Pirmdiena, 20.maijs

redeem Salvis, Selva, Venta

arrow_right_alt Latvijā \ Izglītība & Karjera

Mazās skolas turpina cīņu par izdzīvošanu

Arvien samazinoties bērnu skaitam un naudai, mazās skolas turpina cīņu par izdzīvošanu. Saspīlējums izveidojies starp Alsungas vidusskolu un Jūrkalnes pamatskolu.

Alsungas novads norīkojis nelielu autobusu uz kaimiņu Ventspils novadu, un katru rītu no Jūrkalnes desmits bērnu brauc uz Alsungas vidusskolu mācīties. Jūrkalnes pamatskola tikmēr nīkuļo, bērniem jāmācās apvienotajās klasēs, un viņu skaits ir niecīgs – 35 skolēni. Alsungā savukārt mācās 190 bērni.

Alsungas novada mērs Grigorijs Rozentāls skaidro, ka bērni netiek mērķtiecīgi makšķerēti finansēšanas modeļa nauda seko skolēnam dēļ. Būtiskāk esot piedāvāt labu izglītību. "Mazā skolā nevar nodrošināt kvalitatīvu izglītību, un vecākiem uz to jāreaģē." Netiešs apliecinājums tam, ka apvienotās klases nav labs taupības režīma risinājums, nācis arī no pašas Jūrkalnes skolas – viens pedagogu pāris šogad palaidis savu atvasi pirmajā klasē Alsungā. Skolas direktore Rudīte Rudbaha, taujāta, vai šis fakts kolektīvā netika uztverts kā sava veida nodevība, negribīgi atzīst: "Savā ziņā – jā." Darbu apvienotajās klasēs viņa vērtē kā apmierinošu. Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) salīdzinošie dati tomēr uzrāda atšķirīgu tendenci. Proti, skolēnu mācību sasniegumi pēc skolu reorganizācijas galvenokārt pieaug. Notikušo reorganizāciju par veiksmīgu izdzīvošanas modeli sauc Natālija Liepiņa – Tukuma novada Sēmes sākumskolas direktore. Agrāk šī bija pamatskola, tagad sākumskola. Gada sākumā skolu slēgšanas vilnī, protams, reorganizāciju uztvērta ar lielu pretestību. Netālo Praviņu pamatskolu tika nolemts vispār slēgt. Sēmi pārveidot, jo fiziski nepietika bērnu, ko mācīt. Noteicošais arguments par labu reorganizācijai bija iespēja pasargāt bērnus no mocīšanās apvienotajās klasēs. "Pieaugušam cilvēkam ir grūti klausīties un domāt, ja vienlaikus vēl kāds cits runā, kur tad vēl bērniem," secina direktore. Audzēkņu skaits Sēmē pēc reorganizācijas faktiski palicis nemainīgs. Izrādās, ka Tukumā bērnudārzos trūkstot vietu, tādēļ bērni tiek vesti ar bezmaksas transportu uz šejieni, par viņu drošību un nokļūšanu galamērķī gādājot speciāls pavadonis. Sasniedzot skolas vecumu, visticamākais, turpinās mācības jau ierastajā vidē, bet pēc tam, līdzīgi kā pārējie skolēni, turpinās mācības Tukumā.

IZM pārstāve Dace Jansone-Klasiņa informē, ka no jauna uz nākamo gadu neviena pašvaldība vēl nav pieteikusi skolas likvidāciju vai reorganizāciju. Ministrija par šādiem plāniem uzzina ar laika nobīdi, jo, mainot finansējuma shēmu, skolu likvidācija atstāta pašvaldību deputātu rokās. Ja nauda seko skolēnam mazā skolā, naudas ir maz, un pašvaldībai mācību iestāde vai nu jāslēdz, vai arī jāfinansē no sava budžeta.