Otrdiena, 7.maijs

redeem Henriete, Henrijs, Jete

arrow_right_alt Latvijā \ Reģionos

Ventspils reiss rūpējas par pasažieru drošību

Uzņēmums strādā pie plānveida autoparka atjaunošanas un ir panācis, ka pilsētā pamatā ir tikai zemās grīdas autobusi © Publicitātes foto

Sabiedrisko transportu reizēm izmanto ikviens, tāpēc pārvadātāja rūpes par pasažieriem un autobusu vadītājiem, kuru rokās ir daudzu cilvēku drošība, ir ļoti svarīgas, sarunā ar Neatkarīgo uzsver uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Arturs Lieģis. To, ka pašvaldības SIA Ventspils reiss tiešām par to rūpējas, apliecina šā gada pirmajā pusgadā saņemtās nominācijas – Drošākais uzņēmumu autoparks un Ģimenei draudzīgs komersants, kas iegūtas trešo reizi pēc kārtas, kā arī Latvijas Ilgtspējas indeksa zelta kategorija.

«Pērn, atskatoties uz paveikto, varējām teikt – dubults neplīst, bet šogad tas būtu: trīs lietas, labas lietas,» ne bez lepnuma teic PSIA Ventspils reiss valdes priekšsēdētājs A. Lieģis, jo pirmās divas nominācijas iegūtas trešo reizi pēc kārtas, savukārt Ilgtspējas indeksa zelta kategorija izcīnīta pirmo reizi.

Trīs labās lietas

Kā pirmā no labajām lietām: titula Drošākais pasažieru pārvadātājs izcīnīšana konkursā, ko rīko a/s Balta, Drošas braukšanas skola un Latvijas Darba devēju konfederācija. Uzņēmuma vadītājs atzīst, ka ar katru gadu ir grūtāk cīkstēties par šo nosaukumu, jo konkurence kļūst sīvāka. Šogad jau nācās mēroties spēkiem ar tādiem ietekmīgiem pārvadātājiem kā VTU Valmiera Nordeka un Jelgavas autobusu parks.

Otrā labā lieta: Ilgtspējas indeksa zelta kategorija. To piešķīruši kompetenti eksperti no Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūta. Tas ir pašlaik izcilākais pašvaldības SIA Ventspils reiss sasniegums pēc iepriekšējo divu gadu sudraba novērtējuma. Augstais vērtējums vēlreiz apliecina, ka uzņēmuma darbs organizēts atbilstoši ilgtspējīgas attīstības pamatprincipiem un orientēts ne tikai uz klientu, bet arī darbinieku, vietējo kopienu un apkārtējo vidi. Kā atzinuši eksperti, uzņēmumi, kam piešķirta zelta kategorija, demonstrē atklātību un caurskatāmību, veidojot plašu publisku komunikāciju par jautājumiem, kas saistīti ar biznesu, kā arī lielu uzmanību pievērš dažādu risku vadībai un korporatīvajai atbildībai.

Trešais sasniegums ir Labklājības ministrijas piešķirtais statuss Ģimenei draudzīgs komersants, ko var iegūt tikai tad, ja piedalās Ilgtspējas indeksā. 2015. gadā Ilgtspējas indeksa balvām tika nominēti 40 uzņēmumi, no kuriem Ģimenei draudzīga komersanta statuss piešķirts tikai 12. Uzņēmumi, kam Labklājības ministrija to piešķir, sniedz atbalstu izglītības iegūšanai, piešķir papildu brīvdienas un materiālo atbalstu darbiniekiem, rada iespēju strādāt elastīgu darba laiku, rūpējas par darbinieku drošību, veselību, kā arī rūpējas par vides pieejamību darbiniekiem un klientiem.

Kā to panāk Ventspils reiss? Piemēram, maksājot izdienas piemaksu atkarībā no darba stāža (līdz pat 55 eiro mēnesī), arī nesmēķētājiem pie algas ir papildu piemaksa (šķiet, tas ir vienīgais Latvijas uzņēmums, kas tā dara) – tādā veidā tiek popularizēts arī veselīgs dzīvesveids. Tāpat visiem darbiniekiem tiek apdrošināta gan dzīvība, gan veselība. Arī tas ir pozitīvi, ka darba lietas prot pakārtot ģimenei – ir iespēja gan strādāt attālināti, gan maiņu grafikus pielāgot ģimenes vajadzībām. «Labus darbiniekus atrast nav nemaz tik viegli. Mums tas ir izdevies, tāpēc būtiski ir viņus ne tikai piesaistīt, bet arī nodrošināt labus darba apstākļus un vidi. Līdz ar mums minētās atzinības saņēma tādi uzņēmumi kā Swedbank, SEB bank, RIMI Latvija, Cemex un citi. Ir liels gods un atbildība būt nominētiem starp šādiem ne tikai Latvijā, bet arī ārpus tās robežām pazīstamiem un atzītiem uzņēmumiem,» norāda PSIA Ventspils reiss vadītājs.

