Piektdiena, 10.maijs

redeem Maija, Paija

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

Dārgākais dzīvoklis un divas autostāvvietas "Z-Towers" Pārdaugavā pārdoti par 6,2 miljoniem eiro

GAIDĀM. Līdz ar kādreizējā Preses nama ēkas pārbūvi paredzēts pārbūvēt tipogrāfijas ēku, tās pirmajā stāvā izvietojot plašu ēdināšanas zonu. Uz tipogrāfijas jumta plānots izveidot aktīvās atpūtas un sporta laukumu © Dāvis Ūlands/ F64 Photo Agency

Salīdzinot ar jau esošajām augstceltnēm, bijušā Preses nama 22 stāvu ēka atgādina mazizmēra basketbola izlases dalībnieku. Šā gada janvārī Neatkarīgā rakstīja, ka augstceltnes Rīgā slienas negribīgi. Pagaidām ir tas, ko redzam – niecīga daļa no savulaik plānotā. Debesskrāpji Ķīpsalas dienvidu daļā tiek solīti tik ilgus gadus, ka sāk aizmirsties visas ar tiem saistītās peripetijas. Tagad pārbūvei būšot pakļauta Preses nama ēka, kurā 2022. gada septembrī klientus gaidīs Holiday Inn viesnīca.

Apspriedē Rīgas pilsētas arhitekta birojā izskanēja vērtējums, ka pašlaik pieaug pieprasījums pēc dzīvokļiem augstceltnēs. Vietējie iedzīvotāji nav augstceltņu mājokļu klienti savas maksāt(ne)spējas dēļ, toties pieprasījums palielinās no NVS, Ķīnas, Indijas, Irānas, Pakistānas iedzīvotājiem. Tātad augstceltnēm, pareizāk sakot, investoriem, ir iespēja.

Pēc mokošiem būvniecības, tās pārtraukumu, pārbaužu un krīzes gadiem daudzfunkcionālais komplekss Z-Towers Pārdaugavā vismaz izskatās uzbūvēts. Dārgākais dzīvoklis un divas autostāvvietas šajā kompleksā pārdoti par 6,2 miljoniem eiro. Varbūt tā ir, bet varbūt ne.

Lai uzceltu joprojām neeksistējošu augstceltni daVinci, 2006. gadā tika nojaukta par Staļina baroku dēvētā 1949. gadā uzbūvētā divstāvu Rīgas upju stacijas ēka Daugavas krastā, iepretim Preses namam. Arhitekti klāstīja: upju stacijas ēkas ārējais veidols ir pietiekami interesants, pat unikāls sociālā reālisma piemērs, tomēr iekšpusē tā bijusi pārbūvēta līdz nepazīšanai un tāpēc - vēsturiski neinteresanta. Tomēr upju kuģniecības stacijas ēka bija viena no divām kādreizējām publiskajām transporta ēkām Rīgā, kuras atgādina par XX gadsimta 50. gadu arhitektūru, nozīmīgs arhitektūras piemineklis. Nu ir palikusi tikai viena - Spilves lidosta. Abu šo ēku autors ir Maskavas arhitekts Nikolajs Voronovs. Bija iecerēts, ka nemodernās upju stacijas ēkas vietā Rīga saņems BMW koncerna ēkas (Vācijas pilsētā Minhenē) līdzinieci. Tikai šeit - ar nosaukumu da Vinci. Abu autors - vācu arhitekts Meinhards fon Gerkāns. Būvniecību bija plānots pabeigt līdz 2006. gada 18. novembrim. Nekā no tā nav. Ne ekskluzīvu mājokļu, ne restorānu, ne bērnudārza, ne iepirkšanās centru, ne sadzīves pakalpojumu iestāžu, ne autostāvvietu.

Tagad tiek uzsvērts, ka Daugavas krastmala Ķīpsalā un Rīgas centra tuvums ir Pārdaugavas galvenā rozīnīte. Āgenskalna līcis esot Rīgas Venēcija, kur, pēc arhitektu vērtējuma, ir iespējams veidot atpūtas un izklaides zonu. Bet tikai pēc tam, kad bijusī Preses nama ēka kļūs par viesnīcu. Vienīgi reāli darbi apliecinās to, cik ilgā laikā un vai vispār šī apkaime kļūs par iedzīvotājiem pieejamu un jēdzīgi izmantojamu publisko zonu. Visu Ķīpsalas dienvidu daļas detālplānojumā iekļauto namu un objektu (vairāku augstbūvju zona, zemāka apbūve, iedzīvotājiem pieejama publiskā telpa) izbūvi plānots realizēt līdz 2030. gadam, bet izstrādāto detālplānojumu paredzēts apstiprināt līdz šā gada beigām, lai jau nākamgad varētu aktīvi uzsākt ēku projektēšanas darbus.

Līdzšinējais Ķīpsalas dienvidu daļas attīstības ātrums optimistiskas prognozes nevieš.