Piektdiena, 26.aprīlis

redeem Alīna, Rūsiņš, Sandris

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

Rīgas satiksme turpina atjaunot savu transporta parku

Daļa zemās grīdas tramvaju uz Rīgu tiks atvesti 2017. gada aprīlī, bet visu transportlīdzekļu piegādei jānotiek līdz nākamā gada izskaņai © F64

Pašlaik Rīgā zemās grīdas tramvaji kursē 6. un 11. tramvaju maršrutā, bet no nākamā gada jauno transportlīdzekļu ērtības un priekšrocības varēs baudīt arī 4. tramvaja maršruta pasažieri – 20 jauni zemās grīdas tramvaji Rīgas satiksmei (RS) tiks piegādāti pakāpeniski, sākot ar 2017. gada aprīli. Plānots, ka līdz 2033. gadam Rīgā pilnībā kursēs zemās grīdas tramvaji, nodrošinot komfortablus braucienus. RS norāda, ka iepirkumi neietekmēs biļešu cenas sabiedriskajā transportā.

Tramvaju iepirkuma konkurss tika izsludināts pērnā gada rudenī. RS Iepirkuma komisijas loceklis Didzis Stepe informē, ka pēc iepirkuma procedūras izsludināšanas tika saņemti trīs pieteikumi. Pēc nepieciešamo dokumentu izvērtēšanas viens pretendents tika noraidīts kā nolikuma prasībām neatbilstošs, savukārt vēl viens pretendents iesniedza vēstuli, ka turpmāk no dalības konkursā atsakās. Par konkursa uzvarētāju kļuva Čehijas kompānija Škoda Transportation. Noslēgtais līgums paredz, ka daļa zemās grīdas tramvaju uz Rīgu tiks atvesti 2017. gada aprīlī, bet visu transportlīdzekļu piegādei jānotiek līdz nākamā gada izskaņai.

«Rīgas satiksme un Rīgas dome sistemātiski strādā pie tā, lai atjaunotu sabiedriskā transporta ritošo sastāvu, uzlabojot pasažieru komfortu,» stāsta Rīgas satiksmes valdes priekšsēdētājs Leonīds Bemhens. Viņš skaidro, ka līdz šim, salīdzinot ar citiem sabiedriskā transporta veidiem, tramvaju parka atjaunošana notikusi mazākos apmēros, taču tam esot racionāls izskaidrojums – to iepirkšanai nepieciešami lielāki finanšu resursi.

«Jebkurā gadījumā arī šis transporta veids ir jāatjauno. Šobrīd liela daļa tramvaju ir 30–40 gadu veci, un to uzturēšanas izmaksas kļūst nesamērīgas. Apskatot arī situāciju citās Eiropas pilsētās, redzams, ka daudzviet tramvajs paplašina savu kustību tīklu, un tas ir loģiski – pilsētu vidē tramvajs ir ātrs pārvietošanās līdzeklis, turklāt tas tiek pielīdzināts nulles emisijas transportam [videi draudzīgāks]. Un Rīga ir to pilsētu vidū, kas parakstījusi memorandu, kas nosaka, ka no 2020. gada tiek iepirkti tikai nulles izmešu transportlīdzekļi. Ne mazsvarīgi – tramvaji ir arī ietilpīgi, tāpēc, ņemot vērā šos faktorus, droši var apgalvot, ka tramvajs būs viens no galvenajiem transporta veidiem galvaspilsētā,» akcentē L. Bemhens.

Visi – 15 trīs sekciju un pieci četru sekciju – jaunie zemās grīdas tramvaji būs aprīkoti ar kondicionēšanas iekārtām, pielāgotu sistēmu elektroniskās norēķinu sistēmas vajadzībām, monitoriem, video novērošanu, pasažieru skaitīšanu, apkopei nepieciešamajām rezerves daļām, kā arī citu aprīkojumu. Tramvaji būs piemēroti pasažieriem ar īpašām vajadzībām un ierobežotām pārvietošanās spējām. Tramvaju garantijas laiks ir trīs gadi, bet kalpošanas laiks – 30 gadu. 

Viena trīs sekciju tramvaja Škoda  15T Riga 2 cena ir 2,7 miljoni eiro, bet viena četru sekciju tramvaja Škoda  15T Riga 2A cena ir 3,5 miljoni eiro. Līguma kopējā summa ir 62 591 477 eiro, kuri jāatmaksā 15 gadu laikā. Līgums paredz ne tikai 20 zemās grīdas tramvaju iegādi, bet arī ekspluatācijas nodrošināšanai nepieciešamos materiālus un iekārtas. 

Salīdzinot jaunu tramvaju iepirkumus citviet Eiropā, pieejamā informācija liecina, ka, piemēram, Parīze ir iegādājusies tramvajus, kuru cena ir pieci miljoni eiro (viena vienība), Berlīne par vienu tramvaju maksā 3,7 miljonus eiro, Insbruka – 3,66, Luksemburga – 3,95 miljonus eiro.

«Jaunu tramvaju iegāde ir iekļauta Rīgas satiksmes investīciju plānos, un tāpēc pirkums neietekmēs braucienu pašizmaksas un transporta biļešu cenas,» norāda D. Stepe

Patlaban RS kopumā ir 189 tramvaji, no kuriem 26 ir ar zemo grīdu. Iepriekšējais zemās grīdas tramvaju iepirkums noslēdzās 2008. gadā. Vidēji gadā tramvajos Rīgā tiek pārvadāti 34 miljoni pasažieru.