Piektdiena, 26.aprīlis

redeem Alīna, Rūsiņš, Sandris

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

"Taxify" pārmet SM ignoranci

© iela.lv

Mobilās lietotnes "Taxify" pārstāvji pauž nožēlu, ka mēģinājumi iepazīstināt Satiksmes ministrijas ierēdņus ar tehnoloģiju un inovāciju ieguvumiem un starptautisko pieredzi taksometru jomas regulējumā bijuši neveiksmīgi un ministrija nav izrādījusi pretimnākšanu piedāvājumu izstrādē iesaistīt tehnoloģiju nozares pārstāvjus.

Kā aģentūrai LETA sacīja "Taxify" vadītājs Latvijā Juris Krūmiņš, nav uzklausīti tādu uzņēmumu kā "Taxify" ierosinājumi. Viņš esot informēts, ka ministrija piedāvājuma izstrādē taksometru nozares situācijas uzlabošanai aktīvi konsultējas ar tradicionālo taksometru kompāniju pārstāvjiem un pārstāv viņu viedokli, ignorējot aicinājumus iesaistīt darba grupā tehnoloģiju uzņēmumu pārstāvjus.

Krūmiņš aicina pasažieru pārvadājumu regulējuma kontekstā Satiksmes ministriju rūpīgāk iepazīties arī ar kaimiņvalstu pieredzi kopbraukšanas regulējuma jomā un sekot viņu piemēram. Igaunijā un Lietuvā kopbraukšanas regulējumi jau ir iesniegti valstu parlamentos un, iespējams, tiks pieņemti tuvāko mēnešu laikā. Ņemot vērā problēmas, kas valda taksometru nozares jomā Latvijā, uzņēmuma pārstāvji cerot, ka Latvijas likumdevēji pēc iespējas ātrāk sekos kaimiņvalstu piemēram.

Kompānijā atkārtoti norāda, ka jaunās tehnoloģijas, tostarp iespēja izsaukt taksometru internetā, nav "drauds" vai "problēma", bet gan ērts, drošs, inovatīvs un kvalitatīvs pakalpojums, ko izmanto miljoniem apmierinātu klientu visā pasaulē. Tehnoloģijas nodrošinot gan labākus nosacījumus vadītājiem, gan kvalitatīvāku pakalpojumu klientiem, gan arī iespējas valstij nodrošināt pilnīgu un caurspīdīgu nodokļu nomaksu. Tādas platformas kā "Taxify" dodot lielisku iespēju risināt problēmas, kas Latvijā taksometru nozarē ir aktuālas jau ilgstoši, - pakalpojuma kvalitāte ir zema, taksometru vadītāji ir pārguruši, neapmācīti, drošības prasības ir zemas un ir problēmas ar nodokļu nomaksu.

Runājot par vadītāju kvalifikāciju, būtiski esot atzīmēt, ka likums prasa licencēt tikai pašus taksometrus, bet vadītājiem nav noteiktas nekādas prasības. Tas arī ir galvenais iemesls, kāpēc klienti ļoti bieži ir neapmierināti ar tradicionālo taksometru sniegtajiem pakalpojumiem, jo saskaras ar vadītājiem, kuri neprot valodu, nezin ceļu, un apkalpošanas kvalitāte ir zema. Arī pašu auto kvalitāte var būt ļoti dažāda. Turpretī "Taxify" pret drošību un kvalitāti izturoties nopietni.

Vadītāji nedrīkst būt krimināli sodīti, tie nedrīkst būt vadījuši auto alkohola reibumā, un tiem nedrīkst būt nekādu citu nopietnu satiksmes pārkāpumu. Automašīna drīkst būt ne vecāka par desmit gadiem, tai ir jābūt derīgai tehniskās apskates uzlīmei, kā arī apdrošināšanai, ļoti labam tehniskajam stāvoklim, tīram salonam un virsbūvei.

Līdzīgi esot ar nodokļu nomaksu - "Taxify" pakalpojums tiekot sniegts tikai ar elektronisko platformu starpniecību, lai varētu identificēt abas puses - vadītāju un klientu, tātad vienlaikus tiek arī uzglabāta detalizēta informācija par visiem braucieniem. Parasta klientu "paķeršana" pa ceļam uz ielas nav atļauta.

"Taxify" atbalstot saprātīgu regulējumu licencētajiem taksometriem, kas nes labumu visiem nozarē, vienlaikus "Taxify" esot mobilā aplikācija, kas kalpo kā platforma, kas savieno pakalpojumu sniedzējus. "Taxify" nepiederot auto, un neviena valsts pasaulē neregulējot mobilo aplikāciju darbību šādā formātā.

Kā ziņots, Satiksmes ministrija sagatavotajos priekšlikumos par taksometru nozares situācijas uzlabošanu norādījusi, ka nepieciešama uzraudzība taksometru izsaukšanai vai rezervēšanai interneta vidē un lietojot mobilās lietotnes. Ar taksometru pakalpojumu rezervēšanas problēmām interneta vidē, lietojot lietotnes "Uber", "Taxify" un citas, saskaras ne tikai Latvijā, bet šī problēma esot aktuāla arī citur Eiropas Savienībā, norāda ministrija.

Riski esot saistīti ar to, ka taksometra pakalpojumus var pieteikties sniegt privātpersonas bez atbilstošas taksometru vadītājiem nepieciešamās kvalifikācijas ar saviem privātajiem automobiļiem, kuri nav aprīkoti atbilstoši taksometriem noteiktajām prasībām. Nodokļu nomaksa šiem pakalpojumu sniedzējiem ir neskaidra. Tā kā šie ir samērā jauni produkti tirgū, novērojams, ka valstīm nav vienotas pieejas šīs jomas regulēšanai, secina ministrijā.

SM arī piedāvā risinājumus taksometru izsaukšanai vai rezervēšanai interneta vidē un lietojot mobilās aplikācijas. Plānots noteikt, ka uz taksometru pārvadājumu jomu ir attiecināmi arī tāda veida pakalpojumi, kas nodrošina pārvadātāja un klienta sasaisti, piemēram, dispečerdienesti, mobilo aplikāciju lietotnes un citi pakalpojumi. Tāpat esot jānosaka licencēšanas nepieciešamība pasažieru pārvadājumiem ar autotransporta līdzekli, kas šobrīd nav licencēti, bet par maksu sniedz līdzīgus pārvadājumu pakalpojumus kā taksometru piedāvājums.