietas no žūrijas saņemts uzdevums. Pedagogi vērtēja vokālās spējas, kāds ir runas mehānisms, temperaments, skatuviskā pievilcība,» klāstīt turpina kursa vadītājs. H. Laukšteins atzīst, ka uzņemtajiem jauniešiem ir kaut kāda skatuviskā pievilcība, temperaments, balss, bet zināšanu par teātri nav. Visiem ir priekšstati rozā krāsā. «Mūsuprāt, viņi ir pietiekami atšķirīgi cits no cita, lai būtu interesants un savdabīgs kurss - lai nav visi vienādi. Mācības sāksies 11. septembrī, un ar viņiem strādās mūsu aktieri Inese Kučinska, Leons Leščinskis, režisors Dmitrijs Petrenko, es, profesors Jānis Siliņš, vokālu pasniegs Ieva Dreimane, deju - Dina Pauzere, Liene Grava, kustību - Mārtiņš Kalita un Rita Lūriņa,» uzskaita direktors. Viņš saka, ka esot prieks, ka programma ir licencēta. Pedagogi spējuši uzvarēt birokrātiju un tikt pie cerības, ka pēc četriem gadiem Liepājas teātra trupu papildinās jauni cilvēki, kuri tiks maksimāli iesaistīti repertuārā - lai viņiem nebūtu laika domāt un meklēt iespējas dzīvei Rīgā. «Apmācību laikā gan viņi netiks iesaistīti izrādēs. Tas notiks tikai tad, kad jaunie būs pabeiguši kursu - pēc četriem gadiem. Tuvojoties mācību noslēgumam, gan būs diplomdarba izrādes. Tikai trešajā mācību gadā varēsim sākt domāt par to, kādas diplomdarba izrādes varētu būt. Jāsaprot, kas no jaunajiem veidosies,» turpina direktors un sarunas noslēgumā saviem studistiem novēl izturību, vērot dzīvi, iet dzīvē, vērot cilvēkus un ieviest novērojumu dienasgrāmatu, lai trenētu spēju redzēt, kas ir vajadzīgs izvēlētajai profesijai. «Jaunajiem ir uzdots arī mājasdarbs - izlasīt pāris lugu pēc pašu izvēles, un jāizvēlas arī fragments, kuru pēc tam ar kādu partneri iestudēs un pēc dažām dienām atrādīs pedagogiem.

Komentāri [0]
Nav pievienots neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds *
Komentārs *
 
Custom creative templates for DoubleClick for Publishers