Otrdiena, 7.maijs

redeem Henriete, Henrijs, Jete

arrow_right_alt Latvijā \ Kriminālziņas

Pabeigta ''Beverīnas'' bojāejas izmeklēšana

Latvijas Jūras administrācijas Avāriju izmeklēšanas nodaļas speciālisti ir pabeiguši izmeklēšanu par zvejas kuģa "Beverīna" un sešu tā apkalpes locekļu bojāeju 2008.gada 2.decembrī.

Jūras negadījuma izmeklēšanas mērķis ir kuģošanas drošības uzlabošana un līdzīgu negadījumu novēršana nākotnē, nevis kriminālās vai materiālās atbildības noteikšana pret negadījumā iesaistītajām pusēm, informē Latvijas Jūras administrācijas sabiedrisko attiecību speciāliste Sarma Kočāne.

Izmeklēšanas ziņojumā norādīts, ka par "Beverīnas" bojāejas cēloņiem ir uzskatāms nelabvēlīgu apstākļu kopums:kuģa galvenā dzinēja apstāšanās; ūdens iekļūšana kuģa āhterpīķī, iespējams arī kuģa kravas tilpnē, un vēlāk uz kuģa klāja, kas izsauca kuģa stūres iekārtas bojājumu, kā arī kuģa noturības zudumu un tā apgāšanos; zvejas kuģim nepiemērotas kabeļu kravas pārvadāšana kuģa kravas tilpnē bez iekraušanas un pārvadāšanas tehnoloģijas - vētras laikā kuģim zvalstoties, kuģa tilpnē nenostiprinātās kravas nobīde veicināja kuģa stabilitātes zudumu.

Par "Beverīnas" apkalpes locekļu bojāejas cēloņiem tiek atzīta kuģa kapteiņa nespēja izvērtēt situācijas bīstamību un pieņemt kardinālu lēmumu ekstremālā situācijā, kā arī glābšanas operācijā iesaistīto kuģu un helikoptera nespēja glābt nelaimē nonākušos jūrniekus.

Kuģa kapteinis savlaicīgi nedeva briesmu signālu un nepieprasīja kuģa apkalpes evakuāciju. Tāpat netika dots rīkojums apkalpes locekļiem atstāt kuģi un pāriet uz glābšanas plostu, kad situācija bija kļuvusi kardināli kritiska. Bez tam, strādājot uz kuģa vētras laikā, apkalpes locekļiem nebija dots rīkojums uzvilkt glābšanas vestes.

"Beverīnas" īpašnieks nesniedza detalizētu informāciju par kuģa tehniskajām problēmām un patieso kravu ne Liepājas ostas Kuģu satiksmes dienestam, ne Jūras glābšanas koordinācijas centram. Tāpat īpašnieks nepieprasīja apkalpes evakuāciju.

Jūras Spēku kuģis "Virsaitis", kuru Jūras glābšanas koordinācijas centrs nozīmēja par negadījuma vietas koordinatoru, reāli nekontrolēja situāciju, neprognozēja notikumu attīstību un nepieprasīja no "Beverīnas" kapteiņa maksimāli detalizētu informāciju par kuģa stāvokli.

Uzsākot meklēšanas un glābšanas operāciju, "Virsaiša" manevri un darbības bija neveiksmīgas.

Bez tam bija aizkavēta helikoptera un kuģa TIIRA piesaiste meklēšanas un glābšanas operācijai.