Sestdiena, 27.aprīlis

redeem Klementīne, Raimonda, Raina, Tāle

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

Optikas veikala reklāmai pārmet nacisma slavināšanu

© publicitātes

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir emocionāli reaģējis uz optikas salonu „Outlet Optika” jauno reklāmu, un licis dažu stundu laikā noņemt tās no visiem optikas salonu skatlogiem, jo saskata reklāmā klaju Ādolfa Hitlera un nacistiskā režīma slavināšanu.

Šobrīd optikas salonos „Outlet Optika” noris ikgadējā kampaņa, kura piedāvā iespēju, pērkot vienas brilles, otru briļļu ietvaru klientiem izvēlēties bez maksas. Reklāmu ilustrē divi zīmēti tēli, kuri ir identiski vienādi. Atšķirība redzama tikai vienā aksesuārā: ja uz viena kariķējuma ir uzlikta Čārlija Čaplina cepure, tad uz otra- nē.

Mārtiņš Kossovičs, „Outlet Optika” komunikācijas daļas vadītājs: „Vakar saņēmām trauksmainu zvanu no PTAC pārstāves Ināras Kaneles, kura norādīja, ka saskata mūsu reklāmā klaju nacisma ideoloģijas slavināšanu. PTAC darbiniece brīdināja, ja divu stundu laikā netiks izbeigta reklāmas akcija, tad mūsu uzņēmumam draudot sods līdz pat 14 000 eiro, savukārt, ja rīkosimies operatīvi, tad par šo starpgadījumu tikšot aizmirsts, jo centra mērķis neesot mūs sodīt.”

Kā skaidro uzņēmuma „Outlet Optika” pārstāvis, tad reklāmas radīšanas stāsts it ne mirkli nebija domāts, lai slavinātu ne PTAC piesaukto Ādolfu Hitleru, ne nacisma ideoloģiju. Kampaņas ideja esot bijusi pavisam citāda: parādīt, ka cilvēkam nomainot tikai vienu aksesuāru, ir iespēja pilnībā mainīt ne tikai vizuālo izskatu, bet arī krasi izmainīt savu izpausmi kā spilgtai personībai: kļūt no neieredzēta, par visu apjūsmotu.

Sarunā ar PTAC uzņēmums lūdza paskaidrot, kas liecina par to, ka šī reklāma slavina nacisma idejas, uz ko PTAC atbildēja, ka "Outlet Optika" kampaņā abus tēlus rotā tipiskās ūsas, kuras atpazīstot visa pasaule kā Ādolfa Hitlera simbolu. Rezultātā ūsu simbols ir tas, kas aizskar sabiedrības intereses un tas neesot pieļaujami.

Kā atklāj optikas pārstāvis, tad PTAC sarunas laikā piesaukuši šī brīža sociālpolitiskos un ģeopolitiskos notikumus un pat nesenos traģiskos Parīzes notikumus, kas šādu reklāmu padarot pilnīgi nepieņemamu, un, ja no uzņēmuma puses momentāli nesekos rīcība, tad savus argumentus varēšot izklāstīt tiesā.

Mārtiņš Kossovičs: „Parīzes traģiskais konteksts, mūsuprāt, ir piesaukts nevietā, jo Francija un visa Eiropa gluži pretēji spēja apliecināt, ka pāri visām interesēm, būtiskākā mūsu vērtība ir brīvība izpausties. Tieši šī absurdā pieeja mūsu uzņēmumu mudināja pieņemt PTAC ultimātu- izaicinājumu tikties tiesā. Mēs vēlamies pierādīt, ka vizuālā karikatūra, ko esam izmantojuši savā reklāmā ne mirkli nav interpretējama kā nacisma ideoloģijas slavinoša. Uzskatām, ka šis būs interesants precendents, lai novērtētu vai valsts institūcijas drīkst tik radikāli interpretēt brīvas izpauses, un kā šo stāstu novērtēs tiesu vara”.

Vēl jo vairāk „Outlet Optika” norāda, ka PTAC tik naidīgi vērtētās ūsas ir vairākkārt kariķētas visā pasaulē, un to ir darījusi gan kino industrija, gan plašsaziņas līdzekļi. Piemēram, pats Čārlijs Čaplins izņirgājās par Ādolfu Hitleru filmā „The Great Dictator”, bet Francijas aktieris Luiss de Finess filmā “Le grand restaurant”. Britu laikraksts nesen publicēja fotogrāfiju, kur ūsas tika izvietotas Vācijas kanclerei Angelai Merkelei, tiekoties ar Izraēlas līderi B.Netanjahu.