Piektdiena, 26.aprīlis

redeem Alīna, Rūsiņš, Sandris

arrow_right_alt Latvijā \ Reģionos

Uz Liepāju lidos, jo ir jālido

APLIECINĀJUMS, ka Liepājas lidlauks un lidosta spēj tehniski nodrošināt lidmašīnu nosēšanos un pacelšanos © Publicitātes foto

Latvijas aviosabiedrība airBaltic vakar paziņoja, ka atsāks lidojumus starp Rīgu un Liepāju šā gada 16. maijā.

Lēmums ir pilnīgi loģisks divu iemeslu dēļ. Pirmais, ka uzturēt pat zaudējumus nesošu reisu Latvijai tomēr būs lētāk nekā riskēt ar Eiropas Savienības prasību atdot vairāk par septiņiem miljoniem eiro, cik Latvija izprasīja no ES Liepājas lidlauka rekonstrukcijai. ES iestādēm būtu pamats domāt, ka šo naudu Latvija izkrāpusi, ja Liepājas lidosta neapkalpotu vispār nevienu pasažieru maršrutu. Otrais, ka vietējā aviosabiedrība ir dabiskais orientieris ārzemju aviosabiedrībām, ka Liepājā tik tiešām spēj apkalpot pasažieru lidmašīnas un piedāvāt pasažieriem vismaz kaut kādus reisu savienojumus.

airBaltic paziņojums seko Liepājas domes 6. marta lēmumam par Liepājas lidostas tarifiem. «Tā kā mēs sākam no nulles, mūsu piedāvājumam jābūt pievilcīgam un konkurētspējīgam ar citām reģiona lidostām,» par šo lēmumu teica lidostu apsaimniekojošā Liepājas pašvaldības uzņēmuma Aviasabiedrība «Liepāja» (tā 1993. gadā reģistrēts - avia, nevis avio) valdes loceklis Agris Sprūde. Citiem vārdiem sakot, Liepājas pašvaldībai jārēķinās ar lielākiem strādājoša nekā nestrādājoša uzņēmuma zaudējumiem, kas pēdējā laikā bija nostabilizēti ap -125 tūkstošiem eiro gadā. Tas bija ar nosacījumu, ka uzņēmums dzīvoja ļoti taupīgi, tajā skaitā ar valdi viena cilvēka sastāvā. Lidmašīnu apkalpošana liks palielināt darbinieku skaitu un kopējos izdevumus, kurus diez vai uzreiz kompensēs ieņēmumi. Laika periodā no 1998. līdz 2015. gadam, par kuru Firmas.lv datubāzē pieejami uzņēmuma peļņas vai zaudējumi rādītāji, 12 gados ciesti zaudējumi un sešos gados gūta peļņa, kuras summa jūtami atpaliek no zaudējumu summas. Lidlauka rekonstrukcijai nepieciešamais divu miljonu eiro Latvijas līdzmaksājums tika nosegts ar Aviasabiedrība «Liepāja» aizņēmumu, kura atdošanu garantējusi Liepājas pašvaldība.

Liepājas lidosta uzrādījusi peļņu 2008. un 2009. gadā, kad tā apkalpoja airBaltic un vēl dažus citus reisus. Nav noslēpums, ka toreiz Latvijas valsts piedalījās airBaltic lidojumu apmaksāšanā, līdzīgi kā līdz šai baltai dienai dotē pasažieru iekšzemes pārvadājumus ar autobusiem un vilcieniem. Var domāt dažādi, kā Rīgas-Liepājas lidojumu slēgšanas iemesli sadalījās starp problēmām, ar kādām sadūrās visa valsts un īpaši airBaltic.

Tagad airBaltic atgriežas vecajā trasē ar 76 vietu propellerlidmašīnu Bombardier Q400 NextGen, kas reisu vienā virzienā veikšot 40 minūtēs par 15 eiro ar parasti neko labu nevēstošo piebildi «sākot no

15 eiro». Tik tiešām jābrīdina, ka biļetes tuvāko mēnešu lidojumiem uz Liepājai netālo Palangu airBaltic piedāvā par (noapaļojot) 56, 100 un 340 eiro atkarībā no lidojuma komforta pakāpes. Aviokompānijas komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags sarunā ar Neatkarīgo drošināja - airBaltic patiešām cenšoties piepildīt lidmašīnas ar pasažieriem, palielinot par zemākām cenām piedāvāto biļešu cenu. Liepājas pašvaldības ieguldījums pasažieru piesaistīšanai būs 15 tūkstoši eiro aviomaršruta reklamēšanai, bet ne dotēšanai.