Svētdiena, 5.maijs

redeem Ģederts, Ģirts

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

Brauciens sievietei sabiedriskajā transportā izrādās liktenīgs - trolejbusam strauji bremzējot, viņa iet bojā

© Ekrānuzņēmums/TV3

Trolejbusam strauji bremzējot pirms gājēju pārejas Rīgā, tā pasažiere kritusi un guvusi letālu traumu. Pēc vairākām dienām komā sieviete nomirusi slimnīcā. Notikušajā, iespējams, vainojama trolejbusa vadītāja, kura bremzēja pēdējā brīdī, jo, iespējams, būdama neuzmanīga, laikus neieraudzīja gājēju neregulējamas pārejas tuvumā, vēsta "Bez Tabu".

“Bez Tabu” redakcijā vērsās nelaiķes Edītes meita Sandra. Viņa ir bēdu un sēru sagrauta, nesen apglabājusi mammu. Sandra stāstīja par mammas liktenīgo braucienu trolejbusā šā gada 16. janvārī.

Sandra
sēro par mammu

Viņa brauca trolejbusā, sēdēja. [Valsts policijas] izmeklētājam ir ieraksts no salona kameras. Tas viss ir fiksēts kamerā. Trolejbuss tā bremzēja, ka mamma krita. Guva galvaskausa pamatnes lūzumu. Kad atbrauca “ātrā palīdzība”, bija iestājusies klīniskā nāve, bet viņu atgrieza pie dzīvības. Sirds sāka pukstēt. Šķiet, 23 dienas bija komā, nenāca pie samaņas, nereaģēja. Tad nomira.

8. februārī Sandras mammas dzīvība izdzisa slimnīcā. “Izmeklētājs pateica, ka tā 100 procentu ir trolejbusa vadītājas vaina, jo mamma sēdēja. Ne jau pati nokrita,” raidījumam stāstīja Sandra.

Nedz Valsts policija (VP), nedz uzņēmums “Rīgas satiksme” raidījumam “Bez Tabu” neuzrādīja trolejbusa salona un āra video kameru ierakstus, jo tie kā pierādījumi pievienoti kriminālprocesam.

“Bez Tabu” noskaidroja, ka trolejbuss bremzējis pirms neregulējamas gājēju pārejas Rīgā, Andreja Saharova ielā. Trolejbusa vadītāja strauji bremzēja, jo uz neregulējamas pārejas bija iznācis gājējs. Iespējams, transportlīdzekli nebūtu jāapstādina tik strauji, ja šofere būtu bijusi vērīgāka un uzmanīgāka - laikus pievērstu uzmanību gājējam.

Likumsargi ierosinājuši kriminālprocesu pēc Krimināllikuma 260. panta “Ceļu satiksmes noteikumu un transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšana” otrās daļas, kas nosaka: “Par ceļu satiksmes noteikumu vai transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu, ja to izdarījusi persona, kas vada transportlīdzekli, un ja tās rezultātā cietušajam nodarīts smags miesas bojājums vai tā izraisījusi cilvēka nāvi, — soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz astoņiem gadiem, atņemot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku līdz pieciem gadiem.”

Šobrīd notiek pirmstiesas izmeklēšana, kura ir beigu stadijā, jo aizvien tiek gaidīts tiesu medicīniskās ekspertīzes atzinums. Tuvākajā laikā tiks pieņemts lēmums par kriminālprocesa tālāko virzību. Detalizētāku informāciju par negadījumu nevaram sniegt, jo nav pabeigta pirmstiesas izmeklēšana.

Nelaiķes meita Sandra noskaidrojusi, ka konkrētā sieviete turpina strādāt “Rīgas satiksmē”, par ko ir ļoti sašutusi.

SIA “Rīgas satiksme” ar “Bez Tabu” starpniecību izteica līdzjūtību mūžībā aizgājušās sievietes tuviniekiem.

Baiba Bartaševiča-Feldmane
SIA “Rīgas satiksme” pārstāve

Sadarbojamies ar policiju. Esam iesnieguši visus materiālus, kuri ir mūsu rīcībā, lai pēc iespējas ātrāk policija pieņemtu lēmumu, kurš ir vainīgs. Video liecina, ka braukusi trolejbusa vadītāja un uz gājēju pārejas iznācis cilvēks, kādēļ strauji bremzēja un salonā krita sieviete.

Ja pierādīs, ka vainīga ir trolejbusa vadītāja, viņu atbrīvos no darba, informēja “Rīgas satiksmē”, jo, kā norādīja uzņēmumā, viena no sankcijām ir transportlīdzekļa vadītāja tiesību atņemšana. Bez tām viņa nemaz nevar stūrēt sabiedrisko transportlīdzekli. Tomēr to, vai šofere ir vainīga, pēc izmeklēšanas noteiks tiesa. Līdz ar to teorētiski iespējamā vainīgā tiesības var saglabāt līdz tiesvedības beigām, ja procesa virzītājs līdz tam nepiemēros ar brīvības atņemšanu nesaistītu drošības līdzekli - aizliegumu vadīt transportlīdzekli. Pagaidām šāds drošības līdzeklis nav piemērots.

Sandra ar jurista starpniecību vērsusies pie “Rīgas satiksmes” OCTA apdrošinātāja, pieprasot kompensēt apbedīšanas izdevumus. Plāno arī pieprasīt atlīdzību par mātes zaudēšanu. Sandra gan bažījas, ka gaidāma ilga un mokoša tiesvedība. Ja trolejbusa vadītāju atzīs par vainīgu pirmajā tiesu instancē, viņa var izmantot tiesības pārsūdzēt tās spriedumu. Tādā scenārijā līdz atlīdzību izmaksai, iespējams, būs jāgaida ilgi.

“Bez Tabu” lūdza komentēt notikušo arī konkrētajai “Rīgas satiksmes” darbiniecei, trolejbusa vadītājai, tomēr viņa ignorēja šo lūgumu.

Nelaiķes meita Sandra stāstīja, ka ar viņu sazinājusies konkrētā šofere un lūgusi atsaukt pretenzijas pret viņu.

Sandra:
Zvanīja trolejbusa vadītāja. Tas bija pāris dienu pēc bērēm. Prasīja, vai esmu ar mieru parakstīt vienošanos pie notāra, ka man pret viņu nav nekādu pretenziju. Teica, ka viņai ir četri bērni un ka jau gadiem ilgi strādā par trolejbusa vadītāju, ka tas ir viņas iztikas avots. Es neparakstīju. Vai tad var vienoties, ja mana mamma ir mirusi?!