Piektdiena, 26.aprīlis

redeem Alīna, Rūsiņš, Sandris

arrow_right_alt Sports

Fetels Monako ielās mēģinās palielināt pārsvaru pār Hamiltonu

© Scanpix

Šo pēcpusdien, plkst. 15:00 pēc Latvijas laika startēs F1 pasaules čempionāta posms Monako ielās, kas tiek uzskatīts par gada prestižākajām sacīkstēm. Pēc ilga pārtraukuma pie izdevības startēt no pirmās pozīcijas ticis Kimi Raikonens, kamēr Sebastianam Fetelam ir lielas izredzes palielināt pārsvaru kopvērtējumā pār kvalifikācijas neveiksminieku Lūisu Hamiltonu.

Aizvadīto piecu posmu laikā izvērsusies aizraujoša cīņa par F1 čempiona titulu starp "Ferrari" pilotu Sebastianu Fetelu un "Mercedes" vienības pārstāvi Lūisu Hamiltonu. Abi izcīnījuši pa divām uzvarām un kopvērtējumā atrodas tikai sešu punktu atstatumā viens no otra - Fetels aizvien vadībā, bet Hamiltons pagaidām otrais. Iepriekšējā posmā Spānijā, kur visas komandas ieradās ar uzlabotām mašīnām, atklātā cīņā Hamiltonam izdevās pieveikt Fetelu un uzvarēt, taču kļuva skaidrs, ka abu komandu mašīnas veiktspējas ziņā aizvien ir līdzīgas. Lai gan šādi spēkrati pieejami arī Valteri Botasam un Kimi Raikonenam, šie divi braucēji pagaidām nav tik stabili ātri, lai iesaistītos cīņā par pirmo vietu čempionātā un drīzāk sacenšas savā starpā, taču daudz kas var mainīties, jo sezonā vēl atlicis daudz posmu. "Red Bull" komanda, kurā brauc Daniels Rikjardo un Makss Verstapens, pagaidām iedzinēju lomā un pretendē uz stabilu trešo vietu Konstruktoru kausā, tomēr var sarūpēt pārsteigumus Monako ielās, kur dzinēja jaudai nav tik liela nozīme kā citās trasēs. Turklāt "Red Bull" uz šo posmu ieviesusi būtiskus uzlabojumus aerodinamikā.

Sestdien notikušajā kvalifikācijā ar uzvaru pārsteidza Raikonens, kurš līdz ar to no pirmās pozīcijas startēs pēc gandrīz deviņu gadu pārtraukuma - pēdējo reizi soms pole position bija ieguvis 2008. gadā Francijas posmā. Sezonas līderis Fetels šodien startēs otrais, ar labām izredzēm palielināt pārsvaru kopvērtējumā pār tuvāko sekotāju, jo Hamiltonam kvalifikācija izvērtās gandrīz katastrofāla. Iepriekšējā posma uzvarētāja mašīnai bija regulējumu problēmas, tā daudzas reizes līkumos mēdza izslīdēt, bija arī citas mazas neveiksmes, kā rezultātā pat neizdevās tikt izšķirošajā kvalifikācijas kārtā, un šodien Hamiltons startēs vien no 13. pozīcijas. Sacīkstēs, kurās starta vieta ir īpaši svarīga, tas nozīmē, ka bez īpašas veiksmes devas uzvarēt būs gandrīz neiespējami.

Sacensībās Monako startēs arī 2009. gada F1 čempions Džensons Batons, kurš šosezon čempionātā nestartē, bet šoreiz "McLaren" komandā aizstās Fernando Alonso. Pats Batons atzinis, ka mēneši, kas pavadīti neaizvadot sacīkstes vai testus, šoreiz nav tik būtiska lieta kā citkārt, jo braukšanā pa Monako ielām nevarot satrenēties citās trasēs. Kvalifikācijā Batons aizcīnījās līdz augstajai devītajai pozīcijai, tomēr startēs pēdējais, jo saņēmis 15 starta vietu par dzinēja nomaiņu.

Tikmēr Alonso ir devies uz Ameriku, lai pirmo reizi karjerā šovakar startētu "Indy 500" sacensībās. Aizpagājušajā nedēļā, uzreiz pēc Barselonas F1 posma, spānis devās uz Indianapolisu, lai daudzu dienu garumā piedalītos treniņbraucienos. Tajos viņš apguva gan sacīkšu mašīnu, kas ievērojami atšķiras no Formulas 1, kā arī pierada pie braukšanas pa ovālu. Tikmēr pirms nedēļas norisinājās kvalifikācija, kur vairāk nekā 30 sportistu konkurencē divkārtējais F1 čempions izcīnīja piekto vietu. Līdz ar to, kamēr pārējie F1 piloti gatavojas startam Monako Grand Prix, Alonso gaida startu Indianapolisas trasē, kur sacensības sāks no otrās rindas.

Circuit de Monaco sacīkšu trase, kur šodien notiks F1 sestais posms, ierīkota Monako pilsētas ielās un, pirms kalendārā ienāca Singapūra, Abū Dabī un Baku, ilgu laiku šis bija vienīgais ielu posms pasaules čempionātā. Ik gadu maijā Monako ielās tiek ierīkota sacīkšu trase, kur notiek ne tikai F1 cīņas, bet arī dažādas atbalsta kategoriju, tostarp F2 un vēsturisko formulu, sacīkstes. Bieži šī tiek dēvēta arī par Montekarlo trasi, jo lielākoties atrodas tieši pilsētas rajonā ar šādu nosaukumu. Trases izveidošana katru gadu aizņem sešas nedēļas un vēl trīs nepieciešamas, lai pēc tam pilsētu atgrieztu sākotnējā izskatā. 3.337 km garā trase ir šaura, ar nelīdzenu ceļa segumu, vien pēdējos gados organizatori pacentušies iespēju robežās izveidot arī atkāpšanās joslas, taču kļūdas šajā trasē joprojām maksā dārgi un bieži notiek avārijas. Šonedēļ arī vairākas reizes jau labots Monako trases šīs konfigurācijas rekords.