Sportiskās uzvaras arī palīdz

Lepoties Ventspils reiss var ne tikai ar darbā gūtajām balvām, bet arī ar sportiskajām uzvarām. Reizēm pat šķiet, ka būtu jāatvēl vesela siena, kur izvietot saņemtās balvas, īpaši tās, kas izcīnītas Pasažieru pārvadātāju asociācijas rīkotajās spartakiādēs. Tajās uzvarēts gan 2012. gadā, gan pērn, un jācer, ka bez trofejas nepalikšot arī šogad, kad Ventspils Piejūras kempingā sacentīsies 28 kolektīvi. Spartakiādēs īpaši prestiža ir uzvara autobusu vadītāju divcīņā, kurā ir gan praktiski, gan teorētiski uzdevumi.

Ja runājam par sportu, noteikti jāakcentē, ka trīs reizes pēc kārtas uzņēmuma komanda uzvarējusi arī Rīgas maratona piecu kilometru distancē. Arī desmit kilometros iekļūts pirmajā trijniekā. Pirmajā gadā domājuši, ka tā ir nejaušība, bet tagad sakot, ka tā jau ir likumsakarība.

A. Lieģis teic, ka labi rezultāti ir arī citos sporta veidos, piemēram, novusā un ziemas peldēšanā. Lai uzturētu sportisko garu, darbiniekiem tiek apmaksāts peldbaseina un trenažieru zāles apmeklējumus. Apdrošināšana sedz masiera izdevumus, kas, ievērojot sēdošos darba apstākļus, auto vadītājiem ir svarīgi.

To visu summējot, augļi ir jūtami, rezumē uzņēmuma vadītājs.

Jauni autobusi un apmācība

Lai braukšana būtu drošāka, uzņēmums regulāri atjauno savu autoparku. «Mēs strādājam pie plānveida autoparka atjaunošanas. Esam panākuši, ka pilsētā pamatā ir tikai zemās grīdas autobusi (citus izmantojam tikai dažos gadījumos),» atklāj A. Lieģis. Šobrīd Ventspils reisa rīcībā ir 24 mazas ietilpības un trīs lielas ietilpības šāda veida transporta līdzekļi. Mazie Mercedes Benz Sprinter busiņi ir ērti – tiem ir pagarināta transportlīdzekļa aizmugures daļa, lai atbilstoši likumā noteiktajām prasībām nodrošinātu iespēju pārvadāt pasažierus ar īpašām vajadzībām. Arī daļa no starppilsētu autobusiem ir piemēroti cilvēkiem ar īpašām vajadzībām un vecākiem ar bērnu ratiņiem. Jāpiebilst, ka nupat Ventspils reiss saņēmis divus jaunākos Setra autobusus, kas aprīkoti ar modernākajām drošības sistēmām un tādi pašlaik ir Baltijas valstīs vienīgie.

«Līdzko mainās autobusu modeļi, tā uzreiz apmācām darbiniekus: gan autovadītājus, gan autoatslēdzniekus. Jo svarīga ir ne tikai droša, bet arī ekonomiska braukšana – pareizi to darot, var ietaupīt pat līdz trešdaļai degvielas. Modernais uzņēmuma autobusu parks bija viens no būtiskākajiem faktoriem iepriekš minēto novērtējumu iegūšanai.»

Ventspils reiss cenšas ne tikai gādāt par jauniem braucamajiem, bet arī par darbinieku un pasažieru izglītošanu. Jau devīto gadu tiek organizēts autobusu vadītāju profesionālās meistarības konkurss. Tā mērķis ir popularizēt autobusa vadītāju profesiju, celt tās prestižu un uzlabot autobusu vadītāju prasmes un iemaņas, kas saistītas ar tiešo darbu – gan praktiskajā autobusa vadīšanā, gan teorijas (ceļu satiksmes noteikumi) pārzināšanā. Tā kā šāda konkursa rīkošanu pozitīvi novērtējuši dažādi neatkarīgi eksperti, Ventspils reiss ir gatava dalīties pieredzē ar citiem uzņēmumiem, tāpēc piedalīties konkursā aicināti arī kolēģi no citiem pārvadātāju uzņēmumiem.

Daudz tiek strādāts ar jauno paaudzi, organizējot mācību ekskursijas uzņēmumā, piedaloties karjeras un ēnu dienās, tādējādi popularizējot ar transporta nozari saistītās profesijas, kā arī runājot par drošību sabiedriskajā transportā un uz ielas. Jau vairākus gadus rīkojot akciju Ventspils reiss tevi vienmēr pamanīs, kuras ietvaros dāvinot pasažieriem atstarotājus un vestes ar uzņēmuma logo.

Jau vairākus gadus uzņēmums ir sociāli aktīvs, atbalstot citu organizāciju pasākumus vai arī organizējot tos pašu spēkiem. Īpaši laba sadarbība ir izveidojusies ar Ventspils izglītības iestādēm, muzejiem, pilsētas bibliotēku, organizējot Dzejas dienu pasākumus un izvietojot dažādas izstādes autoostas uzgaidāmajā zālē.

Problēmas un risinājumi

Runājot par problēmām, A. Lieģis uzsver: lai kā arī būtu, galvenais princips – par padarīto samaksa ir jāsaņem. Tas attiecas gan uz darbiniekiem, gan arī uz uzņēmumu kopumā. «Nekādas ekstras neprasām – tikai lai valsts no savas puses samaksā par visu atbilstoši līgumiem paveikto. Diemžēl šobrīd Satiksmes ministrija ir atradusi veidu, kā no tā izvairīties. Patlaban par šīs naudas atgūšanu cīnās divi pārvadātāji, kas vērsušies Satversmes tiesā un ko, cerams, arī vinnēs, bet situācija ir līdzīga arī citiem pārvadātājiem,» skaidro uzņēmuma vadītājs, norādot, ka prasības pārvadātājiem gan tiekot izvirzītas jo augstas, bet noteiktā biļešu cena un atvieglojumi atsevišķām pasažieru grupām padarot biznesu par ko līdzīgu sociālajai palīdzībai. Brauciena pašizmaksa ir diezgan līdzīga visā valstī, un katrai lietai būtu jāmaksā tik, cik tā maksā. Taču, no otras puses, mūsu algas ievērojami atpaliek no attīstīto rietumvalstu līmeņa, tāpēc neko daudz uz augšu maksu par braucienu celt nav iespējams, spriež Ventspils reisa vadītājs.

Nenoliedzami, savu robu uzņēmuma maciņā radot arī pasažieru skaita samazināšanās. To gan nevarot nodēvēt par zaudējumiem, bet negūtajiem ieņēmumiem. Tā jau esot visas Latvijas problēma, jo iedzīvotāju skaits sarūk un arī darba vietu skaits nepalielinās. Tas viss, protams, atsaucas uz reisu piepildījumu – nav iespējams pārvadāt reisā piecus cilvēkus, tāpēc ir rūpīgi piestrādāts pie reisu optimizācijas.

Vaicāts, kā ir ar bezbiļetniekiem, A. Lieģis pasmaida, ka tādu Ventspilī praktiski nav. Iekāpšana autobusā esot pa priekšējām durvīm, un pakļūt garām autobusa vadītājam bez biļetes ir tikpat kā neiespējami. Pilsētas autobusos neesot arī tādas problēmas kā klaidoņu, kuru klātbūtne galvaspilsētas transporta līdzekļos ir vairāk nekā apgrūtinoša.

Gatavojas svētkiem

Ventspils reiss regulāri seko kultūras pasākumiem un pilsētas aktualitātēm visu gadu un vajadzības gadījumā reaģē uz tiem. Tuvojas pilsētas 725 gadu jubilejas svinības. Gatavojoties tām, uzņēmums plānojis savu darbu tā, lai tiktu norīkoti papildu reisi – lai visi pilsētnieki un viesi tiktu uz svētku vietām un no tām atpakaļ. «Šajos svētkos piedalīsimies arī gājienā un rādīsim savus jaunākos autobusus. Tā jau ir tradīcija, ka tad, kad nododam pasažieru rīcībā jaunos autobusus, organizējam ekskursijas profesionālu gidu pavadībā pa pilsētu un jaunajiem infrastruktūras objektiem,» stāsta uzņēmuma vadītājs. Tuvojoties svētkiem, A. Lieģis pateicas saviem darbiniekiem par izturību – esot pratuši pārvarēt grūtības, kolektīvs ir saliedēts un strādājis godam, ko apliecina arī saņemtās atzinības. Jānovēl arī izturība svētkos, kas būšot karstas darba dienas visiem autobusu vadītājiem